روحانی: انرژی هسته ای حق مسلم ماست را از کف خیابان به دنیای دیپلماسی بردیم

رییس جمهوری ، برجام را «پیروزی اخلاقی ایران» عنوان کرد و گفت: به دنیا ثابت کردیم که راست می گفتیم. «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» را از کف خیابان به دنیای دیپلماسی بردیم و آن را ثابت کردیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری در دانشگاه تهران بابیان این که همه توانمندی های ما از علم و دانش و دانایی است، گفت: چقدر آسان در جامعه حرمت، جایگاه و شخصیت افراد خدوم و خدمتگزار و محبوب مردم توسط برخی قلم ها و زبان ها شکسته می شود.
وی افزود: دانشگاه برای این است که ما با مکتب امام حسین(ع) آشنا تر شویم و به خوبی بیاموزیم و این مکتب را به اذهان جامعه منتقل کنیم.
وی با تاکید بر این که دانشگاه پیوند جامعه با فرهنگ متعالی بشریت است، اظهار کرد: دانشگاه همیشه گذار از شرایط اسبتدادی و جامعه استثمار شده به سمت استقلال بوده است.
رییس جمهوری در ابتدای سخنانش گفت:برای ما آغاز مهر ماه و شروع تحصیلات دوران ابتدایی و دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است و هر چه درکشور داریم هر توانایی که داریم از علم است که توانا بود هر که دانا بود همه توانمندی های ما از علم و دانش و دانایی است.
روحانی به همزمانی مهر ماه امسال با ایام سوگواری و تعظیم سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) و یارانش که این حادثه بزرگ ترین منبع فرهنگی و انگیزشی برای جامعه ما در مسیر معنویت،استقامت و در مسیر اصلاح جامعه است، اشاره کرد و گفت: حادثه عاشورا و فرهنگ مکتب امام حسین(ع)
یک تابلو کامل با همه دقت ها و ظرافت ها است، منتهی معمولا ما به یک گوشه از این تابلو بیشتر نظر می افکنیم.
وی ادامه داد: آزادی،آزادگی، ایستادگی، استقامت، فداکاری و ایثار بخشی از این تابلو بزرگ است. ادب، اخلاق، صلح و دوستی، اصلاح جامعه ، هدایت مردم و دلسوزی حتی برای دشمنان بخش دیگری از این تابلو است که کمتر به آن توجه می کنیم.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه امام حسین (ع) قیامی را آغاز کند اول با حاکم مدینه سخن گفت و استدلال کرد، اگر اسمش را مذاکره بگذاریم ، بعضی بدشان می آید حالا نمی گوییم مذاکره،حرف زدن مذاکره نکردند.
روحانی یادآور شد:امام حسین (ع) با حاکم مدینه صحبت و استدلال کرد و گفت چرا بیعت نمی کنم و دلایلش را برشمرد. حاکم مدینه نپذیرفت همانجا می توانست جنگ شروع شود، امام حسین (ع) اجازه نداد این جنگ آغاز شود به چه دلیل بحث جای خودش هست.
وی اضافه کرد:امام حسین (ع) مهلت خواست برای اینکه در این زمینه فکر کند و در نهایت پاسخ دهد و در این فرصت از مدینه خارج شد و «خرج منها خائفا» اگر توضیح دهیم امام حسین (ع) مخفیانه از مدینه خارج شد. باز ممکن است بعضی بدشان بیاید و بگویند امام مرد شجاعت بود مخفیانه خارج نمی شد.
وی ادامه داد: ممکن است آیه قرآن را هم اشکال کنند، امام حسین (ع) درمورد موسی کلیم همین آیه را هنگام خروج از مدینه خواند.
رییس قوه مجریه افزود: امام حسین (ع) ماه ها درمکه ماند، سخن گفت، حرف زد و با گروه های مختلف ملاقات کرد و نامه هایی متعدد از مردم کوفه دریافت کرد و سپس در یک مقطعی عجله کرد تا از مکه خارج شود، گفت برای آنکه حرمت حرم شکسته نشود.
روحانی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار کرد:خیلی حرمت حرم،مهم است شما نگاه کنید به روایاتی که می گوید حرمت آبروی مومن همانند حرکت کعبه است، امام حسین (ع) برای این که حرمت کعبه شکسته نشود از مکه به سوی کوفه خارج می شود.
