نگاه ماه‌نورد چین به عمق ۳۰۰ متری نیمه تاریک ماه

ماه

مکان نیوز - ماه‌نورد چین از ۱۰۰۰ فوت(۳۰۵ متر) از ساختارهای پنهان در اعماق نیمه تاریک ماه نقشه‌برداری می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دانشمندان توانستند برای اولین بار ۱۰۰۰ فوت از سطح ماه را ترسیم کنند. نتایج آنها میلیاردها سال تاریخ قمری را که پیش از این پنهان مانده بود نشان می‌دهد.

کاوشگر چانگ‌ای-۴ چین از زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ روی ماه فرود آمد در حال ثبت تصاویر پانورامای خیره کننده‌ای از دهانه‌های برخوردی ماه بوده و به نمونه‌برداری از مواد معدنی از گوشته‌ی ماه پرداخته است.

 اکنون، این فضاپیما دانشمندان را قادر می‌سازد تا لایه لایه ساختارهایی را که ۱۰۰۰ فوت(۳۰۰ متر) از لایه‌ی بالایی سطح ماه را تشکیل می‌دهند، با جزئیات بیشتر از قبل ترسیم کنند.

نتایج آنها، که در روز هفتم اوت در مجله «Geophysical Research: Planets» منتشر شد، میلیاردها سال تاریخ ماه را که پیش از این پنهان بود، آشکار می‌کند.

ماه‌نوردی که بر روی چانگ‌ای-۴ به نام یوتو-۲(Yutu-۲) به فضا سفر کرد، مجهز به فناوری به نام رادار نافذ ماه(LPR) است. جیان‌کینگ فنگ(Jianqing Feng)، محقق ارشد این مطالعه، محقق زمین‌شناسی نجومی در موسسه علوم سیاره‌ای در توسان، آریزونا، می‌گوید: این ابزار کاوشگر را قادر می‌سازد تا سیگنال‌های رادیویی را به اعماق سطح ماه ارسال کند. سپس، به پژواک‌هایی که در حال بازگشت هستند گوش می‌دهد. دانشمندان می‌توانند از آن «پژواک‌ها» یا امواج رادیویی که از ساختارهای زیرزمینی منعکس می‌شوند، برای ایجاد نقشه‌ای از سطح زیرین ماه استفاده کنند.

 در سال ۲۰۲۰، دانشمندان از این ابزار برای نقشه‌برداری از ۱۳۰ فوت(۴۰ متر) بالایی سطح ماه استفاده کردند اما تا به حال عمیق‌تر از این پیش نرفته بودند.

فنگ می‌گوید که این داده‌های جدید نشان می‌دهد که ۱۳۰ فوت بالای سطح ماه از لایه‌های متعدد غبار، خاک و سنگ‌های شکسته تشکیل شده است. در درون این مواد دهانه‌ای پنهان بود که وقتی جسم بزرگی به ماه برخورد کرده، شکل گرفته است.

ادامه مطلب

درباره‌ی