یادداشت: رسانه ها و قصه زن ملانصرالدین از نگاه مدیران شهری اصفهان

به گزارش رسانه خبری صدای جویا از اصفهان، رضا صالح پژوه خبرنگار و فعال رسانه ای با انتشار یادداشتی با عنوان«رسانه ها و قصه زن ملانصرالدین از نگاه مدیران شهری اصفهان» با اشاره به نشست خبری علی قاسم زاده شهردار اصفهان آورده است: پیش از این مدیران و کارشناسان شهری معتقد بودند شهرها زنده هستند و نفس می کشند، یعنی این که شهرها پا به پای شهروندانشان رشد می کنند، توسعه می یابند، افسرده می شوند و ...!

 

 

 اما حالا باید گفت شهرها نه تنها نفس می کشند، که چموش هم شده اند و خروج آن ها از خرک قاعده با سرعتی که در پیشرفت و توسعه دارند، نه تنها به خودشان که به شهروندانشان نیز لطمه می زند و به نوعی باید از زحمات مدیران ادوار شهری اصفهان تشکر کرد که این شهر بر هامون نهاده هنوز از خرک قاعده خارج نشده که نشان می دهد با وضعیت اقتصادی نامراد کشور، در همین حد نگه داشتن شهرها نیز متحمل سختی های زیادی است.
 ولی با توجه به شعارهایی که روزهای ابتدایی تصدی شهر توسط مدیران فعلی بیان شد، شهروندان امروز سئوالاتی در ذهن دارند که بیشتر نشان از خروج این مدیران انتخابی و انتصابی از ریل اهداف و شعارعایشان دارد.
 لذا از آنجا که معمولا در جلسات خبری به دلیل انبوه سئوالات ایجاد شده در ذهن خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی جامعه، حتی اگر نوبت به خبرنگار این رسانه جهت پرسش سئوال از شهردار اصفهان هم برسد، تنها می شود یک یا دو سئوال مطرح کرد، این پایگاه خبری تصمیم برآن گرفت تا سئوالات شکل گرفته در ذهن مخاطبین را منتشر تا مدیران شهری چنانچه صلاح دانستند، در زمان مقتضی به آن پاسخ دهند.

سئوال اول: آقای شهردار آیا این حقیقت دارد که یکی از مدیران سابق مناطق شهرداری در مجروح کردن با چاقو (اقدام به قتل عمد) یکی از کارمندان آن منطقه دخیل بوده است؟
 بعد از این اتفاق آن مدیر منطقه به کانادا سفر کرد و همان روز که این موضوع مطرح شد، سخنگوی شورای شهر دخالت این مدیر شهری در این اقدام را انکار کرد و از بازگشت وی به ایران خبر داد،(این اتفاق هم افتاد اما برای زمان کوتاهی) اما پیش از آنکه حکم قطعی دادگاه موید خلاف نظر سخنگوی شورای شهر به عنوان دخالت مدیر منطقه در این فقره محرز و محکومیت قضایی برای وی در نظر گرفته شود، وی دوباره به کانادا رفت؟
 البته ظاهرا بعد از اقرار صریح متهم به اقدام به قتل عمد کارمند آن منطقه شهری با اطلاع مدیر سابق آن منطقه، به اصرار برخی متنفذین شهری برای ضارب وثیقه گذاشته می شود، اما شنیده شده او به همین حد هم بسنده نکرده و در اقدامی یک وکیل را به قتل می رساند و مجددا راهی زندان می شود.
 آیا مدیر منطقه الان در ایران مقیم است یا در کشوری مثل کانادا؟

 سئوال دوم: ابتدای دوره مدیریت فعلی شهری، شما مدعی صدور پروانه ساختمانی نهایتا ظرف ۱۵ روز و آن هم از درون خانه در قالب طرح هایی همچون سرای ۱۰ و سرای ۸ شدید، اکنون این طرح ها در چه مرحله ای هستند؟
 چون شهروندان به خاطر دارند که در مقطعی سخنگوی جوان شورای شهر اصفهان این طرح ها را نجات بخش مدیریت شهری از دست دلالان و واسطه ها بیان کرد و مردم دلخوش به این وعده ها شدند، اما ظاهرا اکنون از اجرای آن ها خبری نیست!

