- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

نبود نظارت نقشه‌برداری در تهران و اصفهان

مکان نیوز - دبیر اجرایی اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: متاسفم که دو شهر کشور که بیشترین ساختمان‌های مرتفع را دارند و قطعا خدمات نقشه‌برداری در این ساختمان‌ها بسیار حیاتی است، ولی نظارت نقشه‌برداری نداریم. در تهران و اصفهان متاسفانه نظارت نقشه‌برداری عملیاتی نشده است.

دکتر سعید یزدانی امروز پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ماه در نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در بین هفت رشته مهندسی اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم برخی رشته‌ها نقطه‌نگر و برخی دیگر پهنه‌نگر هستند و آثار سازه را به اطراف می‌سنجند. نقشه‌برداری هم نقطه‌‎نگر وهم پهنه‌نگر است.نقشه‌برداری یک خاصیت ویژه دارد که پل ارتباطی بین این دودسته از رشته‌های مهندسی است.

وی با اشاره به ضرورت پایش دوره‌ای ساختمان‌ها توسط نقشه‌برداران در خصوص خواسته‌های مهندسان‌نقشه‌بردار تصریح کرد: طی یک نامه رسمی مقام عالی وزارت با صلاحیت اجرای نقشه‌برداران موافقت کردند. با این روند و شرح خدمات مشخص امیدوارم که به زودی صلاحیت اجرا به نقشه‌برداران داده شود.

یزدانی با بیان اینکه مبحث نقشه برداری متاسفانه معضلی شده است، در این خصوص گلایه کرد: طبق ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، مباحث مقررات ملی باید هر سه سال یک بار ویرایش و به روز شود. مبحث نقشه‌برداری بیش از یک دهه است که در وزارت‌خانه و دفتر مقررات ملی ساختمان معطل است، در صورتی که الان باید ویرایش ششم مبحث نقشه‌برداری را داشته باشیم. 

وی با تاکید بر اینکه وحدت رویه در ارائه خدمات نقشه‌برداری از دیگر درخواست‌های ما است، خاطرنشان کرد: متاسفم که دو شهر کشور که بیشترین ساختمان‌های مرتفع را دارند و قطعا خدمات نقشه‌برداری در این ساختمان‌ها بسیار حیاتی است، ولی نظارت نقشه‌برداری نداریم. در تهران و اصفهان متاسفانه نظارت نقشه‌برداری عملیاتی نشده است.

ادامه مطلب [1]