۱۴۰ ایستگاه دائمی GPS در کشور وجود دارد

مشاور رییس سازمان نقشه‎برداری کشور اعلام کرد:

۱۴۰ ایستگاه دائمی GPS در کشور وجود دارد

مکان نیوز - به نقل از ایرنا- مشاور رییس سازمان نقشه‎برداری کشور گفت: ۱۴۰ ایستگاه دائمی GPS (جی پی اس) سازمان نقشه‌برداری کشور، میزان تغییرات حرکات پوسته زمین را بررسی می‌کند و ۱۰ عدد از این ایستگاه‌ها در منطقه مکران مستقر است.

فرخ توکلی در کنفرانس دو روزه زلزله شناسی اظهار داشت: قسمت غربی منطقه مکران در داخل ایران قرار دارد و نسبت به بخش شرقی آن زلزله‌های کمتری را تجربه کرده است.
وی در بررسی میزان زلزله‌خیزی منطقه مکران، گفت: منطقه مکران با مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران و جنوب پاکستان قرار دارد. از نظر تکنوتیکی، صفحه اقیانوس عربی به علت ضخامتی که دارد زیر صفحه قاره‌ای ایران خمیده شده و به زیر آن کشیده می‌شود.
مشاور رئیس سازمان نقشه برداری افزود: با آنالیز، تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از این ایستگاه‌ها این نتیجه بدست آمده است که میزان قفل شدگی دوصفحه تکنوتیکی در جاسک حدود ۶۰ درصد و در چابهار تقریبا ۲۷ درصد می‌باشد و این در حالی است که در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، میزان قفل شدگی کمتر می‌شود.
مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: داده‌های GPS در چابهار لغزش سطح به اندازه ۳/۲ سانتی‌متری را نشان داده است که اگر این مقدار لغزش، به صورت زمین لرزه اتفاق می‌افتاد می‌توانست زمین لرزه ۵/۶ ریشتری ایجاد کند.
گفتنی است پس از برگزاری هفتمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در سال ۱۳۹۴، تاکنون زلزله‌های بزرگی در مناطق مختلف جهان مانند شیلی (۲۰۱۵)، تایوان (۲۰۱۶)، ژاپن (۲۰۱۶)، اکوادور (۲۰۱۶)، ایتالیا (۲۰۱۶)، اندونزی (۲۰۱۶)، نیوزیلند (۲۰۱۶)، مکزیک (۲۰۱۷)، ایران (۲۰۱۷, ۲۰۱۹) و گینه‌نو (۲۰۱۸) رخ داده است. این زلزله‌ها، تلفات و خسارات زیادی را به بار آورده است.
رشد جمعیت و ارتقاء کیفیت زندگی منجر به افزایش تعداد ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری و همچنین افزایش تقاضای عمومی شده است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به افزایش احتمال خسارات گوناگون به علت وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ می‌شود. خطرات زلزله و تنوع زمینه‌های مرتبط با آن، باعث ایجاد چالش بیشتر و شروع تحقیقات کاربردی و علمی گسترده‌تر با ضرورت ارائه راه‌حل‌های جدید و معرفی روش‌های ابتکاری برای کاهش چنین خطراتی می‌شود.

درباره‌ی