- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

بانک اطلاعات آب و خاک سمنان تهیه شد

مکان نیوز - حسین شاهینی، مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: آب و خاک به‌عنوان منابع و عناصر اصلی و اولیه تولید در بخش کشاورزی مستلزم مدیریت بهره‌برداری صحیح و اصولی بوده و تحقق این امر و استفاده بهینه و پایدار از منابع موجود نیازمند جمع‌آوری آمار و اطلاعات دقیق و کامل از این منابع، اقدامات انجام‌شده در این راستا و برنامه‌ریزی مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: استان سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور است که به دلیل شرایط جغرافیایی و گسترگی و پراکندگی منابع آب و خاک موجود با جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و نگهداری از اطلاعات مرتبط با آنها، نیازمند در اختیار داشتن بانک جامع و کاملی از مجموعه داده‌های موجود است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: بانک اطلاعاتی به‌عنوان مجموعه‌ای از داده‌های سازمان‌دهی‌شده، امکان دسترسی آسان‌تر، مدیریت و به‌روزرسانی داده‌ها را فراهم و توانایی سازمان‌دهی، پردازش و مدیریت اطلاعات را به شکل ساختاریافته و کنترل‌شده به همراه دارد.

شاهینی به برخی از مزایای استفاده از بانک اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: گزارش‌گیری، پشتیبانی از چند کاربره بودن، قابل حمل و انعطاف‌پذیر بودن است.

وی افزود: سیستم اطلاعات جغرافیایی با مجموعه‌ای قوی از امکانات و قابلیت‌ها، اخذ و ذخیره‌سازی و سپس تحلیل و پردازش داده‌ها و نیز قابلیت‌های کلی می‌تواند در تهیه بانک اطلاعاتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از قابلیت جمع‌آوری، ذخیره، بازیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات با حجم بالا، مکان‌یابی بسیار دقیق برای انجام پروژه‌های مختلف، ابزاری برای تحلیل فضایی، توانایی انجام محاسبات ریاضی مانند محاسبه مساحت و محیط عناصر مشخص‌شده، برخورداری از دقت و سرعت عمل بالا در مرتبط سازی داده‌ها، قابلیت ردیابی و بررسی تغییرات مکان‌های جغرافیایی در طول زمان، امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی تولیدشده به شکل نقشه و امکان بررسی و محاسبه چندین لایه اطلاعاتی به‌صورت هم‌زمان برخی از قابلیت‌های سیستم GIS است.

ادامه مطلب [1]