ایران به سوریه می بازد؟ | واکنش به درخواست «شکست ایران از سوریه»

«شکست ایران از سوریه» درخواست عده ای در فضای مجازی است! عده ای از کابران سوری این درخواست را در فضای مجازی مطرح کردند و عده ای در داخل کشور با آنان همصدا شدند و از تیم ملی خواستند از سوریه ببازد، تا این تیم به جام جهانی برود!! کی روش اما گوشش به این حرفها بدهکار نیست! فوتبال هم سیاست نیست!

قانون در گزارشی نوشت:
«ایران در صورت شکست در برابر سوریه به این تیم اجازه خواهد داد تا در برابر تیم‌های قدرتمند دنیا همچون روسیه و آمریکا قرار بگیرد». این اظهارنظری است که چند روز پیش یک کاربر سوری سایت ردیت در فضای مجازی منتشر کرده بود. زمزمه‌های این موضوع اما محدود به سوریه نیست و در داخل کشور نیز برخی از کاربران توییتر به آن دامن زده‌اند. آن‌ها صعود سوریه را به کم‌کاری شاگردان کی‌روش گره زده‌اند و معتقدند با این اتفاق، می‌توانیم کره‌جنوبی را از جام‌جهانی محروم کنیم. کاربر دیگری نوشته است: «تساوی کره‌جنوبی و ازبکستان و پیروزی سوریه بر ایران، شادمانی کوچکی برای مردم رنج‌دیده این کشور است». شگفت انگیز است، عده‌ای آرزوی شکست تیم کشورشان را دارند، تیمی که کی‌روش ساخته باید مایه غرور ما باشد اما به نظر می‌رسد این بار دست‌آویزی برای رسیدن به اهداف سیاسی شده‌است.
آن خوشحالی‌های غم‌انگیز
این نخستین‌بار نیست که نتیجه نگرفتن تیم‌ملی فوتبال کشورمان در برابر حریف، سبب خوشحالی هواداران ایرانی می‌شود. در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ نیز این اتفاق تکرار شده بود. ایران به جام‌جهانی صعود کرد و تساوی یا شکست در برابر قطر می‌توانست بحرین را از دور رقابت‌ها و صعود احتمالی به پلی‌آف محروم کند. در گروه دیگر نیز عربستان کنار رفته بود و هوادارانی که کینه خوشحالی بحرینی‌ها از صعود عربستان به جام‌جهانی ۲۰۰۲ را در دل داشتند، علاقه‌مند بودند کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس در کنار عربستانی‌ها، جام‌جهانی را از خانه تماشا کنند. وقتی قطر به ایران گل می‌زد، هوادارانی بودند که خوشحالی سر می‌دادند حتی گزارشگر بازی نیز همگام با قطری‌ها شده بود و بعد از گل‌های قطر، فریاد می‌زد. همه چیز فراموش شده بود، کدام بازی جوانمردانه؟ کدام فوتبال؟ آن روز قطر، ایرانی‌هایی داشت که تشویقش می‌کردند. همان تیم قطر به مرحله بعدی صعود کرد و در بازی آخر مقابل ازبکستان پنج گل از این تیم خورد، ازبک‌ها نیاز به یک پیروزی چهار گله داشتند تا به جام‌جهانی بروند و قطر اجازه چنین شکستی را به آن‌ها داد؛ هرچند که گل گوچی، شاگردان کی‌روش را به برزیل برد اما آن خوشحالی‌های شرم‌آور پس از تساوی در برابر قطر ماندگار شد.
یک رنکینگ خیلی مهم
این بار نیز برخی به‌ظاهر هواداران فوتبال ایران، درخواست کرده‌اند تیم‌ملی از سوریه شکست بخورد تا شاگردان ایمن حکیم راهی جام‌جهانی شوند. این اتفاق دردناک از چند جنبه قابل بررسی است؛ اولین و غم‌انگیزترین آن، آرزوی شکست تیم‌ملی کشور از سوی برخی از هموطنان است و دوم که آسیب بزرگ‌تری به تیم‌ملی ایران می‌زند، احتمال نزول در رنکینگ فیفا که براساس آن سیدبندی‌های جام‌جهانی مشخص خواهد شد. براساس آخرین خبری که فیفا اعلام کرده، رتبه تیم‌‌ها در ماه اکتبر، سیدبندی آن‌ها در جام‌جهانی را تعیین خواهد کرد. نگاهی اجمالی به نحوه سیدبندی فیفا نشان می‌دهد که ۳۲ تیم راه یافته به جام جهانی، بر اساس رده‌بندی فیفا گروه‌بندی می‌شوند و هفت تیم نخست به اضافه روسیه (میزبان) در سید یک قرار می‌گیرند. تیم های هشتم تا شانزدهم، هفدهم تا بیست و چهارم و بیست و پنجم تا سی و دوم نیز به ترتیب در سیدهای دوم، سوم و چهارم قرار می‌گیرند. ایران