سه سناریو درباره قیمت بنزین / جزئیات گران شدن بنزین

در روزهای اخیر شایعه افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان از آغاز دی ماه مطرح شد، اما تایید نشد. نرخ پیشنهادی جدید بنزین، بین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت می گوید: بنا بر قانون افزایش قیمت می‌تواندبیش از ۱۵۰۰ تومان باشد.

این روزها حرف و حدیث‌ها درباره افزایش قیمت بنزین زیاد است، ازهمین‌رو رسانه‌ها در گفت‌وگو با منابع آگاه بارها از افزایش قیمت حتی تا هزارو ۵٠٠ تومان و آغاز افزایش از دی‌ماه خبر داده‌اند. این خبری است که البته به نوعی، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، آن را در گفت‌‌وگو با خانه ملت تأیید می‌کند. او هرچند تأیید می‌کند بنا بر قانون افزایش قیمت می‌تواند فراتر از هزارو ۵٠٠ تومان باشد، اما در انتهای گفت‌وگوی خود دراین‌باره تأکید می‌کند این روش مناسبی برای کسب درآمد دولت نیست.
سخنگوی دولت درباره افزایش قیمت بنزین تا هزارو ۵٠٠ تومان، توضیح داد: «در قانون بودجه سال جاری و لوایح گذشته همیشه ظرفیتی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفته می‌شود، در بودجه سال ٩۶، دولت اجازه دارد تا سقف ۴٨ هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، درحال‌حاضر براساس قیمت‌های موجود چیزی حدود ٣٢هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم».
نوبخت با اشاره به اینکه ١۶هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین‌شده وجود دارد، بیان کرد: «با قیمت کنونی بنزین نمی‌توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح‌شده افزایش پیدا کند». او با بیان اینکه درآمد ۴٨‌ هزار میلیارد تومان ظرفیت قانون است، گفت: «قطعا برای هرگونه اصلاح قیمت باید برنامه‌ریزی شود و اگر قرار بر این باشد که اصلاح قیمتی صورت بگیرد تا دولت کسری بودجه خود را جبران کند، روش مناسبی نیست، چراکه ما از مسیر دیگری زیان خواهیم دید، به‌همین‌دلیل همه امور چه در لایحه و چه در قانون فعلی بستگی به آن دارد که از منبعی که می‌خواهیم درآمدی به دست ‌آوریم چه مصرفی ‌خواهیم داشت». این را بیژن زنگنه نیز با حضور در صحن علنی مجلس تأیید می‌کند.
وزیر نفت با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ دیده شده است، گفته: «زمان و چگونگی افزایش قیمت بنزین هنوز مشخص نیست. بحث مبلغ قیمت بنزین هنوز باز است و این تصمیم در مجلس جای بحث دارد». به گزارش خانه ملت، زنگنه درباره انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت بنزین، گفت: «هر وقت لازم شد دولت موضوع افزایش قیمت بنزین را عنوان می‌کند».
در این زمینه سه‌ سناریو نیز مطرح می‌شود. یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه با تأیید افزایش نرخ حامل‌های انرژی، به سناریو‌های احتمالی اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر سه سناریو با ارقام متفاوت مطرح است که در تعامل با مجلس قیمت و زمان اجرا نهایی می‌شود. نرخ پیشنهاد‌ی بنزین از هزارو ۴٠٠ تا هزارو ٧٠٠ تومان مطرح است، زیرا دولت دو هدف را دنبال می‌کند، اول آنکه بتواند مصرف را کنترل کند و در نهایت از درآمد آن برای تولید اشتغال بهره ببرد. دولت سقف درآمدی برای حامل‌ها را ١٧‌هزارو ۴٠٠میلیاردتومان پیش‌بینی کرده و حتی این احتمال وجود دارد که در مجلس افزایش یا کاهش یابد.

درباره‌ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.