وی اضافه کرد: چقدر آسان در جامعه ما حرمت،حیثیت، جایگاه و شخصیت افراد خدوم، خدمتگزار، محبوب مردم توسط برخی از قلم ها و زبان ها شکسته می شود.
رییس جمهوری با بیان این که دانشگاه برای این است ما با مکتب امام حسین (ع) آشناتر شویم و به خوبی بیاموزیم و این مکتب را به اذهان جامعه منتقل کنیم، تصریح کرد: مگر امام حسین (ع) نبود که گفت «مشک ها را پر آب کنیم»، مگر نپرسیدند تا منزل بعد راهی نیست و چرا این همه آب. برای چی امام حسین این کار را کرد و گفت «وقتی ما به دشمن می رسیم آنها از مسیر دور با سرعت آمدند آب همراهشان نیست و تشنه هستند».
روحانی همچنین گفت:این با شعارهایی که برخی می دهند، منافات ندارد که آدم به فکر دشمن باشد، کسی که آمده روبرو اما شمشیر به رخ امام حسین (ع) می کشد، ایشان دوست ندارد او تشنه باشد و برای رفع عطش او از منزل قبل آب را ذخیره می کند.
وی ادامه داد: وقتی درهمان ملاقات با حُر این که جلو امام حسین (ع) گرفته شد وقتی ظهیر به امام حسین گفت بهترین جنگ است ،صبر کنیم عدد اینها اضافه می شود فرمود :من هرگز دوست ندارم آغازگر جنگ باشم «ما کنت ان ابدهم بالغطاء» .من هیچ گاه آغازگر جنگ نخواهم بود.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: همه ابعاد زندگی اباعبدالله الحسین (ع) را بیاموزیم، اخلاق، مروت و مردانگی، احترام امام حسین(ع) را بیاموزیم، حتی به تشنگی دشمنانش و حتی گفت به اسب های دشمن هم آب بدهید ما همچون روحیه و جایگاهی می خواهیم و عاشورا بزرگ ترین مکتب آموزشی و دانشگاه و بزرگ ترین عامل برای امنیت ملی است.
روحانی تصریح کرد:عاشورا بزرگ ترین مکتب آموزشی ما و بزرگ ترین دانشگاه ما و بزرگترین معلم ما و بزرگ ترین عامل برای وحدت ملی و امنیت ملی ما است.
وی خاطرنشان کرد: خیلی در جزئیات نرویم چه کسی، چگونه و با چه سبکی عزاداری می کند،؛ اصل مهم است، همه به احترام امام به پا می خیزند، سینه می زند و زنجیر می زند.
رییس جمهوری افزود:خیلی در جزئیات نرویم اساس مسئله مهم است. پیوند یک ملت با یک فرهنگ تمام دانشگاه همین است، داشنگاه پیوند جامعه با فرهنگ متعالی بشریت است، ما می خواهیم پیوند برقرار کنیم.
روحانی اضافه کرد:دانشگاه همیشه گذار بوده است؛ گذار از یک جامعه با شرایط استبدادی به سمت یک جامعه آزاد و مستقل، گذار از یک جامعه استثمار شده به سمت استقلال جامعه، گذار از شرایط انحصار قدرت تا رسیدن به شایستگی ها و برجستگی های علمی و اخلاقی افراد جامعه.
وی یادآور شد: مگر نبود در جامعه ما حداقل قبل از مشروطه، سال ها بعد ازمشروطه چه کسانی حاکم بودند؛ آیا یک روستایی زاده و روستایی کارگر زاده می توانست حاکم، وزیر، رییس جمهوری یا نماینده مجلس شود . مقامات عالیه یا از شاهزادگان و خاندان آنها بود یا از آن ارباب ها و ملاکین بود و هر کسی نمی توانست به مقام و مرتبه مدیریتی جامعه برسد، این انحصاری بود .
وی اضافه کرد:این انحصار را چه کسی شکست، حوزه و دانشگاه؛ دانشگاه و حوزه در کنار یکدیگر این انحصار را شکستند، مدیران عالی و ارشد جامعه اکثریت قریب به اتفاق تحصیلکرده دانشگاه تعدادی هم تحصیلکرده حوزه است.
