رفیعی: تعویق دادگاه ویلموتس به معنای صدور رای به نفع ما نیست/در مورد بازیکنان تاجیک پرسپولیس از فیفا استعلام می گیریم

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال گفت: در خارج از کشور با بی‌مهری و تحریم مواجه هستیم اما در داخل خودتحریمی و خودزنی نکنیم.

بخش ورزشی مجله خبری ورزشی اسپورت استار


مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار:
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، غلامرضا رفیعی در مورد شرایط فوتبال کشورمان در روزهای اخیر اظهار داشت: اگر همه کمک کرده، انرژی مثبت بدهیم، خوبی‌ها را ببینیم و به هدف ملی خودمان که راهیابی تیم ملی به جام جهانی است اهمیت بدهیم، حال فوتبال از این که هست خیلی بهتر می‌شود.

وی درباره آخرین شرایط پرونده مارک ویلموتس عنوان کرد: بارها توضیح دادیم تاخیر در صدور رأی از اختیارات داوران دادگاه عالی ورزش است و آنها می‌توانند از امکان تعویق صدور رأی استفاده کنند تا فرصت بیشتری برای به توافق رسیدن و صدور رأی نهایی داشته باشند. طرفین پرونده تسلطی روی این موضوع ندارند و نمی‌دانیم چند بار دیگر مهلت تمدید می‌شود. برداشت ما این است که رأی ویلموتس بعد از رای دستیارش صادر شود.

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال درباره ماجرای دادگاه دستیار مارک ویلموتس توضیح داد: این پرونده اواخر آذر بررسی می‌شود، زیرا این مربی با تاخیر اقامه دعوی کرده است و امکان دارد رای پرونده‌اش در آن زمان صادر شود.

رفیعی درباره ارقام متفاوتی که نسبت به پرونده ویلموتس مطرح شده پاسخ داد: جدا از اینکه رقم و عدد چیست، موضوع مهم این است که ویلموتس و دستیارش در دعوای مطروحه مدعی هستند تا پایان قرارداد حق دریافت حق‌الزحمه خود از فدراسیون فوتبال را دارند. این ادعا در فیفا تا حدی پذیرفته شد، اما فدراسیون از طریق وکلای خود به حکم اعتراض کرد و جلسه رسیدگی 2 روزه‌ای در دادگاه CAS برگزار شد. طرفین ادله خود را ارائه کردند و منتظر صدور رأی نهایی هستند.

وی در مورد اینکه با توجه به تاخیر در صدور رأی آیا احتمال دارد در دادگاه CAS رأی به نفع فدراسیون کشورمان صادر شود، گفت: لزوما این گونه نیست اما می‌تواند یک نشانه باشد. اگر قرار بود همان رأی قبلی تایید شود زودتر از اینها این کار را انجام می‌دادند، اما تاخیر در صدور رأی دادگاه CAS لزوما به این معنی نیست که حکم به سود ما یا ویلموتس صادر شود. هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد و ایجاد توقع برای مردم و جامعه فوتبال مبنی بر اینکه حکم به سود فدراسیون فوتبال باشد یا خیر، نوعی پیش‌داوری است. باید صبر کنیم و ببینیم رأی نهایی داوران چه خواهد بود. البته به پرونده امیدوار هستیم.

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در مورد اخبار مطرح شده مبنی بر شهادت دادن برخی بازیکنان تیم ملی کشورمان علیه سرمربی بلژیکی سابق این تیم توضیح داد: خیر، به هیچ عنوان این گونه نیست.

رفیعی درباره اینکه آیا ویلموتس با وجود برخی پیشنهادات خوبش منتظر ماند تا غرامت کامل از فدراسیون فوتبال بگیرد، گفت: این موضوع مصاحبه‌‌ای است که خود ویلموتس در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها انجام داد و اعلام کرد پیشنهاداتی دارم اما منتظر دریافت غرامت از ایران هستم. حتی اگر چنین مصاحبه‌ای نکند، از لحاظ حقوقی باید تلاش کند دامنه مدت ادعای خسارتش کمتر باشد. اگر کسی پیشنهاد داشت و می‌توانست با یک تیم یا باشگاه دیگری قرارداد ببندد، از لحاظ حقوقی و عقلی رد کردن آن خوب است.

وی درباره رقم دقیقی که فدراسیون فوتبال باید به ویلموتس پرداخت کند اظهار داشت: رقم پرداختی در رأی فیفا ذکر شده و همه از آن اطلاع دارند. این مبلغ حدود 6 میلیون یورو است.

