- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

وقتی آمار مجردین در ارگان‌های دولتی اصفهان محرمانه می‌شود

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، عاطفه قلع ریز روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای با انتشار یادداشتی با عنوان «وقتی آمار مجردین در ارگان‌های دولتی اصفهان محرمانه می‌شود» آورده است؛

چند سالی است که دولت دغدغه افزایش آمار ازدواج را در ایران دارد و در همین راستا دستورالعملی مبنی بر اعلام آمار کارمندان مجرد در ارگان‌های مختلف دولت مطرح شد که به‌تبع آن استان‌های مختلف نه‌تنها شناسایی بلکه  اعلام رسانه‌ای کردند و این در حالی است که ارگان‌های مختلف دولت در استان اصفهان همچون همیشه آمار را محرمانه خطاب کردند و از رسانه‌ای شدن آن ممانعت شد.

آنچه آمارها نشان می‌دهد بیش از ۱۰ هزار کارمند رسمی مجرد دختر و پسر در دستگاه‌های دولتی استان مازندران شاغل هستند (۱۴۰۲) در استان همدان ۵ هزار و ۳۰۰ نفر از کارمندان استان که شغل ثابتی دارند، مجرد هستند (۱۳۹۵) و  از ۱۵۷ هزار کارمند ۵۲ دستگاه اجرایی  استان خراسان رضوی حدود ۱۵ هزار نفر مجرد هستند  که احتمالاً تغییر برخی از آمار وجود دارد (۱۳۹۷) تجرد در بین کارمندان دولت که سبقه طولانی دارد منجر به انجام پژوهش‌های علمی مختلفی شد که از آن جمله می‌توان به تحقیقی با عنوان " عوامل مؤثر بر عدم تمایل به ازدواج در بین کارکنان مجرد ادارات در شهرستان‌های همدان " اشاره کرد که (نگرانی زوجین از داشتن ازدواج ناموفق، اعتقاد به وجود هزینه - فرصت بالای ازدواج، لذت از مجردی، معاشرت با جنس مخالف، داشتن انتظارات آرمان‌گرایانه از ازدواج و نوع نگرش به ازدواج از عوامل معنادارِ مرتبط با تجرد کارکنان به‌عنوان برخی از عوامل تجرد شناسایی شده است.)

  همچنین بررسی آگاهی، نگرش و انتظار از ازدواج در کارکنان مجرد پلیس تهران نیز یکی دیگر از پژوهش‌های بود که صورت‌گرفته است که نتایج این  تحقیق نشان داد  با توجه به آگاهی و نگرش نسبتاً پایین کارکنان مجرد پلیس، لازم است رویکردهایی کاربردی جهت افزایش این دو حیطه و بهبود وضعیت معیشتی پیشنهاد می‌گردد.  

ابزارهای تشویقی و تنبیهی که آمار تجرد کارکنان دولت را کاهش نداد علی‌رغم اینکه برخی ازدواج را یک امر کاملاً خصوصی می‌دانند و معتقدند نمی‌توان شرایط را برای ازدواج کارکنان وابسته به دولت سخت کرد یا از ابزارهای تنبیهی برای آنها بهره برد، اما آیت‌الله طاها محمدی امام‌جمعه همدان و نماینده ولی‌فقیه این استان خواستار اخراج کارمندان مجرد و استخدام کارمندان متأهل گردید.

 آیت‌الله طاها محمدی در اجلاسی شمار کارمندان مجرد در ادارات دولتی ایران را بیشتر از کارمندان متأهل اعلام کرده و آن را به باد انتقاد گرفت.

آیت‌الله ایرانی پیشنهاد جالبی مطرح کرده و خواست تا به کارمندان مجرد برای ازدواج مدت زمانی چون یک سال مهلت داده شده و در صورت عدم ازدواج این افراد، به کارشان در ادارات دولتی پایان داده شود.

وی ضمن پیشنهاد استخدام کارمندان متأهل بجای کارمندان مجرد افزود؛ جوانان به تشکیل خانواده و زندگی مشترک چندان تمایلی نشان نمی‌دهند؛ لذا این طرز برخورد باید تغییر داده شود.

در همین راستا با تأیید شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، ستاد تسهیل ازدواج، برای ازدواج آسان کارکنان و استادان دانشگاه‌ها در دو لایه استانی و ملی تشکیل شد که  پنج وزارتخانه و دستگاه‌هایی همچون بانک مرکزی، بنیاد مستضعفان، اوقاف و امور خیریه و شهرداری‌ها از اعضای آن هستند.

وضعیت کارمندان  تجرد به تاهل در ادارات دولتی اصفهان ۴۰ به ۶۰ است همچنین تجرد در بین کارمندان دولت در حدی بغرنج شد که شاهد تشکیل  نهضت ازدواج کارمندان مجرد ادارات  در یکی از استان‌ها شدیم  البته این تمام ماجرا نیست و طرح‌های پیشنهادی مثل افزایش ۹ برابر حقوق کارمندان مجرد  تا گرفتن تعهد کتبی از آنها و عدم ارتقای شغلی و اخراج را به‌عنوان راه‌های تنبیهی مطرح کردند.