روحانی ادامه داد: مبنا این نیست از کدام خانواده است هیچ وقت ما امروز درانتخاب وزیر، مدیر کل، استاد، رییس دانشگاه فکر می کنیم که باید حسب و نسبش را بررسی کنیم، پدر و مادرش کی بوده و جایگاه اجتماعی چه بوده است .
وی یادآور شد: شایستگی های فرد مهم است. در کشور این گونه نبود و حوزه و دانشگاه این کار را کردند، دانشگاه امروز متولی تربیت مدیران جامعه است والبته خیلی مهم است که اساتید برجسته هم از لحاظ علمی و هم اخلاقی و رفتاری با شاگرد چگونه برخورد می کند.
رییس جمهوری افزود: آن سال هایی که ما دانشجوی دانشگاه تهران بودیم، یعنی در سال های ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ واقعا اساتید دانشگاه متفاوت بودند، همه آنها تحصیل کرده و دارای مدارج عالی بودند ، یک استادی، استاد اقتصاد ما بود همیشه در ترم اول در ساعات اول و کلاس اول آنقدر سخنرانی می کرد که عده ای را از دانشگاه پشیمان می کرد.
وی ادامه داد: همیشه بعد از کلاس اول این استاد، ۱۰ تا ۱۵ نفر دانشگاه را رها می کردند، به دانشجویان می گفت برای چه به دانشگاه آمده اید و می خواهید چکار کنید؟ در این دانشگاه پول در نمی آید، اگر می خواهید به پول برسید راه دیگری دارد، یک دانشجوی با استعدادی بعد از صحبت استاد با ما خداحافظی کرد و گفت من فهمیدم راه درستی انتخاب نکردم و به مشهد رفت و مغازه ای زد و تاجری شد که در حال حاضر از پولداران مشهد است.
رییس قوه مجریه همچنین گفت: استادان مختلف و متفاوت بودند، برخی انقلابی بودند، برخی بسیار شجاع بودند اما اخلاق، نحوه رفتار و نحوه نمره استاد بسیار تاثیرگذار بود، یک عده ای از اساتید بودند که به استادهای وجبی معروف بودند و می گفتند هر چه بیشتر بنویسید نمره بیشتری می دهد، تا حدی هم درست می گفتند، من از خود آن استاد پرسیدم اینطور در مورد شما می گویند که گفت من دو – سه سطر را می خوانم و اگر خوب و زیاد نوشته باشد به او نمره می دهم.
روحانی افزود: برخورد استاد حتی در دادن نمره، حتی در تشویق کردن و نگاه به شاگرد خیلی مهم است، همه این ها در کنار هم دانشگاه ایده آل را برای ما می سازد.
وی ادامه داد: شما دانشگاهیان تربیت کننده مدیران جامعه و حل المسایل برای مسایل و معضل جامعه هستید و اولین معضل نیز خود دانشگاه است که ابتدا باید مساله خود دانشگاه حل شود، ممکن است ایرادهایی به مسوولان داشته باشید و حق هم باشد، من خودم چون این را صریح در شورای عالی انقلاب فرهنگی و جلسات دولت گفته ام معلوم نیست راه خوبی را انتخاب کرده باشیم ما دانشگاه و مدیریت و اداره دانشگاه را قطعه قطعه کردیم و هرجا یک مسوول گذاشتیم.
وی اضافه کرد: یکی مسوول دین مردم، یکی مسوول علم مردم و یکی مسوول انقلاب است، نباید این تقسیم بندی ها انجام بگیرد، پزشکی و غیرپزشکی که برخی دوستان گفته اند باید در کنار هم قرار بگیرد موضوع دیگری است که در مجلس شورای اسلامی برخی پزشک های نماینده مجلس این اصرار کردند و رای آوردن یا نیاوردن هم نزدیک هم بود و این پزشکی را جدا کردند، می شود روی آن فکر کرد و اگر واقعا مصلحت جامعه چیز دیگری است، بحث و بررسی شود و لایحه آن تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.
رییس جمهوری گفت: اساس علم و دانشگاه بر مبنای رقابت است، مقام اساتید بر مبنای رقابت است، در حال حاضر اساتید بر یک مبانی چقدر مقاله بنویسند و چکار کند و چند رسانه زیر نظر او باشد نمی دانم شاید درست باشد اما خیلی چیزهای دیگر مدخلیت دارد که ان ها را دخالت نمی دهیم.
