- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

هشدار قاطع دادستان شاهین شهر به برهم زنندگان نظم و آرامش مردم در روزهای پایانی سال

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا [1] از اصفهان، سیدنصرالدین صالحی دادستان شهرستان شاهین شهر و میمه طی اطلاعیه ای به شرح زیر آورده است:

امنیت و آرامش شهر و شهروندان در روزهای پایانی سال و ایام تعطیلات نوروزی اولویت مسئولان شهرستان می باشد و مدعی العموم ضمن تاکید بر فراهم نمودن موجبات نشاط و شادی در جامعه توسط مسئولان ذیربط، با توجه به مطالبه مردم جهت تامین آرامش و آسایش و در راستای حفظ حقوق عامه مردم، از تمام ظرفیت‌های قانونی در برخورد با متهمان احتمالی چهارشنبه آخر سال استفاده خواهد شد و با افرادی که باعث سلب آسایش، آرامش و امنیت عمومی مردم شوند و باعث به خطر افتادن سلامت شهروندان شوند، قاطعانه برخورد خواهد شد و متخلفان تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت خواهند ماند.

 در این راستا جهت رسیدگی به شکایات واصله و جرایم احتمالی ارتکابی در رابطه با چهارشنبه آخر سال و ایام تعطیلات نوروزی، شعبه ویژه‌ و کشیک ایجاد شده است.

بر اساس بند «ث» ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، صرف نگهداری و حمل مواد محترقه غیرمجاز ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس در پی دارد، ضمن آنکه اگر پرتاب مواد محترقه موجب انفجار صوتی، هراس و فوت و مصدومیت شخصی شود، پرتاب کننده مواد محترقه طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی به قصاص و یا پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

اگر پرتاب مواد محترقه موجب آتش‌سوزی و تخریب اموال عمومی یا مردم شود علاوه بر جبران خسارت طبق مواد ۶۷۶- ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) عاملان به سه ماه تا یک سال و نیم حبس و در مورد اموال عمومی به سه تا ده سال حبس محکوم خواهند شد.

در صورتی که پرتاب مواد محترقه باعث برهم زدن آسایش و اخلال در نظم عمومی شود مرتکب طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به سه ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد؛ همچنین اگر شخصی با پرتاب مواد محترقه موجب ایجاد مزاحمت برای اطفال و بانوان شود طبق ماده ۶۱۹ مجازات اسلامی به دو تا شش ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

در صورتی که مواد محترقه به وسیله خودرو حمل یا از داخل خودرو جهت پرتاب مواد محترقه استفاده شود خودرو طبق ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی وسیله نقلیه به عنوان وسیله ارتکاب جرم تا پایان تعطیلات نوروزی در توقیف خواهد ماند.

با توجه به حوادث تلخ و ناگوار سال های گذشته شهروندان می‌توانند مستندات خود اعم از عکس، فیلم، آدرس و مشخصات برهم زنندگان امنیت عمومی و هنجار شکنان را برای برخورد قضایی به نیروی انتظامی یا دادستانی شهرستان گزارش نمایند.

هوشیاری، همراهی و نظارت هر چه بیشتر خانواده‌ها در جلوگیری از رفتار‌های پرخطر فرزندانشان مورد تاکید می باشد تا به فضل الهی با رعایت قانون، احترام به حقوق و سلامت همشهریان روز‌های پایانی سال را در امنیت کامل و به آرامی سپری کنیم و شاهد حوادث ناگوار سال‌های گذشته نباشیم.

کد خبر؛۲۶۲۹۱