- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

شکست پروژه کوتاه مدت آل سعود در فوتبال/ بن سلمان «قاتل» و «جانی» ماند + تصاویر

با نگاه به مدیریت 3 ماهه اول آل سعود در نیوکاسل متوجه شکست پروژه سیاسی-تجاری عربستان در کوتاه مدت می شوید.

بخش فوتبال جهان مجله خبری ورزشی اسپورت استار

[1]

مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار:
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، از آغاز پروژه بزرگ آل سعود به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در فوتبال نزدیک به 3 ماه می گذرد. باشگاه نیوکاسل انگلیس اولین پروژه فوتبالی سعودی ها در جهان به شمار می آید که با اهداف کاملا سیاسی خریداری شد.

*استارت بن سلمان در دنیای فوتبال با اتهامات قتل و جنایت جنگی

3 ماه پیش خرید نیوکاسل از سوی صندوق سرمایه گذاری سعودی خبرساز شد. از همان ابتدا سازمان های حقوق بشر پایشان به این پروژه باز شد و محمد بن سلمان به عنوان متهم ردیف اول نقض حقوق بشر مورد هجوم قرار گرفت.


پرونده قتل وحشتناک جمال خاشقچی خبرنگار منتقد آل سعود از سال 2018 باز بود و متهم اول این جنایت، بن سلمان ولیعهد عربستان است. علاوه بر قتل این خبرنگار آزاده، جنایت های جنگی این کشور علیه مردم بی دفاع یمن، نمونه بزرگ تری از نقض حقوق بشر بود.

از همان ابتدا مقالات متعددی در کشورهای اروپایی علیه بن سلمان منتشر شد و او را متهم به تطهیر چهره خود بوسیله فوتبال دانستند. پروژه فوتبالی را تنها برای پوشاندن جنایت این حکومت دیکتاتور می دانستند و انتقادات شدیدی زیادی به آل سعود در این زمینه شد.

* دلارهای نفتی آل سعود دور ریخته شد؟

الان با گذشت 3 ماه از مالکیت آل سعود در نیوکاسل، به نظر آرزوی بن سلمان برای شکوفایی این باشگاه انگلیسی در حال نابودی است و هزینه 300 میلیون یورویی برای خرید این باشگاه بیهوده بوده است.


فوتبالی ها و مخصوصا هواداران نیوکاسل بعد از انتقال مالکیت این باشگاه به صندوق سرمایه گذاری سعودی، منتظر شکوفایی بزرگ و هزینه های هنگفت در باشگاه خود بودند. اما این پروژه در ابتدا راه با مشکل نتیجه نگرفتن مواجه شده است.

نیوکاسل بعد از 3 ماه از مدیریت سعودی ها، اکنون در هفته هجدهم لیگ جزیره تنها با کسب 10 امتیاز قعرنشین جدول است و کاندیدای اول سقوط به دسته پایین تر.

در فوتبال پروژه ای موفق است که بتواند نتیجه بگیرد. بن سلمان با هزینه هنگفت و رشوه های متعدد به مسئولان سیاسی انگلیس، موفق به خرید نیوکاسل بعد از 3 سال رایزنی شده بود. سال ها رایزنی سیاسی و هزینه های هنگفت به این خاطر بود تا منافع سیاسی و اقتصادی آل سعود در اروپا تامین شود.

* چهره «قاتل» با فوتبال پاک نشد

مهمترین منفعت سیاسی بن سلمان از خرید نیوکاسل، پروژه تطهیر چهره زشت بین المللی اش به خاطر قتل خاشقچی و جنایت های جنگی اش در یمن بود. اما در 3 ماه گذشته بارها بارها تماشا کردیم که هواداران فوتبال انگلیس با آوردن پلاکارت هایی با کلمه «قاتل» و «دیکتاتور»، این پروژه سیاسی بن سلمان را با مشکل مواجه کردند.


* شمشیر دولبه فوتبال علیه سعودی‌ها؛ قاتل و جانی روی پیشانی بن سلمان ماند

فوتبال مثل شمشیر دولبه است. اگر نتوانید به نفع خود از آن بهره برداری کنید، بدون شک علیه شما می شود. پروژه بن سلمان در بخش منفعت سیاسی به نظر می رسد در 3 ماه اولیه عکس عمل کرده و به جای اینکه او را مالک باشگاهی مشهور و متمولی نشان دهد، به عنوان یک فرد ناقض حقوق بشر و قاتل به دنیای ورزش معرفی کرده است.

