- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

جمنا، روی تیغ

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که اوایل دی ماه سال گذشته در راستای وحدت جریان انقلابی و انتخاب یک نامزد واحد برای اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تشکیل شد، اگرچه مدعی بود جبهه‌ای سیاسی  انقلابی است و به گفته تشکیل‌دهندگان آن قرار بود امید‌ را در بین مردم شعله‌ور کند و ریش‌سفیدی اصول‌گرایان را بر عهده گیرد اما از همان آغاز راه به بیراهه رفت. این تشکل که نتوانست اصول‌گرایان ریشه‌دار را با خود همراه کند و از همان ابتدا با انتقاد جریان اصول‌گرا مواجه بود، پس از انتخابات نیز دچار حواشی بسیاری شد. جمنا که همزمان دو کاندیدا در میان چهار کاندیدای ریاست‌جمهوری دوازدهم داشت پس از آنکه گوی سبقت را به حسن روحانی واگذار کرد بیش‌ازپیش، زیر تیغ تیز انتقاد دوستان خود رفت.
انتقادات دوستان جمنا
صدر هرم اصول‌گرایان که چند وقتی است به تشکل تازه متولد شده جمنا رسیده و قرار بود تغییراتی در روند کنونی ایجاد کند، خود بیش‌ازپیش برای اصول‌گرایان مسئله‌ساز شده است. نخستین مخالفت با این جبهه به‌خاطر ترکیب آن، توسط روح‌الله بجانی رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله شمالغرب و مدیر مسئول هفته‌نامه خط انقلاب انجام شد. او درباره آنچه خاموش‌کردن صدای انقلابیون با مدل اعتدال انقلابی در این جبهه بود، تذکراتی به سران این جبهه داشت. انتقادات به جمنا به این تذکرات محدود نشد. مرتضی آقاتهرانی دبیرکل پایداری درست دو ماه پس از تشکیل این جبهه حتی ادعای مردمی‌بودن آنها را هم به چالش کشید. او در گفت‌وگو با انتخاب گفت: صرف اینکه ۱۰ نفر بنشینند و کنار هم بگویند مردمی هستیم، مردمی می‌شوند؟ اگر بشوند که خیلی خوب است اما مردم باید رأی دهند نه ما چند تا، از این رأی ملت در نمی‌آید، برای رأی ملت باید با ملت صحبت کرد و مردم بدانند، اعتماد کنند و بفهمند که چه کاری می‌کنیم. خروج چهره‌های شاخص از جمنا، در ابتدای کار این جبهه سیاسی، انتقادات به آن و نیز رسانه‌ای‌شدن اختلافات آن حتی با اعضای پایداری که نقش مهمی در ایجاد این تشکل داشتند، بحران در جمنای تازه متولد شده را نمایان ساخت. انتخابات که تمام شد حرف و حدیث‌ها درباره جمنا خاتمه نیافت. بسیاری از اصول‌گراهای استخوان خرد کرده عالم سیاست، دیگر موافق ادامه این روند برای این جبهه نبودند. جمنا اما بدون توجه به این انتقادات و پیشنهادها، بازسازی و ترمیم تشکلاتی را بهانه کرد تا بتواند باز هم به حیات خود ادامه دهد.
تغییر ساختار راهی برای ادامه حیات
محمدحسن آصفری، اولین فردی که تغییرات در ساختار جمنا را رسانه‌ای کرد چندی پیش درباره اینکه تغییر ساختاری که جبهه مردمی انقلاب دنبال می‌کند تا چه میزان در جذب گرایش همه سلایق اصول‌گرا مؤثر خواهد بود، به خبرآنلاین گفت: معتقدم باید دایره اصول‌گرایی بازتر شود. هر چه برخورد ذره‌بینی صورت گیرد، دایره تنگ‌تر شده و اگر به نیمه خالی لیوان نگاه شود، آن اتحاد بین جریان نیروهای اصول‌گرا شکل نمی‌گیرد. لازمه تحقق این هدف آن است که دایره وسعت نیروها بازتر شود و به‌جای برخوردهای گزینشی، نگاه عمومیت‌بخشی در دستورکار قرار گیرد؛ تا این نگاه در جریان اصول‌گرایی شکل نگیرد، نمی‌تواند موفق باشد. او از لزوم گسترده‌تر شدن چتر جمنا برای جذب حداکثری نیروهای انقلاب و جریان اصول‌گرایی نیز گفت. درهمین‌راستا چند روز پیش بود که خبر رسید پرونده این تشکل، زیر دست جامعه روحانیت رفته و قرار است اعضای این شورا از عملکرد انتخاباتی جمنا آسیب‌شناسی کنند.
