- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

مسیریاب‌ها چطور ترافیک را تشخیص می‌دهند؟

مکان نیوز - همه ما بارها از نقشه‌ها و مسیریاب‌های ترافیکی برای گذر از مکان‌های مختلف و عبور هرچه سریع‌تر از ترافیک استفاده و ساده از کنار آنها گذشته‌ایم. فرقی هم نمی‌کند از مسیریاب‌های ایرانی مثل بلد و نشان استفاده می‌کنید یا از برنامه‌های خارجی مثل گوگل‌مپ و ویز. سوال اینجاست که آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این برنامه‌ها از کجا می‌دانند که در کدام مسیر ترافیک و در کدام مسیر تردد روان است؟

مسیریاب‌ها برای تشخیص و نمایش ترافیک از روش‌های متنوعی استفاده می‌کنند و الگوریتم‌ها و فنون مختلف می‌تواند در تشخیص ترافیک به کار رود.

داده‌های GPS

مسیریاب‌ها از دستگاه‌های GPS خودروها و تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند تا موقعیت جغرافیایی دقیق خودروها را تعیین کنند. از اطلاعات ارسالی به سرور مسیریاب، زمان، طول و عرض جغرافیایی، سرعت و جهت حرکت کاربر بدست می‌آید. اطلاعات GPS همراه با سایر داده‌های ترافیکی به مسیریاب کمک می‌کند تا ترافیک را کمّی و کیفی تحلیل کند. در واقع این داده‌ها، جریان ترافیک را در زمان واقعی ردیابی می‌کنند و به مسیریاب امکان می‌دهند تا ترافیک را تشخیص داده و اطلاعات مربوط به شلوغی و سرعت رانندگی را به درستی نمایش دهد.

حال اگر در منطقه‌ای بودیم و اینترنت یاری نکرد و داده‌ای را از تلفن همراه ما برای مسیریاب ارسال نکرد، چه می‌شود؟ در اینجا باید بگوییم مسیریاب از لوکیشن قبل و بعد شما برای تخمین سرعت متوسط استفاده می‌کند و در نهایت با داشتن سرعت متوسط خودروهای متفاوت در یک قطعه از مسیر به همراه اطلاعات دیگر، می‌تواند داده ترافیکی را در اختیار کاربران بگذارد. به زبان ساده ترکیب و میانگین‌گیری وزن‌دار سرعت‌های متوسط خودروها، به مسیریاب داده ترافیکی می‌دهد.

حال اگر معابری وجود داشته باشد که در آن کاربری نیست تا اطلاعاتش به سرور مسیریاب فرستاده شود، ترافیک در آن مسیر چگونه محاسبه می‌شود؟ این معابر معمولا خیابان‌ها و جاده‌های فرعی و کم رفت‌وآمد هستند، ولی مسیریاب‌‌ها سرعت حدودی این معابر را با تردد قابل قبول طی چند ماه گذشته بررسی و آنالیز می‌کنند و تخمین نسبتا دقیقی از وضعیت ترافیک را ارائه می‌دهند.

مسیریاب می‌تواند از اطلاعات مربوط به رویداد‌ها، تقویم‌ها و برنامه‌های عمومی هم استفاده کند. این اطلاعات به مسیریاب کمک می‌کند تا در نظر بگیرد که در تاریخ و زمان خاصی، رویدادی بزرگ در منطقه برگزار می‌شود و ترافیک آن منطقه ممکن است شلوغ‌تر باشد


ادامه مطلب [1]