آموزش تلگرام ( قسمت اول )

تلگرام را می‌توان در حال حاضر به‌جرئت محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در ایران دانست که با امکانات فوق‌العاده‌ی خود موفق به جلب توجه چند ده میلیون کاربر ایرانی شده است. در این پست که در تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است، تصمیم گرفته‌ایم از سیر تا پیاز تلگرام را مورد بررسی قرار دهیم و از ابتدایی‌ترین تا پیچیده‌ترین امکانات آن را به شما آموزش دهیم. بدیهی است که تعداد بسیاری از شما ممکن است با مطالب توضیح داده‌شده در این پست آشنا باشید اما با این حال، هستند افرادی که به اندازه‌ی افراد حرفه‌ای‌تر با تلگرام و امکانات گسترده‌ی آن آشنا نیستند. با زومیت همراه باشید تا سیر تا پیاز اپلیکیشن تلگرام را تا نسخه 4.4 به شما آموزش دهیم.

 

ثبت نام

برای ثبت نام در تلگرام کافی است بعد از اجرای برنامه، شماره‌ی خود را بدون عدد ۰ وارد کنید (۹۸۹۱۲۳۴۵۶۷۸۹+) تا پیامکی حاوی کد فعال‌سازی برای شما ارسال شود. بعد از وارد کردن کد دریافتی، ثبت نام شما انجام خواهد شد و از شما برای نام و نام خانوادگی سؤال می‌شود که می‌توانید آن‌ها را مطابق میل خود به‌صورت کامل یا مخفف وارد کنید. همچنین تصویر پروفایل شما در همان ابتدا قابل تنظیم خواهد بود. بعد از مشخص کردن این موارد، وارد محیط اصلی تلگرام خواهید شد که در ابتدا خالی خواهد بود. توجه داشته باشید که تمام موارد تنظیم‌شده از جمله نام و عکس پروفایل در آینده امکان تغییر خواهند داشت. بعد از ورود اولیه باید چند دقیقه منتظر بمانید تا تلگرام شماره تلفن‌های شما را بررسی و افرادی که در تلگرام عضو هستند، به بخش Contact-های شما اضافه کند.

دقت داشته باشید اگر در هنگام وارد کردن شماره، اکانت شما در دستگاه دیگری آماده به کار باشد، کد ارسالی ابتدا به‌صورت پیام تلگرام ارسال خواهد شد نه به‌صورت پیامک. بنابراین اگر در دریافت کد با تأخیر مواجه شدید، ممکن است چنین موضوعی برای شما پیش آمده باشد. برای حل این موضوع کافی است گزینه‌ی Send VIA SMS را انتخاب کنید تا کد به‌صورت پیامک ارسال شود.

 

  • مشکلات احتمالی ثبت نام

    مشکلاتی که در این بخش ممکن است تجربه کنید، عدم دریافت کد یا عدم قبول شماره از سوی تلگرام است. در صورتی که کد را دریافت نکردید، تلگرام بعد از ۲ دقیقه با شما تماس خواهد گرفت تا به‌صورت صوتی کد را برای شما بخواند. اگر بعد از وارد کردن شماره‌ای با ارور مواجه شدید نیز به این معنا است که شماره‌ی مورد نظر از سوی تلگرام بلاک شده است. این مورد یا به‌صورت موقت (اگر کد ارسالی را چندین مرتبه اشتباه وارد کنید) یا به‌صورت دائم (معمولا برای شماره‌های مجازی) رخ خواهد داد.

Add کردن افراد

برای آنکه مخاطب جدیدی به Contact-های تلگرام خود اضافه کنید، دو راه پیش رو دارید. راه اول برای حالتی است که تنها یک شماره تلفن از شخص مورد نظر دارید. راه دوم برای زمانی است که مشغول چت با شخصی هستید که شماره‌ی شما را ذخیره دارد.

