چند نکته مهم در خصوص ایده ساخت دریاچه مصنوعی شاهین شهر

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، وحید مسعودی ندوشنی فعال اجتماعی با انتشار مطلبی نقد گونه با عنوان «چند نکته مهم در خصوص ایده ساخت دریاچه مصنوعی شاهین‌شهر» در خصوص انتشار خبر اخیر ساخت بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران در شاهین‌شهر از زبان سعید ابریشمی راد شهردار این شهر آورده است؛

ایده جمع‌آوری پساب در یک حوض بزرگ (یا به اصطلاح یک لاگون بزرگ) اولین ایده خطرناک این طرح است. این حوض بزرگ بر خلاف تصور اولیه در ایام کوتاهی از سال به طور کامل پر بوده و در اکثر ایام سال بخش زیادی از آن خالی می باشد.

در فصول گرم تقریباً خالی و احتمالاً در ۶ ماه از سال به‌صورت نیمه پر است. در طرح‌های مربوط به ساخت دریاچه‌هایی مصنوعی که تغییرات سطح زیادی را دار هستند. (مانند دریاچه‌های مصنوعی فولاد مبارکه) از چند حوض برای ذخیره آب استفاده می‌شود.

این امر از ایجاد یک گودال بزرگ در محدوده‌ای تفریحی شهر جلوگیری کرده و چند گودال یا حوض را با سطوح مختلف آب ایجاد می‌نماید.

احتمالاً تیتر «بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی مرکز کشور» آن‌قدر اغوا کننده بوده که شهرداری و مشاور طرح چشم خود را بر روی این واقعیت مهم بسته‌اند.

با وجود تصفیه تکمیلی پساب باز هم هیچ شخصی تضمین ورود آب پاک و با استاندار جهانی به این دریاچه را نمی‌دهد. با توجه به راکد بودن آب در آن، در نهایت جلبک‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها در آن پرورش یافته و با توجه به تغییرات سطح آب دریاچه این ارگانیزمها بر روی بدنه دریاچه باقی مانده، خشک شده و توسط جریان هوا به محیط پارک و با توجه به بالادست بودن دریاچه نسبت به شهر در سطح شهر پراکنده خواهد شد. همچنین در محل پارک عامل گسترش حشرات موذی و بیماری‌های باکتریایی و قارچی خواهد شد.

در ادامه جانمایی محل دریاچه مصنوعی شاهین‌شهر (که بیشتر به نظر می‌رسد به دلیل منافع اقتصادی به جهت افزایش قیمت زمین‌های اطراف محل دریاچه است تا دلایل تفریحی) به جهت اختلاف ارتفاعی آن نسبت به شهر و سازه ایستگاه مترو شهر از دیدگاه پدافند غیرعامل کاملاً خطرناک و غیرکارشناسی می باشد.

وجود جریان باد غالب بر فراز دریاچه امکان نشت پساب از دیواره ممبران دریاچه و انتقال به شهر و سازه‌های پایین‌دست بخشی از این مخاطرات است.

همچنین همان گونه که بدان اشاره شد این دریاچه در بالا دست سازه ایستگاه مترو خط آن است.

سازه‌ای که به لحاظ زلزله‌ای دارای بالاترین درجه اهمیت است. حال‌آنکه در صورت آبگیری کامل دریاچه، بار استاتیکی ناشی از ذخیره آب، همانند یک کفه سنگین‌تر از یک ترازو موجب ایجاد تحرکاتی در بخش‌های دیگر شهر شده و حتی احتمال ایجاد زلزله‌ها و تکانه‌های زمین در شهر و تأسیسات اطراف آن را خواهد داشت.

متأسفانه، شرکت‌های مشاور بزرگی در گذشته این طرح را رد کرده اند.

درباره‌ی آقای جویا