باید بتوانیم مشکلات جمع را مشکلات خودمان بدانیم

یادگار امام گفت: توفیق در مسائل اقتصادی، نتیجه کار گروهی و دست در دست هم دادن جامعه و نتیجه فرهنگی است که انسان‌ها بتوانند مشکلات جمع را مشکلات خودشان ببینند و همدلانه و با هم زندگی کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار جمعی از مدیران اتاق‌ها، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های سراسر کشور که در اولین روز هفته تعاون در حرم امام خمینی (ره) برگزار شد، طی سخنانی با بیان حدیثی از حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه «درخواست همکاری برای برپا کردن حق ، نشانه دیانت و امانت‌داری است»، اظهار کرد: توجه ما در تعاونی‌ها باید اقامه حق باشد؛ به این معنا که باید کار ما و مجموعه‌ای که دور هم جمع می‌شوند بازده بالاتری را داشته باشند.

یادگار امام با اشاره به تمرین نکردن انجام کار جمعی از دوران کودکی، یادآور شد: کار تیمی مستلزم فرهنگ خاص خود است؛ فرهنگی که بر مبنای آن، آدمی به این نکته برسد که فایده «شخصی» او در گرو فایده «جمعی» است و نمی‌تواند یک منفعت شخصی کوتاه‌مدت را برای خود ترسیم کند؛ در حالی که دیگران از کار او ضرر می‌کنند.

وی یاد آور شد: به شرطی دارای توفیق خواهیم بود که همه با هم موفق باشیم؛ این روح کار جمعی است و فقدان این فرهنگ هم تعاونی‌ها و جامعه را با بحران مواجه می‌کند و هم اقتصاد غیرتعاونی را رونق می‌بخشد.

سیدحسن خمینی «عدم وجود تربیت کار گروهی» را عامل ناکامی تعاونی‌ها در کشور برشمرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم کارگاه‌هایی از دبستان تا دبیرستان برای تقویت فرهنگ کار گروهی توسط وزارت تعاون و آموزش و پرورش شکل بگیرد. همانگونه که از سال‌ها قبل این کارگاه‌ها وجود داشته اما امروز باید توسعه یابند و به تعبیر حضرت امام (ره) «همه با هم» به کار گروهی بپردازیم.

وی تاکید کرد: اگر این مسیر را پیمودیم خواهیم دید که «طلب التعاون علی اقامته الحق» که هم شرط دینداری و هم شرط توفیق آدمی است و نتیجه بیشتری را هم در بر دارد. طبیعی است وقتی کار گروهی دارای فرهنگ لازم نباشد افراد به سوی کار فردی می‌روند و اعتقاد پیدا می کنند که سود کار فردی بیشتر است.

سیدحسن خمینی با اشاره به اقتصاد کشورهای توسعه یافته‌ای مانند آلمان و ژاپن، ادامه داد: این اقتصادها نتیجه کار گروهی و دست در دست هم دادن جامعه و نتیجه فرهنگی است که انسان‌ها بتوانند مشکلات جمع را مشکلات خودشان ببینند و همدلانه و با هم زندگی کنند.

یادگار امام تصریح کرد: این موضوعات فقط با سخن گفتن تحقق پیدا نمی‌کند بلکه محتاج یک تربیت ملی و فرایندی است که از کودکی و نوجوانی شروع شود. البته نسل‌های جدید در این زمینه کارهای بزرگتری را کرده‌اند و امروز جامعه برای کار تعاونی آماده‌تر از گذشته است.

سیدحسن خمینی در پایان این مراسم یک بار دیگر حادثه واژگونی اتوبوس دختران دانش‌آموز هرمزگانی را به خانواده‌های درگذشتگان تسلیت گفت و برای آن‌ها طلب صبر کرد.

به گزارش ایسنا، جمعی از مدیران اتاق‌ها، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های سراسر کشور در اولین روز از هفته تعاون صبح امروز (شنبه) با حضور در حرم امام خمینی (ره)، با آرمان‌های ایشان تجدید میثاق کردند.

درباره‌ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.