تصویربرداری از ۱۵۰ شهر و کاهش یک متری تراز دریای خزر

تصویربرداری از ۱۵۰ شهر

رییس سازمان نقشه برداری کشور گفت: در ۲ سال گذشته با سرمایه گذاری های سازمان برنامه و بودجه و هماهنگی بین نهادهای مختلف، اقدام به توسعه زیرساخت ها، بازسازی شبکه ها و دستگاه های تصویر برداری کرده ایم و استان ها هدفمند فعالیت کردند.

وی عنوان کرد: ۲ هزار و ۴۴۰ شهر در کشور داریم که ۳۵۰ شهر فاقد نقشه است، این شهرها در گذشته روستا بودند که تبدیل به شهر شدند و اکنون برای ۱۵۰ شهر نقشه تهیه شده است.

جاویدانه اضافه‌کرد: تصویربرداری با پهپاد در سال ۱۴۰۱ از ۵۰ شهر و سال گذشته از ۱۰۰ شهر با همکاری شرکت های دانش بنیان انجام شد. همچنین در اواخر سال گذشته از ظرفیت بخش خصوصی با عکس برداری هوایی و تیم تخصصی عکسبرداری با هواپیمای سرنشین دار استفاده شد.

کرمان دارای بیشترین فرونشست

وی با اشاره به وضعیت فرونشست زمین در کشور، گفت: سازمان نقشه برداری به عنوان مسوول پایش وضعیت فرونشست، به صورت کامل وظایف خود را انجام داده است.

رییس سازمان نقشه برداری کشور بیان‌داشت: فرونشست باید در زمینه کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و کارگروه سازگاری با کم آبی، موضوع فرونشست را پیگیری می کند.

وی با بیان اینکه استان کرمان دارای بیشترین فرونشست است، گفت: وضعیت فرونشست تک تک استان ها را برای همه مسوولان ملی و استانی ارسال کردیم. وضعیت فرونشست هر استان متفاوت است؛ در همین راستا ۲۵۰ محدوده فرونشست و ۱۰ مورد تا محدوده شهر نزدیک به فرونشست وجود دارد.

این مقام مسوول تاکید کرد: علت عمده فرونشست، برداشت بی رویه آب و نیاز آبی بخش کشاورزی است، ضمن اینکه لازم است تا نقشه های خطر فرونشست تهیه شود، زیرا این امر برای حفظ سازه های قدیمی و سازه های جدید ضروری است.

بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی ژئوماتیک

جاویدانه با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی ژئوماتیک ۱۴۰۳ گفت: این همایش از ۹ تا ۱۰ اردیبهشت و نمایشگاه از ۹ تا ۱۲ اردیبهشت برگزار می شود.

وی ابراز داشت: امسال ۱۷۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که نسبت به سال گذشته که ۷۰ مورد بود، رشد چشمگیری داشته است. علاوه برارائه مقاله ها، ۹ کارگاه آموزشی و ۲ نشست تخصصی در حوزه دریامحور و چالش های نقشه برداران برگزار خواهد شد.

به‌روزرسانی سامانه ها و سخت افزارهای تصویربرداری

رییس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به اینکه در سطح سخت افزار و نرم افزار نیازمند به‌روزرسانی هستیم، گفت: ۳۰ ایستگاه و نرم افزار پردازش در حوزه ارسال تصاویر به‌روزرسانی شد.

وی اضافه کرد: سعی کردیم در تعامل با سایر دستگاه ها، توسعه و نگهداری را مورد توجه قرار دهیم و عکس برداری هوایی با استفاده از هواپیماهای سرنشین دار و دوربین های متریک و تصاویر ماهواره ای را انجام دادیم.

جاویدانه اظهار داشت: تولید چارت های دریایی از دیگر اقدامات است که تا پیش از این در انگلستان انجام می شد، این مهم از سال ۲۰۱۶ توسط سازمان نقشه برداری انجام شد و کل خلیج فارس را مورد پایش قرار دادیم.

وی، رونمایی از اطلس های پویا، تکمیل و به‌روزرسانی آرشیو ۷۰ ساله تصاویر، راه اندازی سامانه اصالت سنجی تصاویر، نظارت بر استانداردها، تدوین ۳۰ عنوان دستورالعمل، نیازسنجی و تعامل با دستگاه ها و تصویب آیین نامه جدید شورای عالی نقشه برداری را از دیگر اقدامات در این بخش عنوان کرد.

درباره‌ی mehrafi