سئوال سوم: بودجه ساخت روگذر صاحب روضات چقدر بود؟
 مشکل بوجود آمده از کجا و چگونه آغاز شد؟
 شما و معاونتان در رادیو مدعی شدید که بار خودرویی که به پل اصابت کرد، غیر استاندارد بوده است، اگر این ادعا درست است پس چرا کمتر از یکهفته دوباره این اتفاق برای یک خودرو دیگر تکرار شد و یا این که چرا مجبور شدید آسفالت زیر پل را تراشیده تا ارتفاع بیشتر شود؟

 برنامه شما برای جلوگیری از انباشت آب باران در این نقطه از بزرگراه چیست؟
 آیا برای خطرات احتمالی این نقطه که خودروها کاهش ناگهانی سرعت می دهند و امکان تصاوف بوجود می آید پیش بینی داشته اید؟

سئوال چهارم: آیا وضعیت تردد خودروها و ترافیک شهر به ویژه در خیابان های مرکزی مانند آمادگاه، شمس آبادی، طالقانی ، شیخ بهایی، فردوسی ، چهارباغ پایین ، چهارباغ خواجو و ... از نظر خودتان مورد قبول است؟

سئوال پنجم: آقای شهردار شعارهای شما از ابتدای حضورتان به عنوان شهردار در اصفهان، مبتنی بر توسعه رفتارهای مشارکتی شهروندان و ارتقای سطح فرهنگ شهر بود، حتی برای آن واژه ای تحت عنوان شهری با توسعه "اسماء الله" برگزیدید ، آیا به اهداف خود رسیدید؟

 آقای شهردار انتصاب افراد بی تخصص در حوزه فرهنگی شهر که حوزه ای مهم و حساس بوده و مورد توجه علما، کارشناسان ، فرهنگ پژوهان و هنردوستان و هنرمندان است را چگونه توجیه می کنید؟
 البته در این خصوص آن دسته از اعضای شورای شهر که روزانه امور جاری خود را با اموری همچون دخالت در عزل و نصب ها گره زده اند نیز باید پاسخ دهند.

سئوال ششم: عواید طرح حذف یک روز هفته در موضوع جمع آوری زباله برای شهر چه بود و چقدر در این زمینه توفیق داشتید؟
 آیا واخر هفته وضعیت اسفبار انباشت زباله در سر کوچه و خیابان های شهر را دیده اید؟

سئوال هفتم: در ابتدای حضورتان در شهرداری اصفهان در یک نشست خبری مدعی شدید حدود ۱۲ نفر از کارکنان متخلف شهرداری دستگیر و برای آن ها پرونده قضایی تشکیل شده است، فرجام آن عده به کجا رسید و آیا محکوم شدند؟ تبرئه شدند؟ قرار منع پیگرد برای آنان صادر شد؟ بالاخره چه شد؟
 آیا اعلام خبر نتیجه آن پرونده اهمیتی کمتر از اعلام خبر تشکیل آن پرونده داشت که دیگر در رسانه های وابسته به مدیریت شهری اصفهان هیچ حرف و سخنی در این باره نشد؟

سئوال هشتم: آقای شهردار بارها در این دوران شما از واژه فرهنگ سازی و لزوم جدیت رسانه ها در این زمینه سخن به میان آورده اید و حتی یکی دوبار نیز از رسانه ها بخاطر عدم توفیق در فرهنگ سازی (آنچه مد نظر شما بوده است) انتقاد کردید، در حالی که سهم سازمان فرهنگی شهرداری تحت امرتان از بودجه سال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بوده که نه تنها فرهنگ شهر اصفهان، که می تواند فرهنگ نسل های آتی اصفهان را نیز متحول سازد، این بودجه غیر از بودجه روابط عمومی و مدیریت رسانه هایی همچون خبرگزاری ایمنا، روزنامه اصفهان زیبا، رادیو ، تلویزیون مرکز صدا و سیمای استان اصفهان ، شبکه های متعدد مجازی و تیم تخصصی تولید محتوای شماست.
 لطفا شما بفرمایید در زمینه فرهنگ سازی شهری با این همه امکانات چه کردید؟ 
در پایان باید بگویم که مثل ما رسانه ها مثل زن ملانصرالدین شده است.

روزی ملا نصرالدین داشت زن خود را کتک می زد، یکی به او رسید و گفت : چرا او را می زنی؟
ملانصرالدین گفت: پول که ندارم برایش رخت و لباس و غذا و خوراک خوب بخرم، وسعم هم که نمی رسد او را به سفر ببرم، خانه و اسب و استر و ... هم که برایش فراهم نکرده ام تا در رفاه باشد، اگر او را کتک نزنم از کجا بفهمد من شوهرش هستم؟! 
ظاهرا برخی مسئولان هم می خواهند با انداختن توپ در میدان رسانه آن ها را از یاد نبریم.

درباره‌ی آقای جویا