- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

نقش تصاویر ماهواره‌ای در افزایش تولید محصولات کشاورزی

وی، ادامه داد: نقشه‌های به دست آمده از تصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات جغرافیایی مهمی را ارائه می دهند که برای طیف وسیعی از کاربردهای دولتی و تجاری مفید است.

مدیرعامل شرکت توکان فاطر مهام، اظهار کرد: تصاویر ماهواره‌ای یک نمای گسترده و یکپارچه از هر منطقه، حتی مناطق صعب العبور مانند قله‌های مرتفع و بیابان‌ها را فراهم می کند. علاوه بر این، از آنجایی که پوشش مکرر، در دسترس بودن تصاویر مختلف با ویژگی‌های طیفی مختلف را فراهم می کنند، ابزار مناسبی برای مشاهده، ارزیابی، کنترل، پایش و مدیریت پوشش گیاهی، مزارع و زمین‌های کشاورزی، مراتع، جنگل‌ها و محیط زیست هستند.

وی، خاظرنشان کرد: امروزه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در مطالعه زمین‌های کشاورزی، باغات و برنامه ریزی برای افزایش استفاده از محصولات کشاورزی اهمیت زیادی دارد. فناوری سنجش از دور با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای با توجه به افزایش جمعیت در سراسر جهان و نیاز به افزایش تولید محصولات کشاورزی، برای بهبود مدیریت ضروری است و نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت صنعت کشاورزی ایفا می کند.

طوفانی نژاد، افزود: کشاورزی مدرن، فناوری‌های جدید مانند سنجش از دور، صنعت کشاورزی را متحول کرده است. برای این امر، کسب اطلاعات موثق در مورد انواع، کیفیت، کمیت و محل این منابع بسیار ضروری است.

وی، اظهار کرد: استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به عنوان یک راه حل اطلاعاتی دقیق و به روز، تحلیل دقیقی از بازار کشاورزی انجام داده است و می‌توان شرایط فعلی، هفته گذشته، ماه گذشته، سال گذشته را با هم مقایسه کرد و از اطلاعات مهم استفاده کرد. از این ارقام هم برنامه ریزی بلند مدت و هم برنامه ریزی کوتاه مدت به دست می آید؛ بنابراین اطلاعات به دست آمده از تصاویر ماهواره‌ای اطلاعات کاملی در خصوص فرایند رشد محصولات کشاورزی در تمامی مقیاس‌ها به کشاوزان ارائه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توکان فاطر مهام، افزود: سامانه هوشمند پایش و مشاوره مزارع کشاورزی با نام تجاری «جالیزان»، محصولی است که شرکت دانش‌بنیان توکان فاطر مهام در اختیار کشاورزان قرار داده است، محصولی که به زبان ساده در قالب اپلیکیشنی طراحی شده است که با استفاده از فنون سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره‌ای امکان بازدهی بیشتر برای تولید محصولات زراعی را به کشاورزان می‌دهد.

وی، خاطرنشان کرد: نرم‌افزار «جالیزان» توانسته در قالب یک اپلیکیشن کاربردی موبایل به کمک کشاورزان بیاید. کاربردهای نرم‌افزار جالیزان را چنین می توان شرح داد: جالیزان یک بسته از خدمات را ارائه می‌دهد که کشاورزان با استفاده از آن‌ها می‌توانند عملکرد مزرعه خود را بیشتر افزایش ‌دهند و هزینه را کاهش ‌دهند. کاربرد اصلی خدمات، سیستم پایش مزرعه است که به‌طور اختصاصی بر پایه سنجش از دور اطلاعات مزرعه را واکاوی می‌کند. در واقع نرم‌افزار جالیزان وضعیت مزرعه را از آغاز کشت محصول تا پس از برداشت بررسی می‌کند و اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ را با پیام‌‍‌های در حساب کاربری کشاورز که بر گوشی او نصب شده یادآور می‌شود. برای مثال میزان سلامت محصول، مقدار سبزینگی، عملکرد آن و غیره، اما پایش اطلاعات زمین تنها کاربرد جالیزان نیست. دسترسی کشاورزان به اطلاعات دیگری مثل وضعیت آب و هوا از امکانات دیگری است که این نرم‌افزار در اختیار زارعان ایران گذاشته است و کنار این کارها مشاوره‌‍‌های تخصصی را به کمک یک تیم صاحب‌ فن در این حوزه به کشاورزان ارائه می‌دهد.

طوفانی نژاد، گفت: البته جالیزان خدمات بیشتری را به کشت و صنعت‌ها در غالب جالیزان پرو ارائه می دهد. جالیزان پرو (PRO) یک راه حل یکپارچه برای مدیریت کشت و صنعت‌های بزرگ است که علاوه بر تمامی امکاناتی که در بخش جالیزان معرفی شد، مجموعه ابزارهایی را بر بستر هوش تجاری و مدیریت کسب و کار ارائه می‌کند تا با ترکیب داده‌های تحلیلی از پایش محصولات و پیش بینی‌های محیط با مدل مدیریت عملیاتی، تمامی جزئیات مراحل کاشت تا فروش به صورت طبقه بندی شده قابل رصد، اندازه گیری و داده محور باشد.

وی، افزود: این سامانه، با ارائه ویژگی‌های عملیاتی برای تمامی سطوح سازمان، قابلیت تصمیم گیری سازمانی بر اساس اطلاعات، بهینه سازی الگوی کشت و نیز اطلاع از قیمت تمام شده را فراهم می آورد. با استفاده از جالیزان پرو می‌توانید بیش از 150 نوع عملیات‌های گوناگون که به صورت گروه بندی شده، تمامی مراحل از آماده سازی زمین تا برداشت و فروش را در تمامی بخش‌های سازمان پشتیبانی می‌کند، ثبت نموده و اطلاعات دقیقی از هزینه ها، نهاده‌های استفاده شده، نیروی کار، ماشین آلات و منابع آبی را کنترل و پایش نمایید.

مدیرعامل شرکت توکان فاطر مهام، افزود: پشتیبانی از کارتابل‌های منعطف در انواع سطوح دسترسی به همراه ایجاد محدودیت‌های انتخابی برای هر واحد، ضریب اطمینان داده‌های وارد شده را تضمین می‌کند. علاوه بر این، جهت تسهیل در ثبت اطلاعات امکان اتصال به داده‌های IoT جهت رهگیری خودکار ماشین آلات و دنباله بندها با استفاده از GPS، ورود اطلاعات از شیر برقی های خودکار و … نیز در نظر گرفته شده است.