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به دلیل 7 درصد جریمه خوردن به مبلغ درخواستی ویلموتس، باید در حال حاضر به این مربی 9 میلیون یورو پرداخت کرد، گفت: ما درباره پرونده ویلموتس به CAS  شکایت کردیم. یکی از روال‌ دیوان حکمیت ورزش این است که اگر شکایت رد شود،  باید ضمن پرداخت مبلغ اصلی، درصدی را هم به عنوان خسارت تاخیر پرداخت کنیم که امیدوارم این پرونده به چنین چیزی نینجامد. اکنون نمی‌دانم رقم دقیقی که دادگاه عالی ورزش تعیین می‌کند چقدر است.

رفیعی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه رأی پرونده ویلموتس شکسته شده و مبلغی که فدراسیون باید به این سرمربی پرداخت کند به حدود 2 میلیون یورو رسیده است، پاسخ داد: دیوان حکمیت ورزش مستقل است و قضات خوبی دارد. این پرونده هم دارای ابعاد فنی است. عمده مشکلاتی که برای پرونده ویلموتس به وجود آمد مسائل مربوط به تحریم بود و همه می‌دانیم فدراسیون پولی را به ویلموتس پرداخت کرده، ستاد مقابله با تحریم و وزرای مختلف مجوز دادند. در گذشته هم اعلام کردیم 90 درصد پرونده‌های ما در دیوان عالی ورزش ناشی از موارد مربوط به پرداخت است. کمتر سابقه دارد در دنیا پرونده‌ای شبیه پرونده‌های کشورمان باشد. پرونده کالدرون، استراماچونی و... را نگاه کنید. باز هم می‌گویم 90 تا 95 درصد مشکلات ما درباره پرونده‌ها ناشی از مسائل مربوط به تحریم و نقل و انتقال منابع مالی است.

وی اضافه کرد: نمی‌خواهم اقداماتی که در گذشته انجام شده توجیه کنم، اما باید انصاف را در نظر بگیریم که مشکل این پرونده‌ها مالی است. بحث پول نداشتن نیست، بلکه بحث این است که ما در نقل و انتقال پول هم مشکل داریم. همین الان باشگاه پرسپولیس برای نجات پیدا کردن از پرونده کالدرون در تلاش است. همه شاهد بودند در پرونده این مربی و همچنین استراماچونی در این روزها چه گذشت. هیچ وقت باشگاه پرسپولیس و استقلال نگفتند پول نداریم، اکنون ده‌ها میلیارد تومان از پول باشگاه پرسپولیس به خاطر مشکل تحریم غیرقابل استفاده است. مثل همه مسائل دیگر در فوتبال هم پول داریم ولی نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال افزود: خود فدراسیون فوتبال اکنون دارای چند صد میلیارد تومان پول در فیفا و AFC است اما این منابع مالی به دلیل مشکل تحریم غیرقابل استفاده است. در این شرایط کاری به جز کمک خواستن از دولت نداریم. فوتبال هم بخشی از این مملکت است و ما می‌گوییم تا وقتی تضمینی داده نشود، مذاکرات بی‌معنی است. ستاد مقابله با تحریم ما برای پرونده ویلموتس آن تصمیم را گرفت و بماند در ادامه چه اتفاقاتی برای فدراسیون فوتبال افتاد، اما صادقانه می‌گویم پول داریم اما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

رفیعی در خصوص مشکل پرسپولیس در خصوص پرداخت مطالبات کالدرون توضیح داد: تا این لحظه مشکلات باشگاه‌ها و تیم ملی ما برای دریافت پول‌هایی که از حضور در تورنمنت‌های خارجی به آن می‌رسند پابرجاست، پول داریم اما به دلیل تحریم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. از همه افرادی که صدای من را می‌شنوند به ویژه ریاست جمهور، وزیر امور اقتصاد و دارایی، وزیر امور خارجه و نمایندگان مجلس می خواهیم کمک کنند.

وی ادامه داد: بعضی مواقع در رسانه‌های مختلف می‌بینیم خبرهایی مطرح شده که فدراسیون بار دیگر اعلام نیاز به دولت کرده و پول می خواهد. بله، پول می‌خواهیم اما دلیلش را بگویید. به این دلیل پول می‌خواهیم که قادر به برداشت پول خودمان نیستیم. ان‌شاءالله مذاکراتی که در پیش است منجر به این شود که به منابع مالی خود دسترسی داشته باشیم. اگر پرسپولیس بتواند پول خود را دریافت کند بعید می‌دانم یک ریال بدهی داشته باشد. استقلال و فدراسیون فوتبال هم چنین مشکلی دارند.

