- ایران سرافراز | اخبار | سیاست | ورزش | جامعه - https://iransarafraz.ir -

نقشه‌برداری از کوه‌های یخی/ هوش مصنوعی ۱۰ هزار بار سریع‌تر از انسان

۱۰ هزار برابر سریع‌تر از انسان

سیستم هوش مصنوعی می‌تواند به طور دقیق سطح و کوه‌های یخی عظیم ثبت شده در تصاویر ماهواره‌ای را با سرعتی ۱۰ هزار برابر سریع تر از انسان نقشه برداری کند و تنها در یک صدم ثانیه به این دستاورد بی‌سابقه دست پیدا کند.

این مطالعه توسط دکتر آنه براکمن – فولگمن، محقق دکترای مرکز مشاهده و پایش قطبی در دانشگاه لیدز با همکاری اندرو شفرد، استاد دانشگاه نورثامبریا، یکی از نویسندگان این مطالعه انجام شد.

الگوریتم هوش مصنوعی با استفاده از «یو- نت» (U – net) نوع خاصی از شبکه عصبی، برای نقشه‌برداری دقیق از سطح و طرح کلی کوه‌های یخی عظیم مشاهده شده در تصاویر ماهواره‌ای ایجاد شد.

در واقع این الگوریتم‌ها برای شناسایی بزرگ‌ترین کوه یخی در مجموعه‌ای از تصاویر ماهواره‌ای برنامه‌ریزی شده بودند.

همچنین این سیستم هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت و دقیقا کوه‌های یخی را از دیگر عناصر موجود در تصویر متمایز کند و از محدودیت‌های سیستم‌های خودکار موجود و تفسیر دستی پیشی بگیرد.

براکمن – فولگمن اظهار داشت: استفاده از سیستم هوش مصنوعی جدید بر برخی از مشکلات روش.های خودکار موجود غلبه می‌کند، که می تواند بین کوه‌های یخی و دیگر یخ‌های شناور در دریا حتی یک خط ساحلی مجاور که در همان تصویر وجود دارد، تمایز قائل شود.

نقشه‌برداری از تصاویر ماهوار‌ه‌ای

در این مطالعه از تصاویر ماهواره ای استفاده شد که تمام فصول سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ را پوشش می داد. دکتر براکمن – فولگمن با اشاره به مزایای چنین فناوری بیان کرد که این هوش مصنوعی می‌تواند منجر به سرویس‌های جدیدی شود که اطلاعاتی در مورد شکل و اندازه کوه‌های یخی غول پیکر ارائه می‌دهد.

سرویس‌های نقشه برداری موجود تنها اطلاعاتی در مورد مکان مرکزی و طول کوه‌های یخی ارائه می‌دهند. با این حال، با این رویکرد جدید، می‌توان طرح کلی و مساحت آن‌ها را به طور دقیق محاسبه کرد.

وی افزود: توانایی نقشه برداری خودکار از وسعت کوه‌های یخی با سرعت و دقت بالا، راه را برای یک سرویس عملیاتی که نقشه‌های کوه های یخی را به صورت منظم و خودکار تهیه میکند، هموار می‌کند.

ترکیب آن‌ها با اندازه‌گیری ضخامت کوه‌های یخی، دانشمندان را قادر می سازد که بر روی مکان‌هایی که کوه‌های یخی عظیم مقادیر زیادی آب شیرین را در اقیانوس ها آزاد می‌کنند نظارت کنند. همچنین برخی از سرویس‌ها داده‌هایی را در مورد محل کوه های یخی ارائه می دهند.