آغاز امامت مهدی(عج)،زیباترین مهندسی فرهنگی برای مکتب تشیع است

 آغاز امامت مهدی(عج)،زیباترین مهندسی فرهنگی برای مکتب تشیع است

 

  امام جمعه تودشک کوهپایه گفت: عید نهم ربیع الاول، عید آغاز امامت امام موعود (عج) و زیباترین طراحی و مهندسی فرهنگی برای مذهب و مکتب تشیع است.

 

به گزارش رسانه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا نریمانی در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر تودشک کوهپایه با تاکید و توصیه بر رعایت تقوای الهی اظهار کرد: رزق اندک ولى حلال و پاک، بهتر از درآمدهاى بسیار، امّا حرام است.دنیا، فانى و آخرت باقى است، لذا آخرت‌گرایى بهتر از دنیاطلبى است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه به امام عصر (عجّل اللَّه تعالى فرجه الشریف) نیز «بَقِیَّتُ اللَّهِ» مى‌گویند، افزود: چون آن وجود شریف به خواست خداوند براى هدایت مردم ذخیره و باقى نگهداشته شده است. در روایات مى‌خوانیم که یکى از نام‌ها و اسامى مبارک آن حضرت‌ «بَقِیَّتُ اللَّهِ» است‌ و ما بر او به این نام سلام مى‌کنیم: «السلام علیک یا بقیة اللَّه فى ارضه». وقتى آن حضرت در مکّه ظهور فرمایند، این آیه را تلاوت کرده و مى‌فرمایند: من آن «بقیّة اللَّه» هستم. البتّه به سایر معصومین علیهم السلام نیز لقب «بقیةاللَّه» داده شده است.


خطیب نماز جمعه های تودشک کوهپایه تصریح کرد: شیرین‌ترین احساس عالم هستی آغاز امامت و ولایت امام مهدی عج چراکه غدیر خم اتمام اسلام وختم نبوت است و سالروز ولایت امام عصر ۹ ربیع الاول اتمام امامت ائمه طاهرین علیهم السلام است.

وی با بیان معارف، محبت، مناسک و وظایف مهدوی(عج) گفت: در منابع اسلامی و اندیشه متفکران انقلاب اسلامی، در مورد حضرت مهدی(عج) در چهار بخش سخن گفته شده است. «معارف مهدوی» که مربط به بینش و شناخت در مورد امام زمان(عج) است. «محبت و تعهد معنوی» که مربوط به بُعد گرایشی در ارتباط با امام زمان(عج) است. «مناسک مهدوی» که مربوط به عبادات و اعمال عبادی است که در ارتباط با امام زمان(عج) مطرح است. «وظایف مهدوی» مربوط به اموری است که مهدوی‌باوران و منتظران(  مناسک مهدوی بُعد رفتاری) باید انجام دهند.

 حجت الاسلام نریمانی بیان داشت: اگر روز نهم ربیع‌الاول را از منظر مبانی قرآنی، روایی و فطری بنگریم، معلوم می‌شود که این روز، عید امامت و ولایت و مهدویت، غدیر دوم، و در امتداد غدیر نبوی است. اگر روز غدیرخم از منظر قرآن روز اکمال و اتمام است، روز نهم ربیع الاول نیز روز اکمال و اتمام امامت امامان دوازده‌گانه (علیهم ‎السلام) است.

وی ادامه داد: این تحول و انقلاب، نه در یک حالت رهاشده و اتفاقی، که با یک عید و جشن بسیار برجسته و امیدافزا و حرکت‌آفرین و آینده‌نگر و همراه با پیوندی مقدس با امام حیّ و حاضر صورت می‎گیرد.

 عید نهم ربیع الاول، عید آغاز امامت امام موعود (عج) و زیباترین طراحی و مهندسی فرهنگی برای مذهب و مکتب تشیع است؛ چراکه شیعه پس از دو ماه و اندی حزن مقدس، با جشن و سرور آغاز امامت حیّ و حاضر منقلب می‌شود، یعنی «یفرحون لفرحنا» پس از دو ماه «یحزنون لحزننا»!

