افشای بزرگ‌ترین آرزو و دلیل حضور تاجیک‌ها در تهران/هنانوف و صفروف با پرسپولیسی‌‌ها فامیل شدند

دو بازیکن تاجیکستانی پرسپولیس در گفت و گویی متفاوت شرکت کردند.

بخش پرسپولیس مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار


مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار
به گزارش خبرگزاری فارس، وحدت هنانوف و منوچهر صفروف در اولین گفت و گوی خود از زمان حضورشان در تیم پرسپولیس با سایت این باشگاه، توضیحات جالبی ارائه کردند که مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

* ابتدا از حضورتان در تیم پرسپولیس صحبت کنید.

هنانوف: از هواداران، مربیان و بازیکنان پرسپولیس تشکر ویژه می‌کنم که در این ۵-۴ ماهی که به تهران آمدیم از ما خیلی خوب حمایت کردند.

منوچهر صفروف: ۵-۴ ماه است که در ایران هستیم. اوایل، کار مقداری سخت بود زیرا به دلیل بسته بودن پنجره بازی نکردیم اما از وقتی پنجره باز شد توانستیم بازی کنیم. از هواداران و مربیان پرسپولیس تشکر می‌کنم که از ما خیلی خوب حمایت کردند.

* قبل از آمدن به ایران چه تصوری از زندگی در کشورمان داشتید؟

هنانوف: پرسپولیس را تیم‌ خوبی می‌دانستیم و سید جلال حسینی و مهدی ترابی را خوب می‌شناختیم. از زندگی در ایران احساس آرامش کرده و من و منوچهر غریبی را حس نمی‌کنیم. ایران مثل تاجیکستان است.

صفروف: من تاریخ را می‌گویم. خیلی وقت پیش همه ما در یک جا و یک کشور بودیم. الان هم مقداری فرق وجود دارد. من و وحدت در ایران غریبی نمی‌کنیم. بچه‌های تیم  خیلی خوب ما را حمایت می‌کنند و مانند یک فامیل شده‌ایم.

* با این تفاسیر به دلیل نزدیکی زبان و فرهنگ تاجیکستان با ایران در کشورمان با مشکل مواجه نشدید.

صفروف: هرچه ایرانی‌ها می‌گویند متوجه می‌شویم و می‌فهمیم چه می‌گویند.

چرا اوایل حضورتان در ایران مقداری خجالتی بودید و کمتر صحبت می‌کردید؟ البته هر دو خیلی با ادب هستید و این خیلی ارزشمند است.

صفروف: بستگی دارد در خانواده چگونه تربیت شده اید. ادب ما از خانواده مان است‌.

* بازیکنان جوان و آینده داری هستید. وقتی از پرسپولیس پیشنهاد دریافت کردید با توجه به شناخت قبلی‌تان از این تیم، حس می‌کردید بازی در پرسپولیس چه حسی دارد؟

صفروف: وقتی از پرسپولیس به ما پیشنهاد شد، می‌دانستیم این تیم در آسیا معروف ترین است اما در اروپا هم خیلی ها پرسپولیس را می‌شناسند و خیلی هم معروف است. حمایت هواداران از تیم پرقدرت است‌.  خوشحالیم که ما را به پرسپولیس دعوت کردند و به عنوان بازیکن جوان نتوانستیم این پیشنهاد را رد کنیم زیرا پرسپولیس تیمی بزرگ و در آسیا معروف است‌. واقعا به بزرگ ترین تیم ایران آمدیم.

هنانوف: وقتی از پرسپولیس به ما پیشنهاد شد، باور کردیم که هواداران و مربیان ما را باور کردند که دعوت‌مان کردند. به خواست خدا سعی می‌کنیم بازی‌های خوبی انجام بدهیم و ان‌شاءالله ششمین قهرمانی را به دست آوریم.

