هدف پنهان آمریکا از ترور سردار سلیمانی

سردار حاج قاسم سلیمانی سحرگاه جمعه ۱۳ دی ماه با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در فرودگاه بغداد ترور شد

این ترور که به وسیله پهپاد صورت گرفت به علت پذیرش رسمی آن از سوی دولت آمریکا بسیاری از کارشناسان را شگفت زده کرد، زیرا پس از حمله ۸ دی ماه آمریکا به نیروهای کتائب حزب الله کمتر کسی توقع داشت که ایالات متحده بار دیگر به نیروهای مقاومت حمله کند. اما برخلاف نظرات کارشناسان در اقدامی تروریستی سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشدالشعبی عراق، در فرودگاه بغداد هدف پهپاد آمریکایی قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

ایالات متحده بیان می کند علت اصلی ترور سردار سلیمانی برنامه ریزی وی برای انجام حملات علیه نیرو ها و منافع آمریکایی در منطقه بوده، دلیلی که هم در داخل آمریکا و هم در خارج آن بر روی آن اشتراک نظری دیده نمی شود. حال این سؤال مطرح است اگر شهید سپهبد سلیمانی برنامه ای برای حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه نداشته چرا دستور ترور وی را شخص رئیس جمهور ایالات متحده صادر کرده است؟ این دستور در حالی صادر شده که دولت آمریکا بر این موضوع که جمهوری اسلامی ایران به این ترور واکنش نشان می دهد واقف بوده است.

به همین علت بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایالات متحده هدفی فراتر از آنچه اعلام کرده، از ترور سردار سلیمانی دنبال می کند. منابع اطلاعاتی در عراق و آمریکا بیان می کنند فعالیت های اخیر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی غیر عادی و حساس نبوده است. بنابر اعلام “عادل عبدالمهدی” نخست وزیر عراق سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی با دعوت رسمی بغداد و جهت دادن جواب نامه عربستان سعودی به عراق سفر کرده بود و هیچ دستور کار نظامی نداشت.

در همین رابطه برخی از مقام های کاخ سفید درباره منطق حمله به سردار سلیمانی تردید هایی بیان کردند. یکی از این مقام ها به روزنامه نیویورک تایمز گفته تحرکات سردار سلیمانی در دوشنبه ۳۰ دسامبر (۹دی ماه) عادی بود.

جدای از این موارد، زمان مطرح شدن گزینه ترور سردار سلیمانی نیز قابل توجه است. برابر اطلاعات موجود در رسانه های آمریکایی، گزینه ترور سردار سلیمانی در ۲۸ دسامبر (۷ دی ماه)، یعنی قبل از ماجرای محاصره سفارت ایالات متحده در بغداد و حمله این کشور به گردان های کتائب حزب الله عراق به ترامپ داده شد؛ که البته ترامپ، این گزینه را در ابتدا رد ولی فرمان حمله به گردان های کتائب حزب الله را صادر کرد. همین امر نشان می دهد که گزینه ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی، از مدت ها قبل در لیست گزینه های آمریکا وجود داشته و برخی در دولت آمریکا برای آن برنامه ریزی کرده بودند.

همچنین باید به این موضوع نیز نگاه کرد که زمان و شرایط ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس از حیث سیاست داخلی آمریکا در شرایط حساسی صادر شده است. اعضای کنگره آمریکا به تعطیلات آخر سال رفته بودند. مهم ترین بحثی که همگان فکر می کردند پس از بازگشت اعضای کنگره به واشنگتن مطرح می-شود بحث استیضاح ترامپ باشد. اما ترور سردار سلیمانی، فضای سیاسی ایالات متحده را تغییر داد. جلسه مجلس سنا روز جمعه برگزار و سناتور ها قبل از بررسی ماجرای استیضاح به ترور سردار سلیمانی پرداختند. بدین ترتیب، استیضاح دونالد ترامپ به موضوعی ثانوی تبدیل و پیش بینی می شود که با افزلیش تنش ها پیرامون مسئله ترور سردار سلیمانی، فضای سیاسی و رسانه ای آمریکا بیش از پیش تحت الشعاع این مسئله قرار گیرد.

برخی دیگر از کارشناسان بر این عقیده هستند که در برهه زمانی فعلی ایالات متحده آمریکا به دنبال آغاز یک بازی بزرگ با محور مقاومت در منطقه غرب آسیا است. این کارشناسان بیان می دارند ایالات متحده و متحدان منطقه ای آن مانند رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در سال های اخیر تلاش های زیادی برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه انجام داده اند، اما این تلاش ها به جایی نرسیده است. لذا، آمریکایی ها با در نظر گرفتن شرایط داخلی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرایط سیاسی منطقه، به این نتیجه رسیدند که لحظه «تسویه حساب» با جمهوری اسلامی و محور مقاومت فرا رسیده است. در همین زمینه روزنامه الاخبار لبنان نوشت: «واضح است که آمریکایی ها وقتی این تصمیم (ترور سردار سلیمانی) را گرفتند، به این نتیجه رسیده بودند که جمهوری اسلامی ایران در وضعیتی نیست که بتواند وارد رویارویی تمام عیار شود و در نتیجه، شرط بندی می کنند که پاسخ ایران محدود خواهد بود؛ به شکلی که به رویارویی های بزرگ منجر نشود. در چنین حالتی، ایالات متحده بر این اساس رفتار خواهد کرد که ایران را بازداشته و عرصه عراق برای آن ها خالی خواهد بود و معادلات حاکم بر سوریه و لبنان نیز تغییر خواهند کرد.» این روزنامه در ادامه می افزاید «آمریکا (با ترور سردار سلیمانی و حمله به گردان های کتائب حزب الله) می خواهد به ایران و محور مقاومت بگوید: گوش کنید، من آماده ام کار هایی فراتر از آنچه تصور می کنید، انجام دهم.» این روزنامه در ادامه نوشت: «آمریکایی ها می گویند آن ها برای یک بازی بسیار بزرگ آماده هستند.»

مسئله ای که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ایالات متحده برای شروع این بازی، سردار سلیمانی را ترور کرده است؟

پورتال مرکزی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( سازمان عقیدتی سیاسی ارتش)

مسعود پور علی

درباره‌ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.