به‌شدت با معماری رومی و غربی در ایران مخالف هستیم/باید فرهنگ معماری سنتی مدرن را پیاده‌سازی کنیم

امید صالحی تبار در گفت‌وگو با خبرنگار صدای جویا در شاهین‌شهر اصفهان با بیان اینکه به‌شدت مخالف طرح‌های رومی یا غربی در حوزه معماری ساختمان هستیم، اظهار کرد: ما موافق معماری اسلامی – سنتی  ایرانی به‌صورت مدرن هستیم. همان معماری که از گذشته و به‌نوعی از نیاکان ما به نسل جدید رسیده است.

وی به دلایل این حمایت پرداختند و افزود: معماری اسلامی – سنتی ایرانی کاملاً بااخلاق و رفتار ما تناسب دارد اما معماری برگرفته از فرهنگ غرب به‌هیچ‌عنوان با آن رسم و رسومات ما هم‌خوانی ندارد.

کارشناس حوزه معماری و عمران ساختمان  به ویژگی‌های معماری سنتی پرداختند و ادامه دادند:  امروزه معماری سنتی و ویژگی‌های خاصی دارد که توسط طراحان و معماران امروزی استفاده می‌شود. دو نمونه مشخص از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: احترام و تعهد به حفظ پیوندها با سبک‌های قدیمی و سنتی که در معماری یک ساختمان به کار گرفته شده است و استفاده مجدد از طراحی خانه‌ها یا مصالح که با طرح  و نمای ساختمان‌های سنتی سازگار و یکپارچه باشد.

* معماری سنتی ایرانی یکی از بی‌نقص‌ترین و جذاب‌ترین معماری‌های جهان بوده است

وی متذکر شد: به جرات می‌توان گفت که معماری سنتی ایرانی که در گذشته مرسوم بوده، یکی از بی‌نقص‌ترین و جذاب‌ترین معماری‌های جهان بوده است چرا که این سبک معماری درگذشته، بدون وجود ابزار آلات پیشرفته و مدرن انجام می‌شده و چنین خانه‌هایی با ظرافت و جذاب ساخته می‌شده است که امروزه الهام‌بخش طراحان بنام معماری می‌باشد. معماری سنتی که در گذشته در ایران استفاده می شده است، به نوعی نشانگر فرهنگ جامعه ی حاکم بر آن زمان است.

صالحی تبار تصریح کرد: یکی از نکات مهم و موردتوجه  اکثر باستان‌شناسان و جامعه‌شناسان، معماری سنتی هر منطقه می باشد. چرا که با بررسی تمامی نکات ریز رعایت شده در معماری سنتی، جامعه‌شناسان و یا باستان‌شناسان می‌توانند از نوعی فرهنگ و یا مسائل موجود در آن زمان کد گشایی کرده و پرده از حقایق بردارند و بتوانند

*معماری سنتی ایرانی مانند ناموس ایرانی است

فرهنگ و روابط زمان گذشتگان را رصد کنند. از جهت اهمیت معماری سنتی ایرانی، بایستی این مسئله را یاد آور شد که معماری سنتی ایرانی مانند ناموس ایرانی است که بایستی برای حفظ فرهنگ و آداب و رسوم و ملیت هر ایرانی، کلیه ویژگی های آن حفظ شده و در معماری مدرن نیز از آن استفاده شود تا کم‌کم رنگ فراموشی و گرد و غبار نگیرد.

*رشد معماری غربی در کشور باعث کاهش ارزش‌های اخلاقی شده است

وی همچنین به معماری مدرن و غرب امروز پرداخت و اظهار کرد: معماری مدرن در اواخر قرن نوزدهم به دنبال انقلاب در فن‌آوری، مصالح ساختمانی و مهندسی و همچنین تمایل به کنار گذاشتن سبک‌های معماری سنتی رواج یافت. معماری مدرن با ساده‌سازی فرم‌ها و حذف تزئینات بی‌مورد از معماری سنتی متمایز می‌شود. معماری مدرن از گذشته فاصله می‌گیرد و سعی می‌کند از قواعد آن پیروی نکند.

کارشناس حوزه معماری و عمران ساختمان  بیان داشت: حرکت امروز جامعه از معماری سنتی ایرانی به سمت معماری غربی باعث کاهش بسیاری از ارزش‌های اخلاقی شده است و باید به دنبال پیاده‌سازی فرهنگ معماری سنتی مدرن باشیم نه معماری رومی و برگرفته از فرهنگ سرمایه‌داری غرب…!

کد خبر؛۲۴۲۶۵

درباره‌ی آقای جویا