ترفند سعودی‌ها برای کنار زدن ایران/ از لابی با قطری‌ها تا نمایش زیرکانه مقابل دیدگان AFC + تصاویر

سعودی‌ها با اقداماتی زیرکانه به دنبال کنار زدن ایران و دیگر رقبا در کسب میزبانی از جام ملت‌های آسیا 2027 هستند.

بخش ورزشی مجله خبری ورزشی اسپورت استار


مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار:
به گزارش خبرگزاری فارس، فدراسیون فوتبال کشورمان برای کسب میزبانی جام ملت های 2027 آسیا، رقابت سختی با عربستان، قطر و هند دارد.

در همین رابطه هیئت اعزامی از سوی کنفدراسیون آسیا دو هفته پیش به ایران آمد و از زیرساخت های کشورمان برای میزبانی از این مسابقات بازدید کرد.


نمایندگان AFC بعد از بازدید از ورزشگاه‌های ایران راهی ریاض شدند. در روزهای قبل هم گشت و گذار مسئولان کنفدراسیون آسیا از زیرساخت‌ها و ورزشگاه‌های سعودی به پایان رسید.

سعودی‌ها برای کنار زدن رقبا و کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا اقدامات اساسی انجام دادند که در زیر می‌توانید ترفندها و تلاش‌های آنها برای برنده شدن در این پرونده عظیم فوتبالی را مطالعه کنید.

* اطلاع رسانی حرفه‌ای 

عربستان از شش ماه قبل به صورت جدی برای برنده شدن در میزبانی جام ملت های 2027 آغاز به کار کرد. اولین اقدام آنها در این زمینه، راه اندازی صفحه توئیتری به نام «SAUDI 2027» بود.


این پیج برای اطلاع رسانی منظم در زمینه میزبانی از جام ملت‌های آسیا 2027 طراحی شد که به صورت روزانه از پیشرفت کار در این پروژه اطلاع رسانی می‌کند. با حضور نمایندگان AFC در ریاض کار این صفحه دوچندان شد و به شکلی حرفه‌ای از تمام زیرساخت و ورزشگاه‌های عربستان گزارش ارائه کرد. اطلاع رسانی دقیق از روند پیشرفت کار باعث شده تا در پرونده کاندیداتوری از بقیه کشورها جلوتر باشند و به نوعی ویژگی برتری در این زمینه داشته باشند.

* میزبانی بدون نقص و نشان دادن نقش پررنگ بانوان در فوتبال

10 روز پیش هیئت اعزامی AFC به ریاض رسیدند. سعودی‌ها از همان ابتدا با تشریفاتی فوق العاده از نمایندگان کنفدراسیون استقبال کردند. البته این آغاز کار آنها بود. نمایندگان AFC بازدیدهای خود را آغاز کردند و عربستان هیئتی را مامور همراهی با نمایندگان کنفدراسیون آسیا کرد.


نکته جالب حضور فعال بانوان سعودی در هیئت همراه AFC بود. سعودی‌ها تلاش زیادی کردند تا نشان دهند بانوان در مدیریت ورزشی این کشور نقش پررنگی دارند. در همین راستا، مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش عربستان یک آکادمی فوتبال برای بانوان افتتاح کرده بودند که مسئولان AFC را برای بازدید به آنجا بردند.

بازدید از این آکادمی از دیگر ترفندهای عربستان است تا در این پرونده برنده شود. در عربستان پیش از این فوتبال بانوان وجود خارجی نداشت. در دو سال گذشته فعالیت های زیادی در این زمینه شده و با احداث باشگاه فوتبال بانوان، فعالیت‌هایشان را بیشتر هم کرده اند. از جمله اقدامات در این زمینه راه اندازی لیگ بانوان برای اولین بار در تاریخ این کشور بود.

* گشت و گذار در مکان‌های تفریحی با رقص شمشیر

سعودی‌ها برای اینکه نشان دهند این کشور فضای شادابی برای میزبانی از فوتبال دوستان در جام ملت های آسیا 2027 دارد، هیئت AFC را به مکان های تفریحی و تاریخی بردند.


مسئولان AFC از مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های ریاض دیدن کردند. در نهایت وزیر ورزش عربستان به همراه مسئولان کنفدراسیون آسیا در مکانی تاریخی رقص شمشیر انجام دادند. تمام این اقدام برای شاداب نشان دادن فضای کشور، یکی از کلیشه های تاثیرگذار برای انتخاب میزبان تورنمنت به شمار می‌آید و عربستان با زیرکی این اقدامات را انجام داد.

* بازدید از زیرساخت های نقل و انتقال توریست ها در ریاض

از دیگر نکته‌هایی که AFC برای انتخاب میزبان جام ملت‌های آسیا توجه می‌کند، تسهیل جابه جایی هواداران در داخل شهر است. در همین راستا وزیر ورزش عربستان هیئت اعزامی AFC را به ایستگاه مترو و اتوبوس‌ ریاض برد تا از نزدیک شاهد زیرساخت‌ها باشند و روی آنها تاثیر بگذارد.


بعد از گشت و گذار موثر در ریاض و اطلاع رسانی دقیق از پیشرفت کار برای میزبانی از جام ملت‌های آسیا 2027، عربستان خود را به عنوان گزینه اصلی میزبانی معرفی کرد. اقدامات زیرکانه عربستان در چهار کلیشه موثر انجام شد.

چهار فاکتور موثری که عربستان در برنده شدن و کنار زدن رقبا در پرونده میزبانی از جام ملت‌های آسیا 2027 درنظر گرفت که عبارتند از اطلاع رسانی دقیق، حضور پررنگ بانوان، شاداب نشان دادن فضای کشور و تسهیل نقل و انتقال فوتبال دوستان.

* لابی با قطر برای کنار زدن ایران و هند

از دیگر اقدامات موثر عربستان رایزنی با قطر است. قطر به دلیل میزبانی از جام جهانی 2022 پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌ها را در اختیار دارد و اگر در این میدان به صورت جدی پا بگذارد، دیگر عربستان و دیگر رقبای شانسی نخواهند داشت.


اما سعودی‌ها بعد از بازگشت روابطشان با قطری‌ها به حالت عادی، با دولت این کشور وارد مذاکره شدند تا رایزنی‌ها را انجام دهند و به نوعی قطر را راضی به کنار کشیدن از این رقابت‌ها کنند. در صورت کنار کشیدن قطر در این پرونده، عربستان با اقداماتی که انجام داده، گزینه اول و آخر برای میزبانی از جام ملت های آسیا 2027 خواهد بود و کشورمان و هند شانسی نخواهند داشت.

انتهـــــــــــــــــــــــــای پیــــــــــــــــــــــــــام
بیشتر بخوانید

درباره‌ی abdolnabi solimani