شرکت گازاستان قم؛ پیشرو در به‌روزرسانی اطلاعات مکانی نقشه‌ها با استفاده از نرم‌افزار GIS

مکان نیوز - شرکت گاز استان قم از شرکت های پیشرو در به‌روزرسانی اطلاعات مکانی نقشه‌ها با استفاده از نرم‌افزار GIS در سطح کشور بوده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، علیرضا نصیری مدیرعامل شرکت گاز استان قم با بیان این مطلب، اظهار داشت: شرکت  استان قم از سال 1387 نسبت به GIS کردن نقشه‌های تأسیسات گاز در استان اقدام کرده و تا سال 1392، 80 درصد از نقشه‌های استان در نرم‌افزار GIS به‌روزرسانی شدند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این شرکت، افزود: در این مدت، نقشه‌های ازبیلت بخش‌هایی از  شبکه تغذیه و توزیع استان که مساحتی بالغ بر 400 کیلومتر داشته و پیش از این در سامانه وجود نداشت، تهیه شد و اکنون در حال تهیه نسخه الکترونیکی و رفع کسری 400 کیلومتری در این بخش هستیم.

نصیری در معنای نقشه‌های ازبیلت افزود: این نقشه ها، نقشه‌هایی هستند که وضعیت شبکه گاز را از لحاظ خطوط تغذیه و توزیع در نقشه‌ها بر روی نقشه پایه شهرها، روستاها و نواحی به مقیاس یک بر روی 200 و یک بر روی هزار نمایش می‌دهند.

این مقام مسئول میزان کل شبکه و تأسیسات گازرسانی استان را سه هزار و 800 کیلومتر اعلام کرد و گفت: تاکنون سه هزار و 500 کیلومتر در نرم‌افزار GIS آماده و به صورت یکپارچه ارائه شده است.

نصیری در ادامه سخنان خود افزود: دو نوع اطلاعات در GIS کردن نقشه‌ها مورد توجه قرار دارد که شامل اطلاعات مکانی و اطلاعات توصیفی است.

وی ادامه داد: موقعیت تأسیسات مختلف مانند شیرهای گاز، خطوط تغذیه و توزیع ایستگاه‌هایCGS  و TBS و نیز علمک ها در موقعیت مکانی خاص در اطلاعات مکانی مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت گاز استان قم اطلاعات توصیفی را شامل اطلاعات جامع یک طرح و تأسیسات گازی عنوان کرد و افزود: تهیه این اطلاعات از دیگر اقدامات واحد GIS به شمار می‌رود.

این مقام مسئول تهیه نقشه‌های GIS را برای دسترسی سریع کاربران، امدادگران، بخش تعمیرات، ناظرین و کارشناسان ضروری عنوان کرد و افزود: این افراد می‌توانند به جای ارجاع به نقشه‌های کاغذی در اسرع وقت و به صورت بسیار دقیق‌تر به فایل‌های الکترونیکی دسترسی داشته و به شبکه موجود لینک شوند و این امر موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود.

ادامه مطلب

درباره‌ی