روحانی افزود: استادی که جزوه امسال وی با جزوه ۱۰ سال پیش جز چند لغت تغییر دیگری نکرده است البته شاید در حال حاضر نباشد من سابقه ۴۸ سال پیش را در ذهن دارم، دانشجویی داشتیم خیلی کنجکاو بود و جزوه مربوط به پنج سال پیش استاد را پیدا می کرد و می آورد و تطبیق می دادیم، این استاد باید رتبه های بالاتر بگیرد و مقام علمی او بالا رود یا آن استادی که مداوم در حال علم است و دانش وری دائمی دارد.
وی ادامه داد: هیچوقت ما در علم متوقف نمی شویم، علم جای توقف ندارد، اینکه بگوییم ما عالم شدیم و دیگر عالم تر نمی شود چنین چیزی در دنیا نداریم، در اخلاق، فضیلت نیز چنین چیزی نداریم، هیچ کس نمی تواند بگوید من به بالاترین مرتبه اخلاق رسیدیم و بالاتر از آن نیست که اینطور نیست، باید مسیر را ادامه دهیم، قرآن در مورد پیغمبرش می گوید عبادت و پیشرفت معنوی تا روز مرگ ادامه دارد.
رییس قوه مجریه با بیان این که مهم است با چه متدی ما رقابت های علمی و دانشگاهی را درست کنیم، اظهارکرد: دانشگاه تهران همیشه یک دانشگاه پرآوازه بوده و در حال حاضر نیز است و انشاءالله خواهد ماند اما باید بین دانشگاه ها و کلاس های ما رقابت باشد و باید در درون کلاس ما رقابت گروه ها از دانشجویان باشد.
روحانی افزود: ما یک رقابت آن هم ناسالم تحت عنوان جناح های سیاسی درست کردیم و معلوم نیست خیلی درست و درمان باشد، همه ما در انتخابات شرکت می کنیم، آخر انتخابات همه باید تشویق شوند، هر کس در انتخابات تلاش کرده از این جناح و آن جناح همه باید به خاطر مشارکت جایزه بگیرند اما یک جناح جایزه می گیرد و یک جناح تنبیه می شود آیا این انتخابات و مشارکت عمومی و اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی می شود؟ وی ادامه داد: البته شاید بعضی دستگاه ها بیکارند باید شغلی داشته باشند ناچارند عده ای را دم ساعت احضار کنند.
وی ادامه داد: یک جناحی از یک جناحی از اول ساختمان، دیوارش کوتاه ساخته شده نمی دانم چطوری بوده است، اگر کسی خیلی تاثیرگذار باشد مثلا برای تشویق جامعه مردم را تکرار کند که پای صندوق بیاید، آنها نباید تشویق شوند یک عده باید تشویق شوند و یک عده باید تنبیه شوند و تنبیه و تشویق برای همین است که یک جناح همیشه تشویق شود و یک جناح همیشه تنبیه شود.
وی اضافه کرد: باید این مسیر را رها کنیم، چندبار تجربه کنیم، یک بار در سال ۹۲ تجربه کردیم، باردیگر در سال ۹۴ تجربه کردید و دومرتبه در ۹۶ تجربه کردید، از تجربه باید استفاده کنیم، بگذاریم یک رقابت آزاد در جامعه باشد،
وی ادامه داد: در اقتصاد، علم و مدیریت انحصار خطرناک است، رقابت آزاد بگذاریم و برای نقد و مشارکت همه را تشویق کنیم، هرکس نقد می کند را باید تشویق کنیم. در ۹۲ تجربه کردید در ۹۴ تجربه کردید از تجربه استفاده کنید، بگذارید در اقتصاد انحصار خطرناک است.
روحانی از این که عده ای خوشحال می شوند که کشور با بحران روبرو می شود، ابراز تعجب کرد و دستاوردهای پیروزی در مذاکرات هسته ای را برشمرد.
وی گفت: دیپلمات های ما آنقدر قوی و قدرتمند هستند که با ۶ قدرت بزرگ جهانی حرف بزنند و مذاکره و توافق کنند؛ توافقی که الان آن طرف می گوید من فریب خورده ام و سرم کلاه گذاشته اند که البته این حرف هم نادرست است. مبنای ما برد- برد بود.
رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: آیا این قدرت سیاسی ما از بین می رود؟ ما به عنوان کشوری با توانمندی سیاسی در صحنه مذاکرات سیاسی با قدرت ظاهر شدیم. نشان دادیم تنها در جنگ قوی نیستیم ؛ در صلح هم قوی هستیم. این غیر قابل بازگشت است.
روحانی تاکید کرد: ما اتحاد جهانی را علیه ایران شکستیم. همه علیه ما متحد شده بودند . زمانی در سازمان ملل از اولین و آخرین ناطق ، علیه ما حرف می زد. حتی کشورهایی که به ظاهر دوست ما بودند هم از ما دفاع نمی کردند اگر علیه ما چیزی نمی گفتند به نفع ما هم چیز نمی گفتند.
وی ادامه داد: امسال در سازمان ملل آنچه ایران می گفت بیش از ۱۹۰ کشور جهان همان را می گفت ؛یک کشور به نام آمریکا و یک رژیم اشغالگر فقط علیه ما حرف می زدند. این پیروزی ما نیست.
روحانی گفت: این پیروزی قابل بازگشت نیست. ما در صحنه دیپلماسی جهان موفق و پیروز شدیم. برجام پیروزی اخلاقی ما بود. به دنیا ثابت کرد ما راست می گفتیم. بدخواهان ما دروغ می گفتند. این قابل بازگشت نیست. اینها در تاریخ ما ماندگار است .
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: تا قبل از برجام، دنیا می گفت فعالیت هسته ای ایران غیرقانونی است. این فناوری الان از نظر حقوقی و سازمان ملل مشروع است.امروزحقوق هسته ای مان را تثبیت کردیم. «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» را از کف خیابان به وین و نیویورک و سازمان ملل بردیم و در دنیای دیپلماسی هم ثابت کردیم.

** در مذاکرات هسته ای ما قدرت سیاسی مان را ثابت کردیم
روحانی همچنین گفت: نگذاریم عده ای جامعه را نسبت به آینده مایوس کنند و کار ارزشمند ملت را زیر علامت سوال قرار دهند.
وی افزود: ممکن است در یک کشوری در یک مبانی آقایی رییس جمهوری شود، همه دنیا را هم نگران کند کارهای عجیب و غریب هم انجام دهد، اگر معضلی در کشوری ایجاد شد و این معضل هم به کشورهای مختلف دنیا سرایت کرد، ممکن است به ما هم فشار وارد شود.
رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: چرا عده ای خوشحال می شوند؟ برخی از این که کشور دچار مشکل شود خوشحال می شوند . برخی ها نانشان را در دعوا می بینند، چرا نزاع و دعوا کنیم؟ جناح ها و تفکرات مختلف اشکالی ندارد، نظرات مختلف داشته باشند، بحث کنیم ولی در منافع ملی هم صدا و هم نظر باشیم.
وی یادآور شد: ما در مذاکرات هسته ای و توافق برجام به موارد و منافعی رسیدیم که غیر قابل بازگشت است. هیچ کس نمی تواند آن را برگرداند، نه آقای ترامپ و نه هیچ کس دیگری، اگر ۱۰ تا ترامپ دیگر هم در دنیا درست شود آن ها غیر قابل بازگشت است.
رییس جمهوری اضافه کرد: در مذاکرات هسته ای قدرت سیاسی مان را برای جهانیان روشن کردیم و نشان دادیم که دیپلمات های ما آن قدر قوی و قدرتمند هستند که با شش قدرت بزرگ جهانی حرف می زنند و مذاکره می کنند.
روحانی تصریح کرد: توافقی بدست آوردند که هم اکنون آن طرف می گوید ما فریب خوردیم سرمان کلاه رفته است که البته این حرف هم درست نیست، زیرا مبنای ما در این توافق برد- برد بوده است. آیا این قدرت سیاسی ما از بین می رود؟
وی گفت: ما به عنوان توانمندی سیاسی در صحنه مذاکرات سیاسی با قدرت ظاهر شدیم و نشان دادیم ما تنها در جنگ قوی نیستیم بلکه در صلح هم قوی هستیم، تنها در اقتصاد قوی نیستیم بلکه در سیاست هم قوی هستیم، این ها غیر قابل بازگشت است.
رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که ما اتحاد جهانی علیه ایران را شکستیم،تصریح کرد: همه علیه ما متحد شده بودند در این سازمان ملل از اولین تا آخرین ناطق همواره یک چیزی علیه ما می گفت، حتی کشورهایی که به ظاهر دوست ما بودند از ما دفاع نمی کردند، اگر علیه ما نمی گفتند به نفع ما هم نمی گفتند، شما از این منفعت غیر قابل بازگشت امسال در سازمان ملل چه دیدید؟ آن چه ایران می گفت بیش از ۱۹۰ کشور جهان هم همین را می گفت، فقط یک کشور به نام آمریکا و یک رژیم اشغالگر به نام رژیم صهیونیستی علیه ما حرف می زدند آیا این پیروزی ما نیست؟ این پیروزی قابل بازگشت نیست.
روحانی تاکید کرد: ما در صحنه دیپلماسی جهان موفق شدیم، ما به دنیا می گفتیم در پی ساخت بمب اتم نیستیم، دنبال فعالیت هسته ای صلح آمیز هستیم، آمریکایی ها و برخی کشورها می گفتند ایران دروغ می گوید و مخفیانه بمب می سازد، برجام پیروزی اخلاقی ما بود و به دنیا ثابت کرد ما راست می گفتیم و بدخواهان دروغ می گفتند.
وی ادامه داد: در دنیا ثابت شد که ما راستگو هستیم و آنان دروغ گو هستند، این ها از بین نمی رود، بلکه در تاریخ ماندگار است، تمام فشارهایی که به ما می آوردند بر مبنای یک سری علائم بود که بر اساس آن می گفتند ایران از فعالیت صلح آمیز منحرف شده است همان پرونده معروف پی ام دی بود.
وی گفت: این پرونده ای که همه می گفتند ۱۰۰ سال طول می کشد تا حل شود، ما پی ام دی را حل کردیم، تمام شد یعنی آژانس رسما اعلام کرد که من نسبت به گذشته فعالیت هسته ای ایران دیگر سوال ندارم هر چه هست مربوط به آینده است گذشته پرونده اش بسته شد.

**پیروزی برجام حق مسلم ماست/ در طول یکسال و نیم نفت و میعانات را دو برابر گذشته فروختیم
رییس جمهوری ادامه داد: این پیروزی حقوق ماست، ما پیروز شدیم، در یک صحنه ای که سال ها علیه ما تلاش کردند و پرونده سازی کردند ما پرونده ها را ختم کردیم، ما قطعنامه های سازمان ملل که سال ها بود علیه ما تصویب شده بود را لغو کردیم، این پیروزی بین المللی ماست. این حق از بین نمی رود شما می گویید لغو نشده است.
وی گفت: ممکن است کسی بگوید که ممکن است بعدها برای شما قطعنامه درست کنند بله همیشه ممکن است مثل این که ما در جنگی پیروز شدیم کسی بگوید ممکن است بعدها جنگ شود . بله ممکن است جنگ شود ولی ما بعدها هم پیروز می شویم، اگر سازمان ملل بخواهد قطعنامه ای علیه ما صادر کند تجربه اش هست.
روحانی با بیان این که ما در زمینه اقتصادی موفقیت های غیر قابل بازگشت بدست آورده ایم اظهارکرد: در طول یکسال و نیم نفت و میعانات را دو برابر گذشته فروختیم، پولش را گرفتیم . این ها که قابل بازگشت نیست، ما سرمایه گذاری های متعددی را با خارجی ها انجام دادیم که قابل بازگشت نیست.
وی خاطرنشان کرد: ما اعتبارات مهمی را ازبانک های بزرگ دنیا گرفته ایم این ها که قابل بازگشت نیست، ما فناوری های مهمی را از دنیا گرفتیم این ها که قابل بازگشت نیست، تا قبل از برجام دنیا می گفت ایران فعالیت هسته ای اش غیر قانونی است و ایران حق ندارد غنی سازی کند، الان این فناوری از نظر حقوق و سازمان ملل یک فناوری مشروع است، البته از نظر ما آنوقت هم حرفشان نادرست بود ولی ادعا می کردند.
رییس جمهوری تاکید کرد: امروز ما حقوق هسته ای را تثبیت کردیم، حق مسلم که مردم می گفتند ما در سازمان ملل و دنیای دیپلماسی اثبات کردیم که حق مسلم ماست ما حق مسلم را از کف خیابان به نیویورک و وین بردیم این قابل بازگشت نیست، چرا عده ای نادرست با مردم صحبت می کنند؟ اگر امروز امریکا تخلفی کند،همه دنیا آمریکا را محکوم می کنند، ایران را محکوم نمی کنند آنوقت می گویند چرا به آمریکا اعتماد کردید و قرارداد بستید.