در حال حاضر در رنکینگ فیفا در رتبه سی‌ام قرار دارد و در صورتی‌که تمامی تیم‌های بالاتر از ایران در رنکینگ فیفا، راهی جام‌جهانی شوند و ایران در ماه اکتبر نیز در رتبه سی‌ام قرار بگیرد، شاگردان کی‌روش در سید چهارم قرار می‌گیرند و شانس صعود کمتری به مرحله بالاتر دارند. البته همه این‌ها فرضیه است و شاید همه تیم هایی که بالای سر ایران قرار دارند، نتوانند در جام‌جهانی حضور پیدا کنند اما شکست در برابر سوریه می‌تواند زمینه‌ساز عدم صعود ایران به رتبه‌های بالاتر و حضور در سید سوم جام‌جهانی شود.
حرف‌های کثیف و بزدلانه
کارلوس کی‌روش یک مربی حرفه‌ای است، او نگاهی به اتفاقات سیاسی ندارد و تلاش می‌کند از طریق فوتبال جای خود را در قلب هواداران حفظ کند. او درباره دیدار مقابل سوریه به اتفاقات بازی رفت اشاره دارد؛ همان بازی که در زمین مالزی برگزار و تساوی در برابر این تیم، منجر به ایجاد شک و شبهه در صعود به جام‌جهانی شد. کی‌روش درباره تقابل مقابل سوریه گفت: «نتایج و اعداد، بیانگر عملکرد سوریه در مقدماتی جام جهانی است. سوریه،تیم سوم جدول رده‌بندی و همه را با عملکرد خود شگفت زده کرده است. ما هوشیار و آماده هستیم تا بتوانیم این تیم را شکست دهیم. رفتار سوری‌ها در بازی قبل، انگیزه زیادی به ما می‌دهد که با تمام قوا مقابل آن‌ها ظاهر شویم. آن‌ها در بازی رفت، رفتار خوبی نداشتند و بسیار خشن بودند».سرمربی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران، درباره ادعای برخی مبنی بر تبانی ایران و سوریه، اظهار کرد: «این حرف‌ها آن‌قدر کثیف و بزدلانه است که می‌خواهند علامت سوالی را مقابل دستاورد فوق‌العاده‌ ایران قرار دهند. توصیه من به شما رسانه‌ها، این است که تمرکز خود را روی کمک به آماده‌سازی تیم‌ ‌ملی قرار دهید تا بتوانیم در ادامه‌ راه دوباره موفق باشیم. من تا وقتی که پیراهن این کشور را بر تن و حتی تا زمانی که عمر می‌کنم به ایران «کشورم» خواهم گفت‌ و از شما نیز می‌خواهم که «کشورم» را تا صعود به جام جهانی و بعد از آن حمایت کنید».
فوتبال، سیاسی نیست
ایران در تمام دوره‌های گذشته که در جام‌جهانی حضور داشته، در سید چهارم بوده و همواره مجبور بوده‌است در برابر رقبای قدرتمندی به میدان برود. اماحضور در سید سوم می‌تواند به ایران تضمین بدهد که حداقل یک تیم ضعیف‌تر در گروه قرار خواهد گرفت و بعید نیست با پیروزی در برابر این تیم و یکی از دو تیم قوی‌تر حاضر در گروه، زمینه نخستین صعود به مراحل بالاتر جام‌جهانی فراهم شود. روسیه می‌تواند برای شاگردان کی‌روش زمینه‌ساز یک اتفاق تاریخی شود اما عده‌ای به ظاهر هوادار تصمیم گرفته‌اند اتفاقات فوتبالی را به سیاست گره بزنند. فوتبال، سیاسی نیست. این را باید بارها فریاد زد، هر روز و شب درباره آن نوشت. همان‌هایی که بلافاصله پس از دیدار ایران و کره‌جنوبی، نوشتند: «کاش بازی آخر را ببازیم تا سوریه به جام‌جهانی برود، این موضوع یک دلخوشی کوچک، شاید نیز بزرگ برای مردم سوریه در میان این همه مرگ و غم است» باید بدانند اندوه کشته‌شدن انسان‌های بی‌گناه در سوریه، همه ما را غمگین کرده است اما فراموش نکنیم که منفعت تیم‌ملی فوتبال کشورمان، در پیروزی در برابر سوریه است. اگرشاگردان ایمن حکیم می‌خواهند تاریخ سازی کنندو اگر به دنبال خلق معجزه هستند، باید تمرین کنندو بازی تیمی بهتری ارائه دهند تا شاید با اتفاقات فوتبالی بر ایران غلبه کنند. روح جوانمردی در فوتبال را نباید فدای احساسات کرد، ما برای صعود به مرحله حذفی جام‌جهانی، بیش از سوریه نیاز به این برد داریم، این هواداران مدت‌هاست رویای یک شادی از ته قلب را در سر می‌پرورانند.

درباره‌ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.