سیگنال های رادیویی از یک کهکشان کوتوله شناسایی شدند

ستاره شناسان که درحال جستجو برای یافتن نشانه هایی از حیات بیگانه در کائنات هستند، ۱۵ سیگنال رادیویی عجیب را از یک کهکشان کوتوله در فاصله ۳ میلیارد سال نوری شناسایی کرده اند.

این گروه از ستاره شناسان، بخشی از تیم پروژه ای به سرپرستی پروفسور استفین هاوکینگ و یوری میلنر (Yuri Milner)، میلیاردر روس هستند. هدف از تلاش این محققان، پاسخ دادن به این سوال است که آیا ما در جهان تنها هستیم؟

پروژه Breakthrough Listen

این پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری، یک ابتکار نجومی جهانی است که سال ۲۰۱۵ توسط هاوکینگ و میلنر راه اندازی شد و از تیم های ستاره شناسی در سراسر جهان خواسته شد تا با استفاده از تلسکوپ های خود، بدنبال یافتن نشانه هایی از حیات بیگانه باشند.

در عین حال، ۹ میلیون داوطلب در سراسر جهان، برنامه محاسباتی یدکی رایانه های خود را برای جستجو و آنالیز داده های جمع آوری شده توسط تلسکوپ ها به این پروژه اختصاص داده اند.

برنامه ۱۰ سال نخست شامل بررسی یک میلیون ستاره نزدیک به زمین، اسکن کل سطح کهکشانی راه شیری، و فراتر از آن، گوش کردن به پیام ها (سیگنال هایی) از ۱۰۰ کهکشان نزدیک در ۱۰ میلیارد فرکانس متفاوت است.

(یوری میلنر و استیفن هاوکینگ – تصویر: Telegraph)

همزمان با اعلام راه اندازی این پروژه، هاوکینگ در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن گفت: اکنون زمان آن رسیده که متعهد شویم پاسخی درخصوص حیات فرازمینی بیابیم.

شناسایی ۱۵ سیگنال رادیویی عجیب

انفجارهای سریع رادیویی (FRBs)، سیگنال های رادیویی هستند که از جایی در عمق فضا می آیند و تنها چند میلی ثانیه به طول می انجامند. این انفجارها احتمالا مربوط به تمدن های بیگانه هستند و محققان قصد دارند در تحقیقات خود، نشانه های احتمالی وجود حیات فرازمینی را شناسایی کنند.

در ابتدا دانشمندان بر این باور بودند که سیگنال ها ناشی از یک رویداد فاجعه بار در فضا، مانند یک ابرنواختر بود؛ اما با تکرار سیگنال ها در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، محققان به این نتیجه رسیدند که جرمی که این انفجارها را تولید کرده، هنوز هم وجود دارد.

در دور جدید تحقیقات، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، یک کهکشان کوتوله در فاصله ۳ میلیارد سال نوری را در فرکانسی بالاتر از فرکانس مورد استفاده برای مشاهده انفجارهای اصلی، اسکن کردند. این انفجارها که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ رصد و FRB 121102 نامگذاری شده بودند، بار دیگر در سال ۲۰۱۵ نیز تکرار شد.

(تصویر: Gemini Ocservatory)

با آنالیز ۴۰۰ ترابایت داده جمع آوری شده توسط تلسکوپ گرین بانک (Green Bank) در غرب ویرجینا، دانشمندان ۱۵ پالس جدید از منبع FRB 121102 را شناسایی کردند.

توضیحات مربوط به این انفجارها طیف وسیعی از احتمالات از جمله: ستارگان نوترونی درحال چرخش با میدان های مغناطیسی بسیار شدید تا منابع انرژی مورد استفاده توسط تمدن بیگانه برای تأمین انرژی فضاپیماها را در بر می گیرد.

دکتر ویشال گاجار (Vishal Gajjar)، از محققان مرکز تحقیقات دانشگاه برکلی گفت: ایده ای درمورد منشأ این سیگنال ها نداریم. درحال بررسی انفجارهای جدید در فرکانس های بالاتر هستیم. اگر شکلی از حیات بخواهد سیگنالی را تولید کند که برای سایر تمدن ها قابل شناسایی باشد، این شیوه می تواند یکی از روش ها باشد؛ اما فکر نمی کنم که این سیگنال ها مربوط به تمدن های هوشمند باشد. سوال های زیادی مطرح شده اند و هرچه مطالعات بیشتری انجام می دهیم، با چیزهای عجیب بیشتری مواجه می شویم.

نتایج کشف اخیر به زودی با جزئیات دقیق تر در مجلات علمی جهان منتشر خواهد شد.

مترجم: معصومه سوهانی