وی گفت: خداوند در قرآن به پیامبراکرم (ص) فرمودند که «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مره و هم لا یتقون». می گوید تو معاهدات زیادی با کفار بستی و هر دفعه آنان نقض کردند.
وی ادامه داد: حال ما باید به پیامبر (ص) ایراد بگیریم معاهده اول را بستید نقض کردند، دوم را بستید نقض کردند و سوم را بستید باز هم نقض کردند آیا پیامبر ضرر کرد؟

**از سال گذشته تا امسال بیش از یک درصد بیکاری کم شده است
رییس جمهوری در بخش دیگری از این سخنان خود گفت: رقابت را آزاد بگذاریم و برای نقد و مشارکت همه را تشویق کنیم، هر کسی که نقد می کند را تشویق کنیم زیرا نقد باید آزاد باشد.
روحانی افزود: اگر استاد یا دانشجویی سر کلاس صحبتی کند، مورد پسند من نباشد، او اعتقاد و نظرش را گفته و نقد دلسوازنه کرده است، آن فرد باید تشویق شود.
وی خاطرنشان کرد: البته دانشگاه برای این است که مسائل و پیچیدگی های جامعه ما را حل و فصل کند، الان موضوع این شده که می گویند این قدر دانشجو از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند چرا شغل ندارند؟
وی ادامه داد: ما باید ببینیم برای چه شغلی به دانشگاه و کلاس دانشگاه نیاز داریم یا نه ما همین جوری دانشجو را بگیریم و در رشته های مختلف تربیت کنیم و بگوییم حالا شما به آنان شغل دهید، مگر هر شغلی نیازمند به دانشگاه است، آیا تمام مشاغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی یا تکمیلی دارد؟
روحانی افزود: مدیریت نیروی انسانی بر مبنای هرم امکان پذیر است نه استوانه، ما استوانه درست می کنیم همه را به کلاس اول می بریم و بعد دکترا خارج می کنیم و می گوییم شغل ندارند مگر ما چند دکترا،چند فوق لیسانس، چند پزشک و چند مهندس نیاز داریم، زیاد درست می کنیم بعد می گوییم چرا شغل نیست
وی ادامه داد: کشورهای مختلف بررسی کردند که چند درصد مشاغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد و چند درصد ندارد، ۴۵ درصد مشاغل در جامعه ما نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد، ممکن است ۵۰ یا ۵۵ درصد هم نیاز به تحصیلات دانشگاهی داشته باشد آن ها همه نیاز به تحصیلات تکمیلی ندارند.
وی گفت: ما به تخصص تا حدی نیاز داریم، خیلی مهم است که ما دانشگاه را بر مبنای نیاز جامعه، نیاز مدیریتی و رفع مشکلات جامعه تنظیم کنیم، البته این به آن معنا نیست که اگر همه این ها تنظیم شود ما امروز مشکلی برای اشتغال نداریم، ما مشکل داریم و باید حل و فصل کنیم
رییس قوه مجریه ادامه داد: من خوشحالم که از پارسال تا امسال بیش از یک درصد بیکاری کم شده است، از ۷/۱۲ شده ۵/۱۱ رسیده ایم، این معنایش این نیست که به وضع مطلبوب رسیدیم ولی معنای آن این است مسیر درست انتخاب شده و باید سرعت بیشتری بگیریم تا به نتیجه برسیم.
روحانی با تاکید بر امید دادن به نسل جوان ما برای آینده کشور، اظهارکرد: کشور ما ممکن است مشکلاتی داشته باشد کشورهای دیگر هم مشکلاتی دارند، ما ملت بزرگی هستیم دارای فرهنگ بسیار غنی هستیم، سوابق علمی بزرگی را در طول تاریخ داشته ایم.
وی همچنین گفت: امروز دانشگاهیان و دانشجویان در مسائل روز باید پیشرو باشند، نمی خواهم بگویم یک دانشجو، یک دیپلمات است اما باید مسائل سیاسی جامعه را خوب بداند خوب نقد و انتقاد کند، سن جوانی و دانشجویی سن انتقاد و خلاقیت است.

درباره‌ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.