* درباره برخورد هواداران هم صحبت کنید. در روزهایی که به دلیل پنجره بسته بازی نمی‌کردید حمایت طرفداران پرسپولیس از شما بیشتر هم شد‌. آنها چه برخورد و استقبالی از شما داشتند؟

هنانوف: هواداران روز اول ما را نمی‌شناختند اما هر چه بازی و تمرین کردیم، آنها ما را بیشتر دوست داشتند. می‌خواستیم بازی‌های خوب خود را نشان بدهیم و برای آنها تلاش کنیم.

صفروف: در فوتبال اشتباه وجود دارد. از روزی که در تاجیکستان بودیم و خبرهای حضورمان در پرسپولیس بود، هواداران حمایت‌شان را آغاز کردند‌. از آنها به دلیل حمایت زیادشان تشکر زیاد می‌کنم. اکنون هم این حمایت بیشتر شده است و ان‌شاءالله بیشتر هم می‌شود.

* چرا ریش‌هایت را زدی؟

صفروف: هر وقت مادرم می‌گوید ریشت را بزن می‌گویم نمی‌زنم(باخنده) گفتم یک بار او را شاد کنم. برای همین ریشم را زدم.

* در بازی‌های اخیری که در لیگ ایران بازی کردید، کیفیت فوتبال ایران و سطح تیم‌ها را چگونه دیدید؟

هنانوف: همه تیم‌هایی که در لیگ ایران مقابل پرسپولیس بازی کردند، خوب بودند و مهره‌های خوبی دارند. همه ۱۲ بازی که باقی‌مانده مانند یک فینال است‌. ان‌شاءالله مانند قبل، آماده بازی کنیم‌.

* پرسپولیس در سال‌های اخیر قهرمان ایران بوده است. امسال تا چه اندازه شانس قهرمانی دارد؟

صفروف: پرسپولیس قهرمان است و همانگونه که وحدت گفت همه تیم‌ها خیلی خوب خودشان را مقابل تیم ما آماده می‌کنند و بازیکنان آنها انگیزه بیشتری برابر پرسپولیس دارند. اگر اشتباه نکنم همه بازیکنان تیم‌های دیگر می‌خواهند در تیم بزرگ پرسپولیس بازی کنند و از نظر آنها رفتن از این تیم به اروپا یا کشورهای دیگر آسان‌تر است‌. به همین دلیل بازی کردن مقابل آنها سخت است‌. بچه‌های ما هم خودشان را برای هر بازی سخت آماده می‌کنند و می‌بینید بازی‌ها خیلی سخت می‌گذرد. در کل بازی‌ها برای پرسپولیس سخت‌تر است زیرا این تیم قهرمان است و قهرمان ماندن خیلی سخت است.

* در حال حاضر با کدام بازیکنان پرسپولیس راحت‌تر هستید‌؟

هنانوف: با همه بازیکنان. وقتی در تاجیکستان بودیم سید جلال حسینی، عیسی آل‌کثیر و ترابی را می‌شناختیم. اکنون با همه مانند برادر شده‌ایم.

* بامزه ترین بازیکن پرسپولیس کیست؟

صفروف:  همه خوب هستند. از روزی که به ایران آمدیم، همه با ما خوب ارتباط گرفتند. همه پسران خوبی هستند و با تمام نفرات مثل یک برادر شده‌ایم. به ما می‌گویند داداش و همگی از ما حمایت می‌کنند. شرایط روز به روز خوب شده است‌. اگر مشکلی هم باشد آن را به ما می‌گویند و همه چیز خوب است.

* وقتی با بازیکنان پرسپولیس صحبت می‌کنید، زبان شما را کامل متوجه می‌شوند؟

صفروف: زبان ما را متوجه می‌شوند. لهجه ما هم ایرانی شده و ایرانی صحبت می‌کنیم(باخنده) به زبان کشور شما عادت کرده‌ایم.

* با این حساب مشکلی برای مصاحبه کردن پس از بازی ندارید؟

خیر

* پس از حذف استقلال تاجیکستان مقابل پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، تغییرات زیادی در این تیم ایجاد شد و خیلی از بازیکنانش مثل شما لژیونر شدند.

