فرهاد مهراد | گرامیداشت سالروز درگذشت مرد تنهای موسیقی ایران

فرهاد مهراد یگانه است. مضامین، شیوه ی خواندن و رنگ صدای او را هیچ کس نداشت و با گذشت سال ها از مرگش، همچنان بی رقیب مانده است. امروز سالگرد از دست رفتن این هنرمند بزرگ است.

فرهاد مهراد یگانه است. مضامین، شیوه ی خواندن و رنگ صدای او را هیچ کس نداشت و با گذشت سال ها از مرگش، همچنان بی رقیب مانده است. او با تسلطی که بر زبان، ادبیات و موسیقی مدرن داشت توانست کاری بیش از یک خواننده ی پاپ انجام دهد. هم نسلان او (غیر از هنرمندانی انگشت شمار از جمله ابراهیم منصفی) در دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی، با آغوش باز جریان تازه ی موسیقی تجاری را پذیرفتند و خود را با ارزش ها و معیارهای آن وفق دادند. به عبارتی موضوع تعهد هنرمند  آرام آرام  از موسیقی و شعر مردمی رخت بربست و میراث ارزشمند افرادی چون عارف قزوینی که با ساز و آواز «داد فقیران ز امیران» می ستاندند، زیر سایه ی سنگین موسیقی عامه پسند مدفون شد. در چنان روزگاری، فرهاد مهراد با همکاری موسیقیدان ها، ترانه سراها و نوازندگان قهاری چون اسفندیار منفردزاده، شهیار قنبری، اردلان سرفراز، عباس صفاری، حسن شماعی زاده، واروژان و محمد اوشال، سکان هنر والا را به دست گرفت و در این صحنه ی شلوغ، صدایی محکم، شنیدنی و ماندگار شد.
فرهاد مهراد از معدود هنرمندانی بود که پس از انقلاب در ایران آلبوم منتشر کرد. هدف بلند و روح حقیقت جوی او، وی را از هر اتهامی علیه عافیت ایران مبرا ساخت. آلبوم زیبای برف آخرین اثر استودیویی این هنرمند است که در ۱۳۷۹ توسط شرکت آونگ به بازار عرضه شد.
فرهاد مهراد در سال ۱۳۸۱ در پاریس درگذشت. او در سال ۱۳۷۶ در شهر کلن آلمان، تنها با یک پیانو، یکی از تاثیرگذارترین کنسرت های تاریخ موسیقی ایرانی را به اجرا گذاشت. به بهانه ی گرامیداشت یاد این مرد تنها، بخشی از این اجرا را در آفتاب ببینید.

فرهاد مهراد | گرامیداشت سالروز درگذشت مرد تنهای موسیقی ایرانفرهاد مهراد یگانه است. مضامین، شیوه ی خواندن و رنگ صدای او را هیچ کس نداشت و با گذشت سال ها از مرگش، همچنان بی رقیب مانده است. امروز سالگرد از دست رفتن این هنرمند بزرگ است.

درباره‌ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.