زنگ خطری که فرماندار شاهین‌شهر و میمه به صدا در آورد

زنگ خطری که فرماندار شاهین‌شهر و میمه به صدا در آورد


 

 یادداشت؛

 

زنگ خطری که فرماندار شاهین‌شهر و میمه به صدا در آورد

 

فعال سیاسی و اجتماعی گفت: زنگ خطری که فرماندار شاهین‌شهر و میمه در حوزه آسیب‌های اجتماعی به صدا در آورد اگر هر چه سریع‌تر برای حل آن اقدام نکنیم دچار بحران بزرگ‌تری خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، نورالله جویا فعال سیاسی و اجتماعی طی یادداشتی با عنوان «زنگ خطری که کاظمی طباء فرماندار شاهین‌شهر به صدا در آورد» نوشته است؛

هفته گذشته برنامه بدون تعارف بخش خبری ۲۰:۳۰ به سراغ جوان ۳۰ ساله ای رفت به نام رضا علیپور متولد روستای باغ شاد شهرستان استهبان در استان فارس رفت. این جوان پس از آنکه از وقوع سیل در رودخانه رودبال مطلع شد، به‌سرعت با موتورسیکلت خود، مردمی را که در مجاورت رودخانه بودند از حرکت سیلاب با خبر کرد و توانست جان چندین نفر را مانند داستان دهقان فداکار نجات دهد.

بله اقدام روز یکشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱ سید محمدرضا کاظمی طباء فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه در بیان «افزایش و تشدید آسیب‌های اجتماعی» در حاشیه تجلیل از خبرنگاران دست‌کمی از داستان دهقان فداکار یا آن جوان روستای باغ شاد شهرستان استهبان در استان فارس نداشت.

چرا این مطلب را عنوان می‌کنم به این خاطر که سایر مدیران پیشین شهرستان شاهین‌شهر و میمه تا آنجایی که حضور ذهن دارم از بیان و انتشار چنین آمار و ارقامی بسیار واهمه و ترس داشتند.

یکی از راههای در امان ماندن از سیل، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی سریع واقعیت‌ها است. مجدد برای فهم بهتر مطلب اشاره می‌کنم. همان عملی که جوان روستای باغ شاد انجام داد و باعث نجات دادن جان شیرین نزدیک به ۲۰۰ نفر شد.

کاظمی طباء به‌درستی در جایگاه فرماندار می‌داند که اطلاع‌رسانی شفاف و صادقانه به‌خوبی می‌تواند تا حدود بسیار زیادی جلوی خسارت سیل را بگیرد این یعنی همان مدیریت بحران.!

نگارنده نمی‌خواهم فعلاً مطلبم را هزینه آمران و مقصران اصلی بحران پیش‌آمده در حوزه آسیب‌های اجتماعی آن‌هم در شهرستان شاهین‌شهر و میمه استان اصفهان که نام شهر باسواد کشور و اقوام مختلف ایرانی را با خود به یدک می‌کشد صرف کنم. هر چند در آخر گذرا به متهمان اصلی این بحران خواهم پرداخت.

خوب سؤال اصلی این جاست در این کشتی که همه در آن نشسته‌ایم به نام «جامعه شاهین‌شهر» چه اتفاقی افتاده است؛

آنچه به‌عنوان دغدغه اصلی سید محمدرضا کاظمی طباء در جایگاه فرماندار به آن اشاره داشتند و نسبت به آن هشدار صریح دادند. این هست لطفاً با دقت مطالعه نمایید؛

 ( آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در زمان کرونا قبل و بعد از آن در شاهین‌شهر به‌شدت رشد داشته است، به‌عنوان‌مثال مصرف مواد مخدرهایی همچون «تریاک و گل» به‌خصوص در بین جوانان شاهین شهری به‌شدت افزایش‌یافته است. سن اعتیاد در شهر شاهین‌شهر به ۱۴ سال و ۲ ماه رسیده است و نگران‌کننده‌تر اینکه شاهد افزایش ۸۴ درصد مصرف مواد مخدر در بین دختران هستیم.

وی ادامه داد: از خانواده‌های شاهین شهری می‌خواهم نسبت به فرزندان خود به‌خصوص در موضوع انتخاب دوست بسیار – بسیار حساس باشند و در این مسیر صعب‌العبور برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ما کمک نمایند.

 وی به موضوع مهم طلاق پرداخت و یادآور شد: با کمال ابراز تأسف با بگوییم در ۷۵ درصد جدایی‌های منجر به طلاق در سطح شهرستان شاهین‌شهر و میمه مصرف مواد مخدر و اعتیاد نقش تأثیرگذاری داشته است، همچنین ۷۰ درصد سارقین، سابقه اعتیاد به مواد مخدر را داشته‌اند که بیان این اتفاقات بیش از هر چیزی ما را نسبت به موضوع حساس‌تر کرده است. چراکه الان نمودار مصرف مواد مخدر در شاهین‌شهر از قشر فقیر جامعه به سمت قشر مرفه در حال حرکت هست.)