صفروف: از ۱۱ نفری که مقابل پرسپولیس بازی کردیم، یک تا دو نفر در استقلال تاجیکستان مانده‌ و همه رفته‌اند. در بازی‌های گروهی لیگ قهرمانان همه بچه‌های تیم ما خودشان را خوب نشان دادند  و همه ما را در آن مسابقات دیدند.

* استقلال تاجیکستان تیم خوبی در آن رقابت ها داشت.

هنانوف: تیم بسیار جوان و خوبی داشتیم که برای اولین بار در آسیا بازی می‌کرد. سال گذشته در لیگ قهرمانان بازی کردیم اما قبل از آن در AFC کاپ حضور داشتیم. برای لیگ قهرمانان هم تدارک خوبی دیدیم و قبل از بازی با پرسپولیس هم نتایج و درآمدهای زیادی به دست آوردیم. پیش از آن مسابقه هم تدارکات خوبی داشتیم و چند دیدار دوستانه خوب در ازبکستان برگزار کردیم. پرسپولیس را خوب آنالیز کرده و بازی خوبی هم انجام دادیم.

* جو ورزشگاه استقلال تاجیکستان هم در آن مسابقه خیلی خوب بود.

صفروف: مردم تاجیکستان خیلی تیم استقلال و فوتبال را دوست دارند. وقتی بازی‌های بزرگی مثل لیگ قهرمانان برگزار شود، همگی به ورزشگاه می‌آیند و تیم را حمایت می‌کنند.

هنانوف: فوتبال در کشور ما خیلی پیشرفت کرده و آرزو می‌کنیم تیم ملی تاجیکستان بتواند در جام جهانی ۲۰۲۶ شرکت کند و بازی‌های خیلی خوبی را انجام بدهد. هر فوتبالیستی آرزو دارد یک بار در فوتبالش در جام جهانی بازی کند. من، منوچهر و همه فوتبالیست‌های تاجیکستانی هم چنین آرزویی داریم.

* می‌دانید در فوتبال ایران تیمی به نام استقلال است که رقابت خیلی زیادی با پرسپولیس دارد. مدتی دیگر هم دیدار دربی برگزار می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های آسیا است.

صفروف: بازی با استقلال خیلی حساس است و هواداران به آن توجه خیلی بیشتری دارند. می‌خواهیم خودمان را در آن مسابقه نشان بدهیم.

* برخی بازیکنان خارجی با گلزنی در دربی نزد هواداران خیلی محبوب شدند.

هنانوف: دربی مانند یک فینال است. مربیان برای آن مسابقه تمرینات خوبی به ما آموزش می‌دهند و سعی می‌کنیم همه نکات را بیاموزیم. بازی با استقلال فقط سه امتیاز ندارد بلکه یک دیدار شش امتیازی است که برای کسب آن زحمت می‌کشیم.

صفروف: با کسب سه امتیاز مقابل پرسپولیس همه چیز خوب می‌شود.

* از وقتی به ایران آمدید آیا وقت کرده‌اید در نقاط مختلف تهران تفریح کنید یا به شهرهای دیگر ایران بروید؟

صفروف: خیلی کم از خانه بیرون می‌آییم و اگر هم بیرون برویم، دوری می‌زنیم و زود به خانه می‌رویم‌. یک روز هم برای تمدید ویزای خود به کیش رفتیم که خیلی خوش گذشت. جزیره کیش بهترین جا برای استراحت است. دیگر جایی نرفتیم و در تهران بودیم.

* با بازی‌های خوب‌تان در این مدت خیلی بین هواداران پرسپولیس محبوب شده اید. چه صحبتی با آنها دارید؟

هنانوف: از حمایت هواداران خیلی خوش‌مان آمده است‌. امیدوارم همچنان ما را دوست داشته باشند و می‌خواهم همچنان خیلی خوب بازی کنم تا ششمین قهرمانی را به دست آوریم.


انتهـــــــــــــــــــــــــای پیــــــــــــــــــــــــــام
بیشتر بخوانید

درباره‌ی abdolnabi solimani