- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

بیانی ساده از کاداستر

مکان نیوز [1] - نقشه‌برداری زمینی و کاداستر از زیر شاخه‌های ژئوماتیک است. نقشه برداری از زمین؛ تکنیک، حرفه، هنر و علم تعیین موقعیت‌های زمینی یا سه بعدی نقاط و فواصل و زوایای بین آن‌ها است.

بیانی ساده از کاداستر

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- زهرا گروسی؛ از قرن‌ها پیش به منظور حفظ محیط و محدوده‌ای بنام ملک که مردم در قالب یکسری مقررات و محدودیت‌ها در آن زندگی یا کار می‌کنند، روش‌ها و شگرد‌های مختلفی بکار گرفته شده است. مهمترین دستاورد بشر در حال حاضر که می‌تواند جایگزین تلاش‌های سابق در این خصوص شود، کاداستر است. در این یادداشت ضمن تعریفی مختصر از کاداستر و تاثیرات مفید آن از نقطه نظر اقتصادی، زیست محیطی و.. به بیان تفاوت نقشه بردار با نقشه بردار کاداسترو درنتیجه، لزوم وجود رشته کاداستر از گرایش نقشه برداری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای این امر تعریفی از مفهوم کاداستر ضروری می‌باشد. کاداستر چیست؟ به ساده‌ترین بیان تلفیقی است از دو نوع اطلاعات مکانی و توصیفی است که اطلاعات مکانی در قالب نقشه‌های دقیق با مقیاس‌های متناسب  و اطلاعات توصیفی در قالب بانک‌های اطلاعاتی شامل اطلاعات مالکیت، قیمت، کاربری و دیگر مشخصات فیزیکی (عمر بناو..) است که در یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی جمع آوری و به روزرسانی می‌شود. به طور کلی کاداستر، نقشه برداری ثبتی است، یعنی نقشه برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرز‌های آن سند مالکیت صادر کرد.

برای روشن شدن موضوع به صورت مختصر تعریفی از نقشه؛ کاداستر و سپس اختلاف آن‌ها بیان می‌کینم. نقشه اراضی و املاک دارای ویژگی‌هایی است که یکی از این خصوصیات مقیاس نقشه است. منظور از مقیاس نقشه اراضی و باغات و…این است که عین آن‌ها در طبیعت وجود دارد، ولی به میزان یعنی (مقیاس) کوچک شده است. از ویژگی‌های دیگر نقشه داشتن شکل هندسی است. در گذشته برای تثبیت موقعیت اراضی و املاک و مشخص بودن محدوده هر ملک در تعریف حدود آن در عوارض موجود در طبیعت مانند رودخانه و جاده و… استفاده می‌شد علاوه بر آن برای مشخص شدن حدود و ثغور از نقاط ثابت مصنوعی که ایجاد می‌کردند، بهره برداری می‌شد که به آن میله گذاری گفته می‌شد. با گذشت سال‌ها؛ افزایش ارزش اراضی و تغییر اراضی طبیعی بر اثر فرسایش و عدم به دست آمدن میله‌های منصوبه، موجب بروز اختلافات ملکی شدند. اما نقشه‌های کاداسترپیشرفته‌ترین این نقشه‌ها است که با تثبیت نقاط ثابت بر اساس طول و عرض جغرافیایی غیرقابل تغییر است و وضعیت هر نقطه از خاک پهناور کشورمان با مراجعه به آن مشخص می‌شود و از بروز اختلافات پیشگیری می‌کند و مانع از زمین خواری شود.

هدف اصلی از نقشه‌های کاداستر کسب نوعی درامد برای دولت می‌باشد. در حقیقت نوعی پرداخت عادلانه مالیات می‌باشد. از دیگر اهداف کاداستر می‌توان به تثبیت مالکیت اشاره کرد؛ به این صورت که با ثبت دقیق اطلاعات املاک و اشخاص مختلف و بایگانی و نگهداری این اطلاعات، مالکیت افراد حفظ شود. برای تهیه نقشه کاداستر به دو طریق می‌توان عمل کرد، یکی زمینی که مقرون به صرفه نیست و دیگری به صورت هوایی که این روش مطلوب است که باید با پرواز عکسی بر اساس مقیاس مورد نظر تهیه کرد و سپس عکس‌ها دارای ابهاماتی مانند سایه‌ها که متخصصین با مراجعه به محل نسبت به شفاف سازی اقدام می‌کنند و سپس در بخش فتوگراتمری تبدیل به نقشه می‌شود و در نهایت اطلاعات توصیفی به آن الحاق می‌شود. از جمله کاربرد‌های نقشه‌های کاداستر این است که با استفاده از آن‌ها می‌توان اطلاعات جامع و کاملی از املاک و اراضی تهیه کرد تا به کمک آن حدود قلمرو و همچنین موقعیت و ارزش آن ملک را مشخص نمود، بروز دعوا‌ها و مشکلات در خصوص املاک را کاهش و از انجام کلاهبرداری و زمین خواری جلوگیری می‌شود.
ادامه مطلب [2]