نه تنها در این مدت 3 ماهه چهره بن سلمان با نیوکاسل تطهیر نشده بلکه روز به روز هجمه ها علیه او زیاد شده و ابعاد جدیدی از جنایت‌های این دیکتاتور سعودی علنی شده است. فشارها روز به روز بیشتر می شود و بسیاری از باشگاه های بزرگ انگلیس نیز علیه نیوکاسل موضع گیری کردند.

* شکست پروژه کوتاه مدت آل سعود در نیوکاسل

فشارهای روی نیوکاسل آنقدر در 3 ماه اولیه مالکیت بن سلمان زیاد بود که حتی رئیس سازمان لیگ برتر انگلیس به دلیل دست داشتن در انتقال مالکیت این باشگاه به صندوق سرمایه گذاری مجبور به استعفا شد. بن سلمان برای خرید نیوکاسل هزینه ای بسیار بیشتر از 300 میلیون یورو پرداخت کرده و لابی های سیاسی زیادی در سطح بالا، به گزارش «دیلی میل» با بروس جانسون نخست وزیر انگلیس انجام داده است.


با نگاه به لابی ها و هزینه های چند صد میلیون دلاری بن سلمان در یک سال گذشته برای خرید نیوکاسل و مرور 3 ماه مدیریت این باشگاه به نظر می رسد پروژه سیاسی آل سعود در کوتاه مدت شکست خورده است.

* بریز و بپاش بن سلمان در زمستان برای فرار از شکست بزرگ

البته سعودی ها در نقل و انتقالات زمستانی می خواهند با بریز و بپاش نظرها را تغییر دهند و به نوعی با خرید ستارگان سرشناس، نگاه ها را به خود معطوف کنند. بن سلمان برای رهایی از شکست بزرگ در نیوکاسل دوباره می خواهد دست به جیب شود و هزینه های نجومی برای خرید بازیکنان معروف کند و از این طریق بتواند به اهداف سیاسی اش برسد.


حالا با عبور از اهداف سیاسی خرید نیوکاسل از سوی بن سلمان، باید نیم نگاهی به اهداف بلندمدت اقتصادی سعودی ها در نیوکاسل بیندازیم. نمونه بارز این سرمایه گذاری بلندمدت را می توان پاری سن ژرمن دانست.

* قطری‌ها الگوی پیشرفت برنامه بلندمدت سعودی‌ها

ناصر الخلیفی امیرزاده قطری بعد برنده شدن کشورش با لابی های متعدد فرانسوی ها در میزبانی جام جهانی 2022، در سال 2011 یک سرمایه گذاری بلند کرد. قول خرید باشگاه پاری سن ژرمن از سوی قطری ها یکی از پروژه های فرانسه برای رشد فوتبال باشگاهی اش بود.


در همان زمان ناصر الخلیفی این باشگاه فوتبال را با مبلغ 100 میلیون یورو خریداری کرد. الان با گذشت نزدیک به 10 سال از حضور قطری ها در این باشگاه فرانسوی، ارزش این باشگاه به بیش از 600 میلیون یورو رسیده و برنامه ریزی الخلیفی این است تا ارزش پاری سن ژرمن را در سال 2030 به بیش از یک میلیارد یورو برساند.

* آل سعود  دنبال کننده گروه فوتبال سیتی با مالکیت اماراتی‌ها

نمونه موفق تر در این زمینه گروه بزرگ سیتی فوتبال است با مالکیت منصور بن زاید آل نهیان. شاهزاده اماراتی پروژه بزرگی را با خرید باشگاه سیتی آغاز کرد. اکنون ارزش این شرکت متمول اماراتی بیش از 3 میلیارد دلار است. بن سلمان با الهام گیری از اماراتی ها و قطری ها بعد از 10 سال پا به میدان ورزش گذشته ولی هنوز نتوانسته در کوتاه مدت نتیجه مطلوب را کسب کند.

[1]

* شکست پروژه سیاسی تجاری بن سلمان در 3 ماه اول

با نگاه به اهداف سیاسی و تجاری محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای مالکیت در نیوکاسل در 3 ماه اول، متوجه می شوید موفقیت که نداشته هیچ بلکه ضد تبلیغ برای تطهیر چهره اش در جهان بوده و از لحاظ اقتصادی نیز تنها هزینه های هنگفت و رشوه های سنگین را به مقامات بلندمرتبه سیاسی انگلیس و قطر پرداخته است. 

انتهـــــــــــــــــــــــــای پیــــــــــــــــــــــــــام
بیشتر بخوانید