مشاور رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کرد: راه حلی به ما ارائه بدهند و بگویند چه کار کنیم. به خاطر تحریم‌های ظالمانه بی‌مهری می‌بینیم. به جز منابع مالی که فیفا باید به ما بدهد یک ریال از بودجه‌ای که فیفا به خاطر ویروس کووید 19 به کل فدراسیون‌های جهان داده است نمی‌توانیم دریافت کنیم. این مبلغ حدود 2 میلیون فرانک سوئیس است. از طرفی انصاف نیست خودتحریمی کنیم و خودمان را بزنیم. بیاییم و یار باشگاه‌ها، فدراسیون و فوتبال مملکت باشیم. اگر از آن طرف آب بی‌مهری می‌بینیم، در کشورمان لطف و مهربانی ببینیم و به ما کمک کنند.

وی در خصوص مشکل بازیکنان تاجیکیستانی پرسپولیس برای ثبت قراردادشان با این باشگاه گفت: مشکل ثبت قرارداد آنها به دلیل پرداخت نشدن بدهی باشگاه به گابریل کالدرون و بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی است. زمانی که این پنجره باز شود اگر باشگاه پرسپولیس تقاضای ثبت قرارداد و صدور کارت بازیکنانش را داشته باشد، برای تکرار نشدن ماجرای مهدی طارمی و آسیب ندیدن این باشگاه و فوتبال ایران از فیفا استعلام خواهیم کرد. اگر فدراسیون جهانی اعلام کند از جهت انتقال از مبدأ و به مقصد مانعی وجود ندارد، این اقدام را انجام می‌دهیم.

مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در مورد مشکل بازیکنان خارجی استقلال اظهار داشت: باشگاه استقلال مدعی است که به قوانین سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال احترام می‌گذاریم، اما از لحاظ قانونی نمی‌توانیم ضمانت‌نامه بانکی بدهیم. دریافت این ضمانت‌نامه هم از موسسه مالی غیربانکی به دلیل اینکه بدون افتتاح حساب چنین موضوعی نمی‌تواند اتفاق بیفتد، غیرممکن است. به همین دلیل بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم. امروز هم نامه‌ای فرستادند، نیت باشگاه استقلال این بوده که ضمانتنامه بانکی بگیرد اما به مشکلاتی برخورده است. در این شرایط اگر اتفاقی نشدنی باشد باید فکر دیگری کرد. امیدوارم امروز با توجه به نامه و مستنداتی که به دست ما رسیده بتوانیم تصمیمی اتخاذ کرده و این مشکل حل شود.

رفیعی در ادامه گفت‌وگو با برنامه سلام صبح بخیر در خصوص وضعیت ماده یک اساسنامه این فدراسیون و احتمال حذف تیم ملی از رقابت‌های جام جهانی در صورت مصوب نشدن آن در مجلس شورای اسلامی گفت: گفتن آثار و تبعات این موضوع پیش‌داوری است، خوشایند ما نیست که درباره چنین موضوعی صحبت کنیم و همچنان امیدوار هستیم در مدت باقیمانده مجلس شورای اسلامی تصمیمی بگیرد که به سود فوتبال باشد. فدراسیون فوتبال دیگر هیچ کاری نمی‌تواند انجام بدهد، دولت هم هر کاری می توانست انجام داد، دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه به طور مستقل رسیدگی کردند.

مشاور رئیسی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: اکنون تمام مسائل در اختیارات مجلس شورای اسلامی است و ان‌شاءالله آن گونه که صلاح فوتبال ایران و مردم می‌دانند تصمیم‌گیری کنند. فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و قوه قضائیه قانون‌گذار نیستند، فیفا اعلام کرده باید اسم فدراسیون فوتبال از لیست نهادهای عمومی غیردولتی خارج شود و در این خصوص اختیار قانون‌گذاری با قوه مقننه است.

وی افزود: از آقای قالیباف خواهش و استدعا می‌کنم.می‌گویم اصلا تسلطی بر شما و مجلس شورای اسلامی نداریم، حق قانون‌گذاری برای قوه مقننه است. خواهش می‌کنم کار را به دقیقه 90 نیندازند. هر چه بگویند بدون کم و بیش کردن به فیفا فوتبال ابلاغ می‌کنیم و آن را در راستای منافع ملی می‌بینیم. قوه مقننه، کمیسیون فرهنگی، فراکسیون ورزش تلاش‌هایی کردند و باز هم خواهش می‌کنم کار را به دقیقه 90 نیندازند.


انتهـــــــــــــــــــــــــای پیــــــــــــــــــــــــــام
بیشتر بخوانید

درباره‌ی abdolnabi solimani