تحلیلی از انتخاب بایرلورکوزن توسط آزمون تا جایگاه دایی و کریمی در بوندسلیگا + تصاویر

خبرنگار و کارشناس مطرح فوتبال آلمان در گفت و گو با خبرنگار فارس به تحلیل انتخاب بایرلورکوزن توسط ستاره تیم ملی ایران پرداخت.

بخش ورزشی مجله خبری ورزشی اسپورت استار


مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار:
داود ایگدری- سردار آزمون ستاره تیم ملی کشورمان هفته گذشته بعد از مدت ها حضور در فوتبال روسیه، انتخاب خود را کرد تا در یکی از 5 لیگ معتبر اروپا بازی کند.

آزمون همیشه در نقل و انتقالات از میان لژیونرهای ایرانی بیشترین اخبار را در رسانه های اروپا به خود اختصاص می داد. اما هفته گذشته بایرلورکوزن را انتخاب کرد تا صحبت های نقل و انتقالاتی درباره ستاره ایرانی، بعد از 5 سال گمانه زنی به خط پایان برسد.

* استارت ماجراجویی آزمون با روبین کازان

ماجراجویی ستاره ایرانی در سال 2013 یعنی 9 سال قبل با جدایی از سپاهان اصفهان و رفتنش به روبین کازان روسیه آغاز شد. می توان با استناد به حرف های آزمون این را گفت که این بازیکن 18 ساله، فوتبال حرفه ای خود را زیرنظر قربان بردیف ترکمنستانی در روبین کازان آغاز کرد و این مربی ترکمن را می توان «پدر فوتبالی» ستاره تیم ملی کشورمان دانست.


 آزمون زیرنظر بردیف از سال 2013 تا 2015 دوران آموزش را گذراند. او در ابتدا نیمکت نشین بود و بعد از یک فصل، فرصت حضور چند دقیقه ای در تیم را داشت. بعد از آن، آزمون به پیشرفت خود ادامه داد و قدرت بدنی اش را تقویت کرد تا یک نیمه به او بازی برسد.

* نقش انکار ناپذیر بردیف در پیشرفت مهاجم تیم ملی

پیشرفت پله به پله آزمون همزمان با درخشش این پدیده ایرانی در روسیه بود. وی هر چند دقایق کمی برای روبین کازان بازی می کرد ولی درخشش و تاثیرگذاری خود را نسبت به سن پایینش، داشت. او در 2 سال حضور در روبین کازان، 27 بازی انجام داد و 5 گل به ثمر رساند.

بردیف در سال 2015 راهی روستوف شد؛ تیمی میانه جدولی که نیاز به شوک داشت. سرمربی ترکمن، سردار آزمون را با خود به این تیم برد و یک فصل به صورت قرضی برای این تیم بازی کرد. درخشش اصلی سردار با روستوف کلید خورد.


مهاجم ایرانی در فصل 2015-2016 در روستوف 35 بازی انجام داد و 12 گل به ثمر رساند و در آن فصل نایب قهرمان لیگ برتر روسیه شدند. فصل بعد روستوف آزمون را به صورت دائمی خرید و این بازیکن با حضور در لیگ قهرمانان توانایی هایش را به غول های فوتبال اروپا نشان داد.

* آغاز درخشش با گلزنی به بایرن و اتلتیکو 

فصل 2016-2017 برای آزمون در لیگ قهرمانان با گلزنی به بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید همراه شد. درخشش با پیراهن روستوف در اروپا باعث شد تا توجه بسیاری از باشگاه های بزرگ را به خود جلب کند.

لاتزیو، ناپولی و آرسنال از جمله مشتریان آزمون در آن زمان بودند. گلزنی به غول های بزرگ اروپا مثل بایرن و اتلتیکو بیش از پیش توانایی این پدیده ایرانی را به جهان نشان داد. 

دوباره بردیف تصمیم گرفت تا به روبین کازان برگردد و این بار نیز آزمون به همراه این مربی بازیکن ساز به کازان برگشت. او از سال 2017 تا 2019 دوباره برای این تیم بازی کرد و در 40 مسابقه، 9 گل به ثمر رساند.

