- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

چراغ نقد در شهرستان برخوار خاموش است

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، مهناز طغیانی دولت‌آبادی خبرنگار و فعال رسانه‌ای طی یادداشتی با عنوان «چراغ نقد در شهرستان برخوار خاموش است» آورده است؛

با گسترش رسانه‌ها، افکار عمومی نیز سرنوشت خود را به دست رسانه‌ها سپرده‌اند از این رو باری که بر دوش صاحبان رسانه گذاشته شده سنگین است‌.
رسانه‌های خبری نیز می‌تواند به‌عنوان ابزار تبلیغاتی صرفاً به بیان عملکرد مسئولان بپردازد یا با روشنگری و بیان مطالبات مردمی و انتقادات صحیح در راستای رشد و شکوفایی جامعه ایفای نقش کند.
طبق سخنان صریح مقام معظم رهبری در جمع اصحاب رسانه”نقد کردن و نقدپذیری، سرمایه‌ای ارزنده برای اصلاح فرد و جامعه به شمار می‌رود. شناخت کاستی‌ها و تلاش برای زدودن آنها، گامی است اساسی در رسیدن به رستگاری فردی و اجتماعی. پرده‌پوشی بر آنچه بوده و هست و رویدادها و یا خود را به نادانی زدن، رویدادها را دگرگون نمی‌سازد.

انسان خردمند، همواره در جست‌وجوی آن است که در مسیر تکاملی فردی و جمعی، آفت‌ها، آسیب‌ها، کم‌وکاستی‌ها را بزداید، تا به درستی راه بپیماید.

 

 از این روی، در منطق فرزانگان، نقد و انتقاد قدر و قداست ویژه‌ای دارد و یکی از برتری‌های اخلاقی و اجتماعی مهم، به شمار می‌رود.
اگر همگان به این باور برسند که: بالندگی فردی و توسعه و پیشرفت اجتماعی آنان به‌وسیله نقد دلسوزان و انتقاد تیزبینان رشد و شتاب بیش‌تری می‌یابد و هیچ کس بی نیاز از یادآوری و انتقاد دیگران نیست، فضای جامعه دگرگون می‌شود و انتقادها جای انتقام‌ها را می‌گیرند.”
شهرستان برخواه دارای چهار پایگاه خبری رسمی با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد می‌باشد و تعداد زیادی کانال نیز در فضای مجازی در عرصه اطلاع‌رسانی فعال هستند.
اما طی دوازده سال گذشته چه تعداد انتقاد و مطالبات مردمی از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در رسانه‌های فعال شهرستان منتشر شده است؟
تا کنون چه توضیحاتی درمورد بودجه‌های اخذ شده برای اجرای پروژه پیامبر اعظم(ص) و روند اجرای این پروژه داده شده است؟
تاکنون چه توضیحاتی درمورد بودجه متروی شهرستان برخوار و روند اجرای آن داده شده است ؟
در سفر سال گذشته رییس جمهور به برخوار قول های برای اعتبارات در بخش های مختلف داده شده طی یک سال گذشته چه مقدار از آن تامین و برای برخوار هزینه شده است ؟
اما متاسفانه اگر خبرنگاری در مورد این موضوعات سوالی بپرسد مورد بی اعتنایی قرار می گیرد و اگر مطلبی بنویسند پاسخی دریافت نمی کند.
در برخوار نشست های پرسش و پاسخ نیز سلیقه ای برگزار می شود و گاها مسئولان انتظار دارند که رسانه ها نقش روابط عمومی آنان را ایفا کنند و از رسانه ها می خواهند خبرهایی که منتشر می کنند از فیلتر آنان گذر کند .این قانون در کجای دنیا وجود دارد ؟
طبق اصل ۲۴ قانون اساسی نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آن که مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد .

 

گاه در رسانه ها مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (‌اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده می شود، ‌ذی نفع حق دارد پاسخ آن را بفرستد و رسانه باید پاسخ را انتشار دهد در صورت بی اعتنایی صاحبان رسانه نسبت به پاسخ؛ اشخاص میتوانند موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.
شاید یکی از دلایل بسته بودن فضای نقد در برخوار را می توان نداشتن آشنایی اصحاب رسانه ها با حقوق و وظایف خود و همچنین نداشتن روحیه نقدپذیری مسولان و عدم آشنایی با قانون مطبوعات دانست.