در حالت اول کافی است به بخش Contact-های گوشی مراجعه کنید و شماره‌ی شخص مقابل را ذخیره کنید. با این کار شماره‌ی مورد نظر هم به تلفن و هم به تلگرام شما اضافه خواهد شد. این راه با وجود آنکه روش بهتری به‌حساب می‌آید، اما ممکن است در امر اضافه شدن شماره به تلگرام تأخیر زیادی به همراه داشته باشد. در صورتی که با چنین تأخیری مواجه شدید، می‌توانید به‌جای مراجعه به Contact-های گوشی، به بخش Contact تلگرام مراجعه کنید و با لمس آیکون «+» شماره‌ی مورد نظر را Add کنید. در حالت دوم نیز کافی است با لمس نام آن شخص، به پروفایل او وارد شوید و از بخش سه‌نقطه گزینه‌ی Add را انتخاب کنید.

در صورتی که تنها توسط آی‌دی با شخصی در تماس هستید، امکان Add کردن او را نخواهید داشت. داشتن آی‌دی برای آغاز گفتگو کافی است، اما برای Add کردن افراد در لیست مخاطبان به شماره تلفن نیاز خواهید داشت.

 


 

 

شروع گفتگو

بعد از ورود اولیه به تلگرام، این اپلیکیشن به‌صورت خودکار شماره تلفن‌های موجود در گوشی شما را اسکن خواهد کرد و افرادی را که در تلگرام عضو باشند، به Contact‌-های شما اضافه خواهد کرد. بنابراین کافی است بعد از ورود به برنامه، از منوی کناری به بخش Contact‌-ها مراجعه کنید و از میان لیست مخاطبان، شخصی را که مایل هستید، انتخاب کنید. با لمس نام هر شخص، وارد پروفایل او خواهید شد و می‌توانید به‌صورت مستقیم به تایپ و ارسال پیام به آن شخص بپردازید.


 

شروع گفتگوی خصوصی (سکرت چت) و مزایای آن

علاوه بر گفتگوی عادی در تلگرام، یک نوع دیگر با عنوان Secret Chat نیز وجود دارد که تفاوت‌های مهمی با چت‌های عادی دارد و در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. برای شروع این نوع گفتگو، به پروفایل شخص مورد نظر بروید و گزینه سبزرنگ Secret Chat را انتخاب کنید.

  • اولین و مهم‌ترین فرق بین این نوع چت با چت‌های عادی پروتکل End To End است. تمامی پیام‌ها در این نوع چت به‌صورت کدگذاری شده رد و بدل می‌شود و در هیچ کجا ذخیره نخواهد شد. برخلاف چت عادی که در تمامی دستگاه‌هایی که به تلگرام شما متصل هستند قابل رؤیت است (مانند نسخه کامپیوتری تلگرام)، سکرت چت تنها در همان دستگاهی که ایجاد می‌شود قابل استفاده خواهد بود. پروتکل EndToEnd چه در تلگرام، چه در واتس‌اپ و چه در دیگر برنامه‌های مشابه حداکثر امنیت ممکن را برای شما به ارمغان خواهد آورد؛ چرا که پیام‌های رد و بدل شده در گوشی شما و شخص مقابل ذخیره می‌شوند، نه در سرورهای تلگرام. از همین رو امکان دستیابی یا رمزگشایی آن‌ها تقریبا غیر ممکن خواهد بود.
  • دومین تفاوت در این نوع از گفتگو، پاک شدن خودکار پیام‌ها است. شما می‌توانید مشخص کنید که پیام‌های ارسالی ۵ ثانیه بعد از خوانده شدن به‌طور خودکار حذف شوند تا امکان سوءاستفاده از آن‌ها به حداقل برسد. این زمان قابل شخصی‌سازی است.
  • تفاوت سوم این است که در این نوع چت به دلایل امنیتی، گرفتن اسکرین‌شات به فرد مقابل اطلاع داده می‌شود. اگر اهل اسکرین‌شات گرفتن از پیام‌ها هستید بهتر است در سکرت‌ چت‌ از این کار منصرف شوید؛ چرا که به‌محض انجام این کار، پیغامی مبنی بر اینکه شما از صفحه‌ی گفتگو عکس‌برداری کرده‌اید برای شخص مقابل ارسال خواهد شد.
  • تفاوت چهارم عدم اجازه برای فوروارد کردن پیام‌های ارسالی شما است. البته همچنان می‌توانید پیام‌هایی را از بیرون به داخل سکرت چت فوروارد کنید اما قادر به فوروراد کردن پیام یا فایلی از داخل سکرت چت به بیرون نخواهید بود.
  • ( ادامه دارد )

درباره‌ی parham84