* دوران طلایی با زنیت (3 قهرمانی و یک آقای گلی)

اما دوران طلایی آزمون این بار با جدایی اش از بردیف و روبین کازان خلق شد. ستاره ایرانی به اوج پختگی زیرنظر سرمربی ترکمن رسیده و وقت رفتن به بهترین تیم لیگ روسیه یعنی زنیت سن پترزبورگ بود.


زنیت برای جذب آزمون در نیم فصل دوم سال 2019 نزدیک به 12 میلیون یورو هزینه کرد و قراردادی 3 ساله امضا کرد. دوران طلایی ستاره تیم ملی با این تیم آغاز شد. او به ماشین گلزنی آبی های سن پترزبورگ تبدیل شده و روز به روز بیشتر پیشرفت می کرد و هر فصل نامزد اصلی آقای گلی لیگ روسیه و بهترین بازیکن می شد.

آزمون در کمتر از 3 سال، 3 بار قهرمانی لیگ برتر روسیه را کسب کرد. او یک بار آقای گل شد و یک بار نیز در یک قدمی آقای گلی قرار داشت که تنها با یک گل کمتر، آن را از دست داد. درخشش بی نظیر با زنیت باعث شد تا پیشنهادات بزرگی مثل میلان، یوونتوس، لیون و لیورپول دریافت کند.

* آزمون بوندسیلگا را به سری آ، لیگ جزیره و لوشامپیونه ترجیح داد

تابستان گذشته آزمون تلاش زیادی کرد تا از زنیت جدا شود ولی سران باشگاه روسی این اجازه را به او ندادند. لیون و لورکوزن مشتری اصلی بودند و پیشنهاد رسمی برای جذب مهاجم تیم ملی کشورمان دادند ولی زنیت به دلیل پیدا نکردن جایگزین برای آزمون، این اجازه را نداد.


آزمون در نهایت در نقل و انتقالات زمستانی تصمیم بزرگ خود را هفته گذشته گرفت و از میان پیشنهادهای لیگ انگلیس، سری آ، فرانسه و بوندسلیگا، در نهایت لورکوزن و آلمان را انتخاب کرد.

* تحلیل انتخاب آزمون توسط کارشناس فوتبال آلمان

در همین رابطه خبرنگار فارس به سراغ یکی از کارشناسان و خبرنگاران مطرح آلمان رفت تا درباره انتخاب سردار آزمون و حضورش بوندسلیگا پرس و جو کند.

«پاتریک برگر» خبرنگار و تحلیلگر شبکه «اسپورت 1» آلمان در مصاحبه با خبرنگار فارس اظهار داشت: سردار آزمون خرید بسیار خوبی برای لورکوزن بود. او بهترین مهاجم لیگ برتر روسیه در چند سال گذشته بود و حضور در بوندسلیگا می تواند گام بلندی برای پیشرفت فوتبالی اش باشد.


کارشناس فوتبال آلمان درباره اینکه آزمون با وجود پاتریک شیک در خط حمله لورکوزن می تواند در ترکیب ثابت باشد، گفت: به نظرم سیستم لورکوزن طوری است که می تواند در کنار پاتریک شیک بازی کند و زوج خوبی را تشکیل خواهند داد. به دلیل سبک بازی متفاوت شیک و آزمون، قرار گرفتن این دو بازیکن در کنار هم می تواند سطح عملکرد لورکوزن را بالا ببرد و این زوج برای مدافعان رقیب قابل پیش بینی نخواهد بود.

* دایی سرشناس ترین، کریمی تکنیکی ترین و مهدوی کیا تاثیرگذارترین

برگر درباره اینکه بازیکنان ایرانی زیادی در بوندسلیگا بازی کردند و به نظرش کدام یک از آنها بهترین بوده، عنوان کرد: واقعا سخت است که یکی از آنها را انتخاب کنم. می توانم بگویم علی دایی بزرگترین و سرشناس ترین بازیکن ایرانی است که در بوندسلیگا بازی کرد. علی کریمی تکنیکی ترین بازیکن ایرانی است. من از همه بیشتر مهدی مهدوی کیا را دوست دارم چون او همیشه جنگنده  بود و در عین حال مردی متواضع. او تاثیر زیادی در موفقیت های هامبورگ در سال های حضورش برای این تیم داشت.

انتهـــــــــــــــــــــــــای پیــــــــــــــــــــــــــام
بیشتر بخوانید

درباره‌ی abdolnabi solimani