امام جمعه تودشک کوهپایه اظهار داشت: این نشاط و شادی مقدس، نه در قالب احیای یک امر تاریخی، که در پیوند با آغازی است که اگرچه رویداد اولیه‌اش در سال ۲۶۰ هجری رقم خورد، ولی با خود، بیعتی همیشگی، زنده و معناآفرین در بستر امامت امام غائب (علیه‎السلام) به همراه دارد.

وی به مناسبت هفته وحدت؛ ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رئیس مکتب و همچنین ولادت رئیس مذهب حضرت امام جعفر صادق، گفت: وجود نورانی پیامبر صلّى الله علیه و آله، بزرگترین مایه‌ى وحدت در همه‌ى ادوار اسلامى بوده است و امروز هم مى‌تواند باشد؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدسِ بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه‌ى مسلمانهاست و همین محوریت، یکى از موجبات انس دلهاى مسلمین و نزدیکى فِرَق اسلامى با یکدیگر به حساب مى‌آید.

 

حجت الاسلام نریمانی با بیان اینکه جامعه ما به دو نوع وحدت اسلامی نیاز دارد، بیان داشت: یکی وحدت بین‌المللی و ناظر به امت اسلام در سرتاسر جهان اسلام؛ دوم وحدت ملی و ناظر به آحاد ملت در کشور عزیزمان ایران. وحدت ملی، سه ضلع دارد: وحدت مردم با مردم، وحدت مسئولین با مسئولین، وحدت مردم و مسئولین. آنچه وحدت ملی را به شدت تهدید می‌کند، دوقطبی‌ای است که منجر به نزاع و تفرقه در کشور می‌شود. دوقطبی‌شدن جامعه، یکی از اصطلاحات رایج دنیای سیاست‌ است که به شکاف‌ها و اختلافات سیاسی اطلاق می‌شود.

 وی اضافه کرد: بحمد الله در ایران اسلامی یک دوقطبی وجود دارد و آن دوقطبی انقلاب و استکبار است. آن کسانی که تفاله‌های بازمانده‌ی از دوران غلبه‌ی استکبارند، با انقلاب بَدَند؛ این دوقطبی هست امّا قاطبه‌ی ملّت ایران، انقلابی و علاقه‌مند به نظام اسلامی هستند. بنابراین، بین‌ کسانی که به انقلاب علاقه‌مندند، با کسانی که اصل انقلاب و نظام را قبول ندارند، یک دوقطبی وجود دارد.

امام جمعه تودشک تاکید کرد: حکمرانی خردمندانه در گرو کار کارشناسی رهبر انقلاب اسلامی به موازات تأکید بر اهمیت کار کارشناسی و مشورت با متخصصان و پرهیز از انجام کار بدون الزامات کارشناسی، بر انتخاب کارشناس شایسته، تأکید ویژه دارند.

 

 وی خاطرنشان ساخت: مقام معظم رهبری می فرمایند با اتکاء به ظرفیت بالای کارشناسی در کشور، بر تعامل با کارشناسان مومن و معتقد به توانمندی‌های داخلی تأکید می‌کنند: «بنابراین از کارشناسی استفاده کنیم مومن باشد، صادق باشد، به توانمندی داخلی و ملّی کشور معتقد باشد، سرمایه‌های ملی را بشناسد.»

 

حجت الاسلام نریمانی با بیان نقاط اصلی اختلاف در حل مشکلات اقتصادی در سه دیگاه مطرح شده، ادامه داد: اول یعنی تحریم، سه نوع مواجهه وجود دارد: برداشتن تحریم، دور زدن تحریم و بی‌اثر کردن تحریم.

