ماجرای نامه داوران لیگ برتری به رئیس جمهور چه بود؟ + عکس

ماجرای نامه منتشر شده در فضای رسانه ای از سوی داوران لیگ برتری به رئیس جمهور، وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک ابعاد تازه ای به خود گرفته است.

بخش ورزشی مجله خبری ورزشی اسپورت استار


مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار:
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، انتشار نامه ای از سوی داوران شاغل در لیگ برتر خطاب به رئیس جمهور، وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک مبنی بر تسهیل کردن ورود تجهیزات VAR به کشور ابعاد جالبی به خود گرفته است. به نظر برخی از کارشناسان داوری این نامه نمی تواند از جانب داوران باشد و معتقد هستند که اگر این نامه رسمی و درست بود امضای داوران باید در آن باشد. از سویی ظاهرا یکی از داوران بین المللی کشورمان با هماهنگی رئیس کمیته داوران این نامه را تهیه کرده و بعد از انتشار رسانه ای آن از داوران خواسته در صفحات اینستاگرامی آن را استوری کنند. 

خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس روز گذشته با خداداد افشاریان تماس گرفت تا در این باره نظرش را بپرسد اما او اعلام کرد باید این موضوع را بررسی کند و سپس در موردش حرف بزند. 

در همین رابطه علی خسروی که روز پنجشنبه در گفت و گو با فارس اعلام کرد این نامه نمی تواند از جانب داوران باشد امروز در گفت و گو با فارس از ابعاد تازه این ماجرا پرده برداشت.

* داوران بین اللملی برای حضور در مسابقات جهانی باید آموزش ببینند

خسروی ابتدا اظهار داشت: قبل از هر چیز بگویم که همه کشورها تجهیزات کمک داور ویدئویی را ندارند اما داوران بین المللی برای اینکه بتوانند در مسابقات آسیایی و جهانی قضاوت داشته باشد باید دوره کلاس های سیستم VAR را بگذرانند. با توجه به اینکه تجهیزات آن در ایران نیست این دوره کلاسها در ایران برگزار نمی شود و اگر هم بخواهند به خارج از کشور بروند هزینه زیادی دارد. این را از این جهات ابتدای حرفهایم زدم که بگویم این موضوع مربوط به داوران الیت ما می شود و داوران ملی در این زمینه مشکلی ندارند. 

* در هر نامه ای باید اسامی امضا کننده مشخص باشد

داور اسبق کشورمان تصریح کرد: اگر من روز گذشته گفتم داوری یعنی شجاعت به این خاطر نبود که بگویم داوران ما شجاع نیستند بلکه منظورم این بود اگر نامه ای رسمی است باید امضا کنندگان آن مشخص باشند. این نامه ای که در رسانه ها منتشر شده اولا که خیلی بلند بود و درثانی راهی که تصمیم گیران این موضوع انتخاب کردند اشتباه بود. آن داور بین اللملی که اقدام به تهیه این نامه کرده و سپس به سایر داوران زنگ زده تا متن نامه را در صفحات شخصی استوری کنند باید ابتدا با هماهنگی فدراسیون این نامه را در اختیار کمیته داوران می گذاشت و سپس فدراسیون این درخواست را به وزارت ورزش می داد. خود من قول می دادم اگر مسیر درستی انتخاب می شد با توجه به رفاقتی که سالهاست با حمید سجادی وزیر ورزش دارم خودم شخصا این نامه را به او می دادم.

* داوران در کارهای مدیریتی ورود نکنند

خسروی خاطر نشان کرد: توصیه من به همه داوران عزیز این است که در کارهای مدیریتی ورود نکنند. اگر من گفتم این نامه مثل شبنامه های داوری است برای این است که مدتی است علیه داوران عزیز شب نامه هایی منتشر می شود. من با مسئولان مربوطه در این زمینه صحبت کردم و آنها در جریان این نامه بودند اما به خود این عزیزان هم گفتم کاش برای رسیدن به خواسته خود راهی دیگر را انتخاب می کردید. 


* مگر در شرایط تحریم می توانیم VAR وارد کنیم؟

این ناظر داوری در مسابقات لیگ تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که ورود تجهیزات کمک داور ویدئویی مشکلاتی در کشور ما دارد. فیفا اعلام کرده 15 کشور می توانند این تجهیزات را در اختیار فدراسیون های عضوش قرار دهند که متاسفانه همه این کشورها به ایران تجهیزات نمی دهند چون ما در تحریم هستیم. بر فرض هم که آقای رئیسی نامه داوران را ببیند و فردا به آقای مخبر معاون خود دستور بدهد که برای هر ورزشگاهی که باید مجهز به این سیستم شود 10 میلیارد تومان اختصاص داده شود آیا ما می توانیم این تجهیزات را وارد کنیم؟ مگر مشکل آقای عزیزی خادم برای VAR پول است؟ اکنون فدراسیون های والیبال، تکواندو، کشتی .. باید از ابزار الکترونیکی استفاده کنند اما با توجه بها ین شرایط از تولیدات داخلی استفاده می کنند و بعد از اینکه مدتها با این روش کار را جلو بردند به آنها برای ورود تجهیزات خارجی کمک شد. 

وی افزود: مثل این می ماند که ما در داخل کشورمان ماشین تولد می کنیم اما اکنون در شرایط تحریم که برخی قطعات را نداریم باید به فکر چاره باشیم. 

* اساسنامه کمیته داوران در حال شکل گیری است

خسروی ادامه داد: من می دانم که کمیته داوران مدتهاست که تشکیل جلسه نداده است چون طبق اساسنامه کیته داوران می تواند شامل 5 عضو در کنار رئیس و نایب رئیس باشد و به زودی هم اعضای کمیته داوران مشخص می شوند. به همین دلیل توصیه می کنم داوران همه تمرکز خود را روی داوری هایشان بگذارند و در کارهای مدیریتی وارد نشوند. من هیچ وقت نمی خواهم مقابل داوران باشم و اتفاقا با وجود هجمه هایی که از شب گذشته به من وارد شده باید بگویم من هم می گویم باید VAR وارد کشور شود اما هر چیزی را باید از راهش رفت و من از خبرگزاری فارس تشکر می کنم که در این زمینه روشن گری کرده است. بهترین منطق این بود که داوران بین اللملی روز شنبه در فدراسیون تشکیل جلسه می دادند و این خواسته خود را صورتجلسه می کردند و سپس نامه از طریق فدراسیون در اختیار وزارت ورزش قرار می گرفت. 

وی افزود: اگر همان چند داور بین اللملی کشورمان هم این نامه را امضا می کردند کافی بود. ما دنبال درست شدن مسیر داوری هستیم. من توصیه ای به داور بین المللی که با سایرین تماس گرفته تا این نامه را استوری کنند این است که برای رسیدن به خواسته ها سایر داوران و همکاران خود را تحت فشار نگذاریم. برخی از داوران به دلیل رودربایستی مجبور شده اند که این نامه را استوری کنند و به همین دلیل باز تاکید می کنم که این روش درست نبود. 


انتهـــــــــــــــــــــــــای پیــــــــــــــــــــــــــام
بیشتر بخوانید

درباره‌ی abdolnabi solimani