تامین اطلاعات مکانی، اعمال حاکمیت بهتر دولت

تامین اطلاعات مکانی، اعمال حاکمیت بهتر دولت

مکان نیوز - ایرنا- رییس سازمان نقشه‌برداری کشور در نشستی با اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شواری اسلامی گفت: تامین اطلاعات مکانی به‌روز موجب اعمال حاکمیت بهتر دولت می‌شود.

به گزارش سازمان نقشه‌برداری کشور، مسعود شفیعی در این جلسه اظهار داشت: با به کارگیری ناوگان عکسبرداری هوایی و کشتی مجهز آبنگاری، تهیه نقشه‌های ملی از سراسر کشور و بستر آب‌ها، زمینه اعمال حاکمیت بهتر بر سرزمین با شناخت عوارض مختلف آن، ممکن می‌شود. در این باره باید با به‌روز نگهداشتن این نقشه‌ها و چارت‌های دریایی، از این سرمایه‌های ملی نگهداری کرد.


وی درباره پیشینه سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: این سازمان در سال ۱۳۳۲ و با هدف تهیه نقشه‌های مورد نیاز برای برنامه‌های عمرانی کشور تأسیس شد و به تدریج تأمین اطلاعات مکانی پایه امور زیربنایی برای سازمان برنامه و بودجه کشور بر عهده گرفت. علاوه بر تهیه نقشه‌های موردی در دهه۱۳۷۰ و۱۳۸۰ اقدام به تهیه نقشه پوششی به مقیاس۱/۲۵۰۰۰از کل کشور کرده است. درواقع بزرگ مقیاس‌ترین نقشه پوششی کشور که تاکنون تهیه شده، نقشه‌های مقیاس ۱/۲۵۰۰۰ هستند که علاوه بر رفع نیازهای سازمان برنامه و بودجه برای بسیاری از دستگاه‌های اجرایی کشور و نهادهای غیر دولتی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.


تهیه نقشه‌های شهری نماد همکاری بین دستگاه‌های اجرایی کشور

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تهیه نقشه‌های با مقیاس ۱/۲۰۰۰ از شهرهای کشور در دهه ۱۳۸۰ افزود: این طرح مشترک با همکاری وزارت کشور و برای تامین نقشه بزرگ‌مقیاس شهرها از سال ۱۳۸۰ برای شهرهای کشور آغاز شد. با افزایش تعداد شهرها هم اکنون از حدود ۱۳۳۵ شهر موجود تعداد ۴۰۰ شهر فاقد نقشه و تنها ۵۰ شهر دارای نقشه به‌روز هستند. برای به‌روز نگهداری نقشه‌های تهیه شده و نیز تهیه نقشه شهرهای فاقد نقشه، توان مالی شهرداری‌های محلی کافی نیست و لازم است برای تامین بودجه آن، اعتباری در نظر گرفته شود.

شفیعی با اشاره به گسترش دانش و توسعه فن‌آوری، نقش سازمان نقشه‌برداری کشور را فراتر از تهیه نقشه‌های مبنایی عنوان کرد و گفت: برای نمونه با جمع‌آوری اطلاعات مکانی، پردازش و تحلیل اطلاعات مکانی دوره‌های مختلف شبکه سراسری ترازیابی، شبکه دائم تعیین موقعیت ماهواره‌ای GNSS شبکه‌های سراسری ثقل سنجی و داده‌های راداری ماهواره‌ای، ۵۰ پهنه کشور در زمینه فرونشست زمین، مطالعه شده و نتایج آنها به صورت اطلس‌های فرونشست ارائه شده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اولین نتیجه این اقدام، نامه رئیس سازمان مدیریت بحران به ۱۱ استاندار برای هشدار شرایط بحرانی و توجه به فرونشست در ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق تحت تاثیر بود. اما در این زمینه وضع مقررات جدی برای جلوگیری از وقوع بحران در این مناطق مورد انتظار است.

شفیعی در ادامه به تهیه مدل رقومی ارتفاعی کشور به‌عنوان بخش دیگری از خدمات سازمان نقشه‌برداری کشور پرداخت و افزود: از مدل ارتفاعی رقومی کشور با ترکیب اطلاعاتی نظیر پوشش گیاهی، میزان بارش، جنس خاک و سایر اطلاعات می‌توان مدل پیش‌بینی سیلاب را تهیه و تا حدود زیادی از وقوع خسارات جانی و مالی پیشگیری کرد. اکنون مدل رقومی ارتفاعی کشور با دقت ۵ متر تهیه شده است و برای استفاده دقیق‌تر و بهتر باید این مدل رقومی ارتفاعی، تدقیق شود.

ادامه مطلب

درباره‌ی