 دوم نیز، سه مواجهه وجود دارد: رفع ناترازی در کشور، اصلاح سیاست‌گذاری‌های داخلی، بزرگ‌کردن اقتصاد کشور از طریق سیاست‌های به هم پیوسته داخلی و خارجی.سوم یعنی عدالت نیز سه مواجهه مطرح است: اول آنکه به آزادسازی گسترده در اقتصاد و رقم خوردن خود به خودی عدالت معتقد است. دوم، معتقد به توزیع فقر و تحقق عدالت از طریق نظارت گسترده و قیمت‌گذاری و برنامه‌ریزی متمرکز و … است. سوم، راه حل برقراری عدالت و رونق معیشت را در «ایجاد فرصت رشد برابر برای تمام اقشار و گسیل منابع به سمت بخش‌هایی که تولید را بزرگ می‌کند» می‌داند.

وی با اشاره به شاخص‌های مهم و محوری در فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی، گفت: تاکید مقام معظم رهبری به خروجی‌محور بودن کارها است. در این تردید نیست که پیامدهای کارهای فرهنگی را نمی‌توان در کوتاه مدت مورد سنجش و قضاوت قرار داد؛ اما این به معنی ناممکن بودن سنجش خروجی‌ها و نتایج نیست. خروجی‌ها، موجودیت‌های ملموس، عینی و قابل سنجش هستند. خروجی‌ها و نتایج فعالیت‌های فرهنگی عوامل کلیدی دستیابی به اهداف بلند مدت و پیامدهای پایدار هستند.

 

امام جمعه تودشک به اعتراضات روزافزون داخلی در سرزمینهای اشغالی اشاره کرد و تصریح کرد: اختلافات داخلی رژیم پس از تشکیل دولت کنونی نتانیاهو اوج گرفت اما در ماه‌های منتهی به جنگ غزه به میزان زیادی فروکش کرد. با وقوع عملیات ۷ اکتبر، جامعه رژیم به دلیل بروز خطر موجودیتی به سمت وحدت نیز گام برداشت اما امروزه این اثر از بین رفته و موضوعات ناشی از جنگ باعث بازگشتن خیابان‌ها به وضعیت ماه‌های اول نخست‌وزیری نتانیاهو شده است.

وی اضافه کرد: یهودیان راست‌گرا و مذهبی قائل به اجرای پروژه‌های بزرگ، بلندمدت و پرهزینه و ریسکی‌اند، درحالی‌که سکولارهای میانه و چپ کمتر از نگاه‌های آرمان‌گرایانه مذهبی که در متون دینی یافت می‌شود، اثر گرفته و قائل به هزینه دادن برای ایدئولوژی نیستند. امروزه که هزینه برای ایدئولوژی توسط دولت نتانیاهو در قالب جنگ غزه و تلاش برای جنگ فراگیر منطقه‌ای افزایش یافته، این گروه احساس خطر کرده و واگرایی با او را شدت بخشیده‌اند.

 

حجت الاسلام نریمانی به پشت پرده تعطیلی شبکه الحـُرّه آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: الحره که دفتر مرکزی آن در ایالت ویرجینیا واقع شده است، در فوریه ۲۰۰۴ و به‌عنوان بخشی از اقدامات واشنگتن برای برقراری ارتباط با مخاطبان خاورمیانه‌ای و همچنین در بحبوحه تشدید احساسات «ضدآمریکایی» پس از حمله این کشور به عراق در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد. در تارنمای شرکت مادر این شبکه هدف تأسیس آن اینگونه توصیف شده است: «ارائه تصویری صحیح از آمریکا، آمریکایی‌ها و سیاست‌های آمریکا و فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری مستقل! »

وی یادآور شد: با توجه به رشد فزاینده شبکه‌های اجتماعی در میان شهروندان عراقی، به ویژه نسل جوان، به نظرمی‌رسد آمریکایی‌ها از این به بعد نقطه تمرکز خود را از پروژه‌های شکست‌خورده تصویری مانند «الحره» به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهند.

درباره‌ی آقای جویا