این گفته حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز که در راستای کاهش اشتباهات این تشکل و حفظ آن در میان سایر تشکل‌های سیاسی صورت می‌گیرد اما هنوز مورد اقبال اکثریت اصول‌گرایان نیست. برخی از مخالفان جمنا مخالف ماندگاری این تشکیلات هستند و عمر آن را پس از انتخابات ریاست‌جمهوری پایان‌یافته تلقی می‌کنند. برخی دیگر اما معتقدند جمنا می‌تواند در نقش یک پارلمان باشد و روند را دموکراتیک کند اما آنها هم این شرط را می‌گذارند که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای ادامه باید از حالت فعلی خارج شود. دیروز عضو شورای مرکزی جبهه مردمی از جلسات متعدد این تشکل برای جمع‌بندی درباره توسعه ساختارهای آن خبر داد. پرویز سروری در گفت‌وگو با ایلنا گلایه‌ها از عملکرد جمنا در انتخابات را طبیعی خواند و گفت: به‌طور طبیعی در حرکت جریانی سیاسی ممکن است نقدهایی به آن وارد و گلایه‌هایی وجود داشته باشد زیرا بسیار جوان است و هم اینکه موج انتخابات و حاشیه‌های آن بسیار وسیع و عمیق بود. سروری ادامه داد: در کل، جبهه مردمی در مدت کوتاهی تصمیماتی گرفت و با توجه به شرایط پرچالشی که وجود داشت، توانست اقدامات مؤثری انجام دهد و هدف‌گذاری‌هایی که در نظر داشت را به نتیجه برساند و انسجام بین نیروهای انقلاب را به‌وجود آورد.
تغییر ساختار، راهی برای گسستگی بیشتر
گرچه این عضو شورای مرکزی جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی از ترمیم ساختارهای آن گفت اما به باور بسیاری از اصول‌گرایان عضو این تشکل، این تغییرات به صلاح این جبهه نیست. آن‌طور که نامه‌نیوز چندی پیش منتشر کرد، حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، فعال سیاسی اصول‌گرا و یکی از اعضای جمنا با بیان اینکه تغییراتی که در جمنا رخ می‌دهد اصلا به صلاح این جبهه نیست، خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که ما چوب این تغییرات و جدایی‌ها را خورده‌ایم و دیگر نباید این رفتارها را تکرار کنیم. آقایانی که همدل و همراه هستند باید حرکتی را که شروع کرده‌اند ادامه بدهند. این کشور مسائل مختلفی اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به همراه دارد؛ جمنا و احزاب اصول‌گرا باید همسو با خواسته‌ها و اصول خود حرکت کنند.
او ادامه داد: اصول‌گرایان متأسفانه مورد تهاجم بعضی از افراد قرار گرفته است که این افراد در برخی مواقع به امر ولایت و گاهی هم در بحث دفاع و سپاه دخالت‌هایی را انجام می‌دهند. اعتقاد دارم جریان اصول‌گرا اتفاقات را به‌صورت مدام رصد کنند. زمینه‌های خوبی برای اصول‌گرایان فراهم است که باید از این فرصت‌ها به‌خوبی استفاده کنند. هرچند عضو شورای مرکزی نیستم اما باید به‌عنوان یک عضو، این مسائل را به گوش دوستان برسانم. او در این گفت‌وگو از تغییرات رخ‌داده در شورای مرکزی جمنا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: ما به‌صورت مداوم در جلسات شرکت نمی‌کنیم و عضو شورای مرکزی هم نیستیم به‌همین‌دلیل از تغییرات و اتفافات بی‌اطلاع هستیم و کسی از اعضا هم خبری را به ما نداده است.
رهبر ادامه داد: معتقدم جمنا با توجه به تحرکاتی که در زمان انتخابات داشته، باید پایگاه و جایگاه خود را حفظ کند. جمنا نباید به‌صورت مقطعی و فقط برای انتخابات دست به فعالیت بزند. جمنا باید در تمامی مسائل، مواضع خاص خود را داشته باشد و برای آینده سیاسی خود فعالیت کند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد جمنا بدون توجه به نظرات همه اعضای خود دست به تغییر ساختار زده است؛ راهی که به نظر می‌رسد به گسست بیشتر اعضای این جریان و بحران در آن منجر شود و ماندگاری آن را با چالش مواجه کند.