گزارش گاردین درباره «روحانی کِر»/دستاوردی بزرگ برای دولت و وعده‌ای که محقق شد

طرح بیمه سلامت دولت روحانی میلیون‌ها نفر را که پیشتر تحت پوشش بیمه نبودند، بیمه کرده است و آن را باید موفقیت داخلی رئیس جمهور ایران دانست که چندان به آن پرداخته نشده است.
زمانی که پدرزن «علی» یک شهروند ایرانی در شهر شیراز سکته کرد، او را به بیمارستان «نمازی» این شهر منتقل کردند و او ۲۰ روز تحت درمان بود. زمان ترخیص، علی با خود فکر می کرد که چگونه هزینه درمان را که رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیون ریال برآورد کرده بود، پرداخت کند. اما زمانی که او برای تسویه حساب رفت این رقم حدود ۵٫۸ میلیون ریال بود.
 او به گاردین گفت: «خیلی تعجب کردم و فکر کردم آنها یک صفر رقم را جا انداخته‌اند.» اما رقم درست بود. پدر زن علی پیش از بیماری اش، به برنامه بیمه سلامتی ملحق شده بود که «حسن روحانی» در دوره اول ریاست جمهوری خود آن را راه اندازی کرده بود و به «روحانی کِر» معروف است.
 وزیر بهداشت دولت روحانی در سه سال گذشته حدود ۱۱ میلیون ایرانی از جمله آن دست از بیکاران و فقرا را که تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نبوده اند، بیمه کرده است.
به موجب طرح بیمه سلامت، دولت ماهانه در ازای هر فرد ۳۸۰ هزار ریال حق بیمه پرداخت می‌کند و این کار به عمده این بیمه شدگان اجازه می‌دهد تا تنها بخش کوچکی از هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند.
علی گفت او معتقد است طرح بیمه سلامت بزرگ‌ترین دستاورد داخلی روحانی باشد که هیچگاه به درستی از آن تقدیر نشده است. او همچنین این طرح را یکی از دلایل آراء بالای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری اش دانست. سایت روحانی‌سنج (rouhanimeter) به عنوان یک وب‌سایت مستقل که وعده‌های انتخاباتی روحانی را دنبال می‌کند، اعلام کرده است که وعده‌های وی در بخش بیمه کاملا محقق شده است.
روحانی ماه پیش در مراسم تحلیف خود گفت: «ما گام‌های بزرگی در جهت حمایت از رفاه اجتماعی اقشار کم درآمد برداشته‌ایم و اجرای طرح بیمه سلامت به این معناست که همه ایرانیان اکنون تحت پوشش قرار دارند.»
بر اساس برآوردهای اولیه، پنج میلیون ایرانی قرار بود در این طرح حضور داشته باشند، اما دو برابر این رقم تاکنون برای بهره‌مندی از این طرح درمانی نام‌نویسی کرده‌اند – که بسیاری از آنها پیش از این از ترس هزینه‌ها جرات مراجعه به پزشک را نداشتند.
مادر «شهرام شهبازی» که یک مربی ایروبیک در تهران است، سال‌ها پیش باید تحت عمل جراحی قرار می گرفت اما تهیه هزینه این عمل برای آنها امکانپذیر نبود. شهبازی ۲۷ ساله گفت: «این طرح بیمه جدا ما را نجات داد و گرنه ما از پس مخارج عمل برنمی آمدیم.»
این طرح به رغم محبوبیت و موفقیت، بدون مشکل نیست. بیمه سلامت پرهزینه است و سالانه ۷۷۰ میلیون پوند هزینه دارد. یک درصد از بودجه این طرح از ارزش افزوده ۹ درصدی ایران و ۱۰ درصد آن از راه ذخایر حاصل از حذف یارانه ها تامین می شود.
«ایرج حریرچی» قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت در مصاحبه با گاردین گفت که تاکید روحانی بر طرح بیمه سلامت در مراسم

درباره‌ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.