سفر به وین؛ نخستین گام به سوی «خسارت مافوق محض»

سفر به وین؛ نخستین گام به سوی «خسارت مافوق محض»
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: هر گونه توافق جدید در وین را باید به نظارت دقیق در نظام و مؤسسات مسئول بسپاریم تا این آغاز، به پایانی که خسارت مافوق محض است تبدیل نگردد.
 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، عباس منصوری کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی با عنوان، سفر به وین؛ نخستین گام به‌سوی «خسارت مافوق محض» به شرح زیر آورده است؛ همیشه گفته‌اند که مؤمن از یک سوراخ چند بار گزیده نمی‌شود. نادیده گرفتن این پند ناصحانه، باعث می‌شود که دستگاه دیپلماسی ما برای سرپوش گذاشتن بر حقایق، یا مانند قبل دست به دامان دروغ شود و یا از کیسه مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی بپردازد.

هیاتی از سوی دستگاه سیاست خارجی ما راهی وین شد تا مذاکرات بی‌پایان جدیدی را در قالب «نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ ـ که کمتر می‌توان در همسویی آن‌ها با آمریکا تردید کرد ـ ریل‌گذاری کند! سفرهای بی‌پایان با نتایجی غیرشفاف، یک مرثیه تکراری است که در انتهای آن نه‌تنها نوری تابیده نمی‌شود که منجر به لغو تحریم‌ها گردد بلکه نتایج آن پیشاپیش برای همه روشن است: دائمی کردن محدودیت‌های برجامی و ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان به توافق هسته‌ای.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در خصوص مذاکرات وین گفته است که تعهدات آمریکا در توافق هسته را به برداشته شدن «تحریم‌های ناسازگار با برجام» محدود کرده است. به‌وضوح روشن است که این، خواسته منطقی جمهوری اسلامی ایران نیست. این‌که در خصوص چنین امر مهمی تعجیل کنیم قطعاً که خواسته ما نیست.

یک منطق سیاسی در پشت آن نهفته است تا به‌طرف مقابل ـ چه اروپا و چه آمریکا ـ القاء کند که چنانچه با شروط ما موافقت نشود، انتخابات آتی ما در راه است، «فرصت سوزی» خواهد شد و آن وقت اگر ما در قدرت نباشیم، با جناحی روبرو خواهید بود که برای عدم حضور ما حسرت خواهید خورد.

مقام معظم رهبری با ژرف‌نگری تمام، بر پوچ بودن چنین ترفندی مهر باطل زدند و در سخنرانی روز اول فروردین سال جدید فرمودند: «عجله هم نباید کرد عجله در مواردی خطرش و ضررش از فرصت سوزی بیشتر است کما این‌که در قضیه برجام ما عجله کردیم ما نباید عجله می‌کردیم».

باید این سخن آقای عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان را شاهد گرفت که پس از اتمام مذاکره در وین گفت: «حرکت گام به گام نداریم و همه مراحل در یک گام نهایی صورت خواهد گرفت»

از حالا بایستی در نظر داشت که آمریکا با شرکای اروپایی خود، یک سناریوی خطرناک را در نظر دارند تا علاوه بر اضافه کردن بر توافقات برجامی قبل، قابلیت چانه‌زنی ما را در مقابل بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن خودشان بگیرند.

باید این مهم را آویزه گوش کرد که هر گونه توافق جدید در وین را باید به نظارت دقیق در نظام و مؤسسات مسئول بسپاریم تا این آغاز، به پایانی که خسارت مافوق محض است تبدیل نگردد.

انتهای پیام/ج

درباره‌ی آقای جویا