هیدروگرافی بندر نوشهر به منظور تهیه چارت ناوبری دریایی به اتمام رسید

هیدروگرافی بندر نوشهر به منظور تهیه چارت ناوبری دریایی به اتمام رسید

مکان نیوز - ایرنا- طراحی و اجرای عملیات هیدروگرافی بندر نوشهر توسط کارشناسان مدیریت آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور در آبان ۱۳۹۸ با موفقیت به اتمام رسید و هم اینک پردازش داده‌ها به منظور تهیه و به‌روزرسانی چارت ناوبری این بندر در حال انجام است. مجموع عملیات هیدروگرافی این بندر در منطقه‌ای به ابعاد تقریبی پنج در هفت کیلومتر و به مساحت ۳۵ کیلومتر مربع در مقیاس ۱:۱۰۰۰۰ انجام شد.

به گزارش مدیریت آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور، عملیات هیدروگرافی بندر نوشهر با توجه به اهمیت به‌روز رسانی چارت ناوبری دریایی این بندر در پاییز ۹۸ انجام شده و به اتمام رسید.

تهیه چارت‌های دریایی از بنادر کشور از وظایف مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی این سازمان است و این چارت‌ها در صورت لزوم و با توجه به تغییرات بستر دریا، عوارض ساحلی و علائم کمک ناوبری مورد بازنگری و به‌روزرسانی قرار می‌گیرند. بندر نوشهر مانند سایر بنادر کشور تحت تاثیر رسوب‌گذاری قرار دارد به‌طوریکه تکرار هیدروگرافی آن به‌ویژه در مناطق نزدیک به ساحل به منظور به‌روز رسانی چارت ناوبری دریایی آن در سال جاری، لازم تشخیص داده شد.

این عملیات توسط کارشناسان اداره هیدروگرافی و نقشه‌برداری ساحلی سازمان نقشه‌برداری کشور و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در آبان ۱۳۹۸ با موفقیت به اتمام رسید و هم اینک پردازش داده‌ها به‌منظور تهیه و به‌روزرسانی چارت ناوبری این بندر در حال انجام است.

عملیات هیدروگرافی بندر نوشهر با رعایت استانداردهای سازمان جهانی هیدروگرافی انجام شده و به‌منظور تصحیح داده‌ها به چارت دیتوم، از داده‌های ایستگاه پایش تراز آب سازمان نقشه‌برداری کشور، واقع در این بندر استفاده شد. مجموع عملیات هیدروگرافی این بندر در منطقه‌ای به ابعاد تقریبی پنج در هفت کیلومتر و به مساحت ۳۵ کیلومتر مربع در مقیاس ۱:۱۰۰۰۰ انجام شد. مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی در سال گذشته نیز انجام عملیات هیدروگرافی بندر امیرآباد را به انجام رسانید که چارت ناوبری آن هم اینک منتشر شده است.

بندر نوشهر از جمله بنادر مهم در شمال کشور است که در غرب استان مازندران واقع شده و ضمن دارا بودن اسکله‌های تجاری و خدمات و تجهیزات مناسب، از موقعیت مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی برخوردار است. با توجه به ظرفیت این بندر برای ورود کشتی‌های تجاری، انجام عملیات هیدروگرافی و تهیه و به‌روز رسانی چارت‌های دریایی آن حائز اهمیت است.  

استفاده از چارت‌های ناوبری دریایی از الزامات دریانوردی بوده و شناورها به منظور حفظ ایمنی دریانوردی و بر اساس قوانین بین‌المللی ملزم به استفاده از چارت‌های دریایی به روز می‌باشند. چارت‌های دریایی به منظور انتشار بین‌المللی نیازمند تایید توسط مراجع مورد نظر سازمان جهانی هیدروگرافی IHO هستند و باید بر اساس آخرین استانداردهای جهانی تولید و به‌روز شده باشند.

درباره‌ی