اگر چه ارگان‌های دولتی استان اصفهان حاضر به اعلام آمار کارمندان مجرد نشدند و به‌نوعی دست به‌پاس کاری زدند و همه را موکول به استانداری اصفهان و در انتها مشاور امور بانوان استانداری اصفهان حاضر به گفتگو نشد.

این در حالی است که آنچه شواهد و آمارهای غیررسمی خبر می‌دهد در بیشتر نهادهای دولتی اصفهان جمعیت تجرد به متأهلین بین ۴۰ درصد مجرد تا ۶۰ درصد متأهلین است که گاها این آمار برعکس و به نصف نزدیک می‌شود  و تنها در یک از ارگان‌های دولتی اصفهان که بالاترین جمعیت کارمندان رسمی را دارد یک‌سوم آنها مجرد هستند.

سامانه همرسانی یکی از طرح هایی است که دولت برای تاهل کارمندان مجرد در ارگان های وابسته طراحی کرده است که در این سامانه مشخصات تمامی مجردین وارد و یا زمینه آشنایی آنها را فراهم می سازد یا با اتصال به مراکز همسریابی مجرد به نوعی تشویق به تاهل و ازدواج می کند.

اگرچه دولت طی دو سال اخیر طرح جوانی جمعیت را به قید فوریت اجرایی کرد هنوز این طرح مراحل ابتدایی و اولیه خود را طی می کند در شمار آمار ازدواج و کاهش طلاق و افزایش روند فرزندآوری نقش بسزایی ایفا نکرده است 

تجرد بیشتر یک معضل فرهنگی است 

حاج رسولی‌ها، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان که جمعیت کارمندان شهرداری را بالغ بر ۱۵ هزار نفر اعلام کرد دراین‌ارتباط که تاکنون به دنبال آماری از وضعیت کارمندان مجرد در شهرداری نبوده است؛ می‌گوید: آمار غیررسمی نشان می‌دهد که  بین  ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت کارمندان شهرداری مجرد هستند.

اما آنچه کارمندانی باسابقه در شهرداری اعلام کردند اینکه جمعیت مجردین در این ارگان با جمعیت متأهلین برابری می‌کند و این در حالی است که اگر  شاهد ازدواج‌ها مختلف بوده‌ایم؛ اما در نهایت افزایش شمارمطلقین باعث شده که کمتر کسی تن به ازدواج بدهد و ترس از ازدواج به‌نوعی خود بزرگ‌ترین دلیل پرهیز از ازدواج است.

عضو هیئت مدیره  خانه مطبوعات استان اصفهان نیز تعداد مجردین در این صنف را بیش از متاهلین می خواند و می گوید: تاکنون به شکل رسمی اقدامی در جهت شناسایی مجردین  وافزایش تاهل در این صنف صورت نگرفته است.

یکی از کارمندان اداره کل ارشاد استان اصفهان از بالا بودن جمعیت کارمندان متاهل در این اداره نسبت به مجردین خبر داد .

تجرد امروز تنها منحصر به کارمندان دولت نمی شود و  روند افزایش تجرد در بین پزشکان، در بین طبقه مرفه و سلبریتی ها تا طبقه زحمت کش کارگران و غیره را  نشان می دهد.  

تجردی کمتر به علت مسائل اقتصادی و بحران‌های معیشتی است و بیشتر آنچه ایرانی‌ها را در ازدواج دل‌زده کرده است و ناامید به شریک زندگی مناسب است.

بی اعتمادی و افزایش آمار خیانت به همسر،‌ افزایش روند طلاق و ضعف فرهنگی و ناآگاهی در نحوه برخورد دو جنس  دختر و پسر به یکدیگر و عدم تقبل مسئولیت همه از عوامل ازدیاد تجرد در بین جوان ها است.

ایران که بیشتر می‌توان از آن به‌عنوان، یک کشور درحال‌توسعه نام برد دوران گذرانی را سپری می‌کند که طی سالیان متمادی با تهاجمات فرهنگی و غربی بسیاری مواجه بوده است.

از یک‌سو فرهنگ غربی و از سوی دیگر فرهنگ شرقی که عدم همخوانی این دو با یکدیگر باعث ایجاد یک فضای متشنج در فضای خانواده های ایرانی را شکل داده است و دختران و پسرانی که در سن بزرگسالی نمی‌دانند یک زندگی سالم چه مشخصه‌هایی دارد و برای یک زندگی پایدار باید چه همسری را برگزینند و توصیه‌های که بعضاً جامعه روان‌شناسی یا علماء دینی مطرح می‌کنند هنوز نتوانسته مسیر روشنی را برای جوانان ما ترسیم کند.