اعلام بدهی‌های ایران به آزمایشگاه کلن و مکاتبه فدراسیون پزشکی با فوتبال برای اخذ تست دوپینگ + عکس

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در خصوص مکاتبه با فدراسیون فوتبال برای اخذ نمونه دوپینگ از فوتبال توضیحاتی داد.

بخش ورزشی مجله خبری ورزشی اسپورت استار


مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار:
فرزاد شارکی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره اینکه براساس اعلام آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ نادوی ایران استانداردهای لازم را رعایت کرده و از لیست تحت نظارت وادا بودن خارج شده، عنوان کرد: بله البته چند مورد باقی مانده بود که در نهایت همه کارها انجام شد و چند روز پیش در نامه‌ای اعلام شد نادوی ایران استانداردها را کاملا رعایت کرده و از نظر عملکرد انطباق لازم را داشته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در پاسخ به این سوال که برخی از رشته‌ها مانند بسکتبال این موضوع را مطرح کرده‌اند که ماموران نادو در لیگ حاضر نشده‌اند، گفت: با توجه به محدودیت بودجه، اخذ نمونه نیز محدود است. هر نمونه برای ما حدود 6 تا 8 میلیون هزینه دارد به همین دلیل باید همه شرایط را رعایت کنیم. بنابراین نمونه‌گیری‌ها را در مسابقاتی انجام می‌دهیم که اهمیت بیشتری دارند از طرفی وادا هم تاکید دارد نمونه‌گیری هوشمند باشد. بازی‌های مقدماتی بسکتبال هم به همین شکل بود، شاید ما نمونه‌ای هم از مسابقات بگیریم اما هدف‌مان مسابقات مقدماتی نیست.


وی افزود: در فوتبال هم تعداد مسابقات زیاد است؛ لیگ برتر، دسته یک، 2، 3، فوتسال، فوتبال ساحلی در حالی که کل نمونه‌ای که در سال می‌توانیم بگیریم حداکثر 1200 نمونه است که امسال 1300 نمونه خواهد بود به همین دلیل سعی می‌کنیم خارج از مسابقه و در زمان تمرین از ورزشکاران تست دوپینگ بگیریم. در همین خصوص با فدراسیون فوتبال هم مکاتبه داشتیم که اسامی بازیکنان و محل اسکان آنها را بفرستند که پاسخ ندادند، البته ریاست فدراسیون ارتباط مستقیمی با تیم‌ها ندارد، بنابراین قرار است با سازمان لیگ مکاتبه کنیم. وادا هم اعتقاد دارد زمانی که ورزشکاران مسابقه ندارند و در حال تمرین هستند به سراغ آنها برویم. پارسال 200 نمونه از فوتبال گرفتیم که یک نمونه مثبت بود بنابراین ریسک بالایی ندارد و در لیست RTP نیست.

شارکی درباره لیست ARP برای اخذ نمونه دوپینگ، خاطرنشان کرد: رشته‌هایی که ریسک دوپینگ زیادی دارند مانند دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، قایقرانی، شنا و ... در لیست RTP قرار می‌گیرند که در بین آنها محرومان هم هستند چون ما محرومان دوپینگی را رها نمی‌کنیم و از آنها هم نمونه گرفته می‌شود. همچنین از برخی ورزشکاران نمونه خون هم گرفته می‌شود، برخی ورزشکاران هم زیر نظر فدراسیون‌های جهانی هستند که ممکن است آنها خود مستقیم نمونه بگیرند یا ما این کار را انجام دهیم.


قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در پاسخ به این سوال که نمونه‌گیری از کشتی به چه صورت است، یادآور شد: تعدادی از کشتی‌گیران در لیست ما قرار دارند و حدود 12 نفر هم زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی هستند. ما در مسابقات انتخابی کشتی فرنگی که در 2 روز گذشته برگزار شد نمونه‌گیری داشتیم و این کار در مسابقات جام تختی هم انجام می‌شود.

وی در خصوص وضعیت بدهی‌های فدراسیون پزشکی به آزمایشگاه کلن و قطر، گفت: در خصوص حق عضویت به آژانس جهانی کارها در حال انجام بود که فکر می‌کنم پرداخت شده است. با آزمایشگاه‌ها هم تقریبا برابر هستیم. به کلن 10 -15 هزار یورو به مدت 2-3 ماه پرداخت نشده که آن هم مربوط به جابه‌جایی‌ها در وزارت است و پرداخت می‌شود. کلن ماهیانه صورتحساب می‌فرستد و ما مانند سالهای 2018 و 2019 بدهی نداریم.

شارکی همچنین از افزایش هزینه‌های آزمایشات دوپینگ در آزمایشگاه کلن خبر داد و عنوان کرد: برای نمونه‌گیری داخل مسابقات قبلا 145 یورو و خارج از مسابقات 105 یورو پرداخت می‌کردیم که به ترتیب به 160 و 130 یورو افزایش یافته است. البته این مبلغ پایه است و ممکن است با نمونه‌های تکمیلی هزینه‌ها بیشتر هم بشود. برای پاسپورت خون هم که با قطر کار می‌کنیم هر نمونه 80 دلار هزینه دارد بنابراین ممکن است از یک ورزشکار نمونه‌های مختلف گرفته شود که در این صورت هزینه‌ها بیشتر هم خواهد شد. معمولا در یک سال هزینه‌های مربوط به دوپینگ 500 تا 700 هزار دلار می‌شود.

انتهـــــــــــــــــــــــــای پیــــــــــــــــــــــــــام
بیشتر بخوانید

درباره‌ی abdolnabi solimani