انتقاد جریان عدالت‌خواهی از لایحه بودجه ۱۰۸۰ میلیارد تومانی شهرداری شاهین‌شهر

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، جریان عدالت‌خواهی شاهین‌شهر با انتشار مطلبی در فضای مجازی نسبت به ارائه لایحه بودجه ۱۰۸۰ میلیارد تومانی از سوی سعید ابریشمی راد شهردار شاهین‌شهر به‌شدت انتقاد کرده است و به شرح زیر آورده است؛

مدتی قبل شهردار شاهین‌شهر بودجه هزار و هشتاد میلیارد تومانی خود را به شورا ارائه داد.

قبل از ورود به این بحث به زبان ساده تفاوت درآمدهای پایدار و ناپایدار را بیان می‌کنیم . به درآمدی پایدار می‌گویند که؛ ۱.استمرار و تداوم کسب درآمد ۲.استقلال نسبی آن درآمد از شرایط بازار ۳.منابعی که به‌واسطه آن کیفیت زندگی شهری به‌ویژه برای نسل‌های آینده در معرض آسیب قرار نگیرد درحالی‌که درآمدهای ناپایدار مانند فروش تراکم و کاربری باعث عوارضی مانند _افزایش قیمت مسکن _گسترش حاشیه‌نشینی _بالا رفتن تراکم شهر _آلودگی‌های زیست‌محیطی _افزایش ترافیک و در کل تضییع حقوق شهروندی و تخریب منابع نسل‌های آینده خواهد شد.

حال چند سؤال از شهردار و شورای شهر داریم که بفرمایند؛

 اولاً منابع پایدار و مورد نیاز برای تأمین این بودجه انبساطی و به‌شدت حجیم شده را کاملاً شفاف بیان نمائید؟!

دوما بفرمایید در این مدت چه میزان از املاک و مستغلات شهر را فروختید و تا سال آینده قصد دارید چه مقدار دیگر از آن را به فروش بگذارید؟!

و در عوض فروش آنها چقدر ارزش‌افزوده کسب کردید و منابع جایگزین ایجاد کردید؟!

نکته اینکه فروش املاک جز چهار ردیف تأمین بودجه ماده ۵۵ شهرداری‌ها نبوده و بایستی در پروژه‌های عمرانی با مزیت تولید ثروت و ارزش‌افزوده هزینه شود . شاید برخی مخاطبان بپرسند که مگر افزایش بودجه چه اشکالی دارد؟!  و احتمالاً می‌گویند با افزایش بودجه شاهد اقدامات عمرانی بیشتری در شهر خواهیم بود ! که باید گفت افزایش بودجه زمانی معقول و صحیح است که شهردار قبلاً اقدام به ایجاد درآمدهای پایدار نموده باشد.

ولی اگر به‌جای ایجاد درآمد پایدار به سراغ فروش بی‌رویه املاک و مستغلات شهر رفتی و بجای آن مثلاً خیابان آسفالت کردی، این یعنی سرمایه‌های شهر را بر باد داده‌ای !

 این سرمایه‌ها باید در جای خود فروش برود تا ایجاد ارزش افزوده برای شهر نماید، یعنی یک سرمایه‌گذاری هدفمند با نگاه تولید ثروت نه اینکه خرج امور سطحی و نمایشی شود !

بودجه‌ای که با یک رشد عجیب و چند برابری به ۱۰۰۰ میلیارد برسد؛ اما در عوض هیچ‌ درآمد پایداری ایجاد نشود و به تمام سرمایه‌های شهر چوب حراج بزنیم؛ یعنی قرار است با انواع پروژه‌های عمرانی برای خودمان رزومه‌سازی کنیم و به فکر آینده شهر نیستیم!

درحالی‌که همان بودجه مصوب نشده امسال نیز به دلیل عدم تأمین منابع برخی پروژه‌ها با افزایش بدون پشتوانه روبرو خواهد شد ! وقتی بودجه بدون پشتوانه زیاد شد و کسری بودجه از درآمدهای ناپایدار تأمین شد؛ یعنی تورم و گران‌شدن شهر ! یعنی بالا رفتن تراکم ! یعنی آلودگی و ترافیک ! یعنی گسترش حاشیه‌نشینی ! یعنی شهردار مجبور می‌شود برای جبران کسری بودجه سراغ شهر فروشی برود و از تخلفاتی مانند کمسیون ماده صد کسب درآمد کند ! یعنی یک عده بساز بفروش ملک بخرند و خلاف مقررات شهر بسازند و جرائم را روی ملک‌ها بکشند و میلیاردها تومان سود ببرند و روزبه‌روز شهر گران‌تر شود ! تخلفات بیشتر و مردم معمولی باز هم در سختی و مشقت تخلف‌ دانه‌درشت‌ها می‌افتند؟!

روزبه‌روز سرمایه‌دارها پول‌دارتر، دلال‌ها پول‌دارتر و اقشار پائین جامعه آسیب‌پذیرتر و ناراضی‌تر؟! خلاصهٔ کلام شهردار به‌جای این پروپاگاندا و جوسازی‌ها اگر واقعاً دلسوز این شهر است دنبال ایجاد درآمدهای پایدار در شهر باشد که برکات آن دهه‌ها برای شهر بماند .

همین چند روز پیش بود که رهبر انقلاب در انتقاد به دولت و مجلس فرمودند : یکی [دیگر] از الزامات، مسئلهٔ انضباط مالی در بودجه است؛ متأسّفانه بودجه‌ی ما دچار مشکلات ساختاری است. این کسرِ بودجه‌های عجیب‌وغریبی که در سال‌های مختلف وجود داشته، یکی از مشکل‌سازترین عوارض مالی کشور ما و عوارض اقتصادی کشور ما است. [برای] مشکل ساختار غلط بودجه بایستی کاری بشود؛ مسئله‌ی کسرِ بودجه حل بشود، مسئله‌ی تعهّدات مالیِ بدون وجود منابع قابل اطمینان [حل بشود]. حالا گاهی اوقات یک مواردی هست که درآمدها چندان قابل اطمینان نیستند که خود مسئولین هم می‌دانند امّا تعهّدهایی انجام می‌گیرد به اتّکاء این درآمدهای غیرقابل‌اطمینان. اینها در اقتصاد کشور و رشد کشور مشکل ایجاد می‌کند.

شاید این بیانات رهبری را بتوان با بی انضباطی مالی شهردار و تعهدات مالی بدون وجود منابع قابل اطمینان و پایدار منطبق دانست.

اعضای محترم شورا به این نکته توجه داشته باشید که شاید شهردار به‌عنوان یک مسئول اجرایی (که حتی حاضر به سکونت در این شهر نیست) با بودجه و پول مردم این شهر به دنبال رزومهٔ خود باشد و توجهی به آینده شهر نداشته باشد ! ولی شما به‌عنوان نماینده مردم و به‌عنوان شهروندان این شهر در پیشگاه مردم و خداوند مسئولید و باید ناظر و حافظ منابع شهر برای پیشرفت و آینده شهر باشید .

پایگاه خبری صدای جویا منتظر شفافیت بیشتر سعید ابریشمی راد و اعضای شورای اسلامی شهر شاهین شهر در خصوص بودجه ۱۴۰۲ شهرداری شاهین شهر و همچنین پاسخ به سوالات مطرح شده به افکار عمومی می باشد.

کد خبر؛۲۶۱۰۴

درباره‌ی آقای جویا