برغم ادعاها بحران نظام بانکی در راه است

با توجه به پیوستگی نظام بانکی با یکدیگر، در صورت ورشکستی تنها تعدادی از بانکها، کل نظام بانکی آسیب خواهد دید. دولت فعلاً با بکارگیری درآمدهای نفتی و سایر اقدامات مانع ورشکستی بانکها شده است.

بخش قابل توجهی از کل نقدینگی نظام پولی ایران در اختیار موسسات اعتباری غیر رسمی و کدر است که غالباً تحت عنوان فعالیت‌های همچون قرض الحسنه فعالیت می کنند. این مسئله در آینده می تواند موجب بروز بحران اقتصادی شود. عدم پیروی موسسات مالی و بانکها از قواعد یک نواخت و نظارت بانک مرکزی، اقتصاد ایران را مستعد پیدایش ورشکستی زنجیره‌ای می کند و در چنین حالتی همه اقتصاد ایران فلج خواهد شد و دود آن ابتدا به چشم موسساتی خواهد رفت که با یکدیگر به شکل ناسالم رقابت می کنند.

به گفته بانک مرکزی نزدیک یک چهارم فعالیت‌های اعتباری و بانکی از نظارت بانک خارج و متعلق به این بخش است و برخی از این موسسات غیرمجاز بسیار گسترده شده اند به طوری که شعبه‌های برخی از این موسسات بیشتر از شعبه‌های برخی از بانکهای مجاز است. افزون بر این بدهی انبوه و انباشته معوقه این نظام بانکی، بدهی‌های کلان بانکها، نسبت سرمایه پایین و در نتیجه، کمبود سرمایه جاری و ریسک بالاست. ارقام گوناگونی از بدهی معوق به بانکها ارائه میشود که با یکدیگر سازگاری ندارد. ولی آنچنان که از نشانه‌ها بر می آید مشکل بدهی معوق بانکها هنوز حل نشده است. با گذشت زمان بهره انباشته این بدهی حجم آن را بیشتر می کند . این حجم از بدهی معوقه آنهم بدون ضمانت بسیار شگفت آور است و نشانه بی‌انضباظی و رانت خواری و فساد در نظام بانکی است. چنین روندی همراه با فساد مدیریت موجب شده تا بانکها این مبالغ انبوه را بدون ضمانت لازم وام بدهند. و با توجه به این مطالبات معوقه و انبوه در شرایط فعلی بخش قابل توجهی از سرمایه بانکها قفل شده، و آنها نمی توانند وجوه سپرده گذاران را به آنها مسترد کنند. دلیل اصلی ناتوانی موسسات مالی از بازپرداخت سپرده‌ها به مشتریان، نبود نقدینگی آنهاست که به شکل مطالبات معوقه یا سرمایه گذاری دست کم در بلند مدت قابلیت برگشت را ندارد. با توجه به پیوستگی نظام بانکی با یکدیگر، در صورت ورشکستی تنها تعدادی از بانکها، کل نظام بانکی آسیب خواهد دید. دولت فعلاً با بکارگیری درآمدهای نفتی و سایر اقدامات مانع ورشکستی بانکها شده است.

درباره‌ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.