خوب تا این جای مطلب نشان می‌دهد که در شاهین‌شهر سیلی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی از جمله؛

  1. آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان
  2. آسیب‌ اجتماعی فضای مجازی
  3. آسیب‌ اجتماعی (بزهکاری)
  4. آسیب‌ اجتماعی اعتیاد
  5. آسیب‌ اجتماعی طلاق
  6. آسیب اجتماعی بیکاری
  7. آسیب اجتماعی خودکشی
  8. آسیب اجتماعی نوجوانان

به وجود آمده است که توهم نیست و جلوی چشم ما در واقعیت داریم مشاهده می‌کنیم که کتمان کردن آن شبیه گول زدن خودمان هست. نمی‌توان نسبت به سوراخ شدن کشتی جامعه بی‌اعتنا یا بی‌خیال بود تک، تک اقشار مختلف شاهین‌شهر از اداری گرفته تا غیراداری همه در مقابل این اتفاق مسئول‌اند و فردا نیز باید پاسخگو باشند.

چرا که یک «گنهکار در میان مردم، مانند کسی است که با گروهی سوار کشتی می‌شود و هنگامی که در وسط دریا قرار می‌گیرد، به سوراخ کردن جایگاه خویش می‌پردازد. اگر دیگران او را از این کار خطرناک باز ندارند، آب به کشتی نفوذ می‌کند و یک‌باره همگی غرق می‌شوند.»

اما ریشه رشد معضلات اجتماعی در شهر مهاجرپذیری همچون شاهین‌شهر کجاست؟

برای پاسخ به این سؤال می‌توان به عامل مهم و مؤثری همچون «نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی- رفاه اقتصادی خانواده- فقر مادی خانواده- بیکاری- رشد صنعت و تکنولوژی – ستیزه والدین – شیوه‌های تربیتی والدین و عدم آگاهی و بینش صحیح والدین» اشاره کرد.

اما مقصران و آمران این اتفاق چه کسانی هستند؟

  • اولین سؤال متوجه حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی است که نزدیک به ۱۲ سال هست به کرسی سبز مجلس تکیه زده است و امروز باید در مقابل این پرسش پاسخگو باشد که چرا وضعیت حوزه انتخابیه شما چنین هست؟ تاکنون در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی چه اقداماتی انجام داده است که سن اعتیاد به ۱۴ سال و شاهد افزایش ۸۴ درصدی مواد مخدر در بین دختران هستیم؟
  • دومین سؤال متوجه مدیران قبلی فرمانداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه و همچنین امام‌جمعه سابق شاهین‌شهر هست که باید کارنامه خود را در کاهش آسیب‌های اجتماعی به مردم ارائه دهند؟ اگر ۸ صبح سرکار آمده‌اند و ۱۴ عصر مجدد به سراغ فعالیت‌های روزمره شخصی خود رفته‌اند و تنها روزگار را برای دریافت مزد ماهانه سپری کرده‌اند باید در مقابل حقوق دریافتی که از بیت‌المال و تعهدی که در مقابل مردم داشته‌اند محاکمه و پاسخگو باشند چرا که سیل امروز نتیجه همان بی‌تفاوتی‌های آنهاست.
  • سومین سوال متوجه مدیریت اجرایی شهر شاهین‌شهر هست که در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی کاهش آسیب‌های اجتماعی اگر بودجه‌ای از بیت‌المال هزینه کرده‌اند پس چرا خروجی آن امروزه شده است افزایش معضلات اجتماعی؟
  • چهارمین سؤال متوجه  رسانه‌ها، جریانات مطالبه‌گر و عدالت‌خواه، سازمان‌های مردم‌نهاد، مراکز آموزشی و  تشکل‌های اجتماعی هست که چقدر در زمینه آگاهی سازی و آموزش خانواده‌های شاهین شهری نقش ایفا کرده اید؟
  • و آخرین سؤال متوجه خود خانواده‌های شاهین شهری است که چقدر در برابر آسیب‌های اجتماعی که واقعیت داشته از فرزندان خود مراقبت و مواظب انجام داده‌اند؟

خلاصه بر اساس هشدار دلسوزانه و واقعی فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه سیل معضلات اجتماعی به اکثر خانه‌های مردم شاهین‌شهر نفوذ و ورود پیدا کرده است اگر هر چه سریع‌تر از خواب بیدار نشویم و دیر بجنبیم بدون شک قربانیان زیادی را خواهد گرفت که باید در قبرستان بهشت معصومه (س) برای از دست‌دادن آنها مجلس فاتحه‌خوانی و روضه برگزار کنیم.

کد خبر؛۲۴۶۶۸

درباره‌ی آقای جویا