هشدار سردار سلیمانی در دیدار با مقام های کرد چه بود؟

ایران امریکا به طر مشترک اما به طور جداگانه از مسعود بارزانی اقلیم خودمختار کردستان عراق خواسته اند تا در زمینه برگزاری همه پرسی دست نگه دارد و این کار را فعلا انجام ندهد.
سایت «المانیتور» با اشاره به این که دیپلمات ها و فرماندهان ایرانی و امریکایی هر دو تلاش کرده اند تا مقام های اقلیم کردستان عراق را متقاعد به عدم برگزاری همه پرسی استقلال ان منطقه کنند می نویسد:«خواست آنان دو چیز است یا لغو برگزاری همه پرسی یا به تعویق انداختن این همه پرسی است که برای روز ۲۵ سپتامبر برنامه ریزی شده است.
به گزارش آفتاب نیوز، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و برن مک گورک نماینده ویژه امریکا در امور ضد داعش همراه با داگلاس سیلیمان سفیر امریکا در بغداد، اربیل، سلیمانیه تلاش کرده اند تا تمام طرفین را برای دستیابی به توافق متقاعد کنند.
یک منبع که در ارتباط با جلسات اتحاد میهنی کردستان عراق با مقام های امریکایی  و ایرانی بوده به المانیتور گفته است که هر دو طرف ایرانی و امریکایی در مورد همه پرسی اجماع دارند و معتقدند که نباید انجام شود و این پیام را به طور جداگانه به مقام های کردی به خصوص به حزب اپوزیسیون گوران که مخالف همه پرسی در شرایط کنونی است منتقل کرده اند. هر دو طرف ایرانی و امریکایی باور دارند که برگزاری رفراندوم باید تا زمانی که پشتیبانی منطقه ای و بین المللی لازم کسب نشده به تعویق بیفتد. یک مقام عضو حزب گوران به المانیتور می گوید که این موضوع را در دیدار با سفیر امریکا در میان گذاشته است. «وشیار عمر» که عضوی از هیئت همراه گوران در دیدار با امریکایی ها در ۱۳ سپتامبر بوده می گوید که مک گورک به طور اشکارا نشان داد که امریکا ۱۰۰ درصد مخالف برگزاری رفراندوم در ۲۵ سپتامبر است.
یکی از مقام های حزب اتحادیه میهنی کردستان نیز گفته است سردار سلیمانی در دیدارهای خود درباره برگزاری رفراندوم در شرایط کنونی هشدار داده است . این مقام اتحادیه میهنی گفته است که سردار سلیمانی گفته که او تاکنون مانع از اقدام احتمالی شبه نظامیان شیعه حشد الشعبی علیه نیروهای کرد شده است و با این حال، ممکن است که دیگر این کار را انجام ندهد.
این سایت اشاره می کند که فرماندهان سایر گروه های شبه نظامی از جمله «هادی عامری» از سازمان بدر یکی از اجزای مهم حشد الشعبی نیز هشدار داده است که عراق علیه همه پرسی در کردستان متحد خواهد شد و اصرار جریانات سیاسی حاکم در کردستان عراق بر رفراندوم می تواند به بروز یک جنگ داخلی در آن کشور بیانجامد.
المانیتور اشاره می کند در حالی که ایران و امریکا هر دو مخالف برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق هستند استدلال آنان با یکدیگر متفاوت است. واشنگتن نگران است که برگزاری انتخابت حیدر العبادی نخست وزیر عراق را پیش از انتخابات ۲۰۱۸ میلادی تضعیف کند. منطق امریکا این است که هرگونه از دست رفتن قدرت عبادی سبب می شود تا ایران و طرفدارانش از جمله حشد الشعبی سود ببرند. از سوی دیگر تهران نگرانی دارد که رفراندوم یک شیوه امریکایی – اسرائیلی برای ایجاد بی ثباتی بیش تر در منطقه باشد و بر ۸ میلیون نفر جمعیت کردستان و امنیت ایران تاثیر منفی بگذارد.
المانیتور می نویسد به نظر می رسد تنها گزینه پیش روی امریکا و ایران برای متقاعد کردن بارزانی به منظور توقف برگزاری رفراندوم از طریق یک توافق نامه کردی داخلی است. مگ گورک در جلسه خود با مقام های کردی به این موضوع اشاره کرده است و گفته که همه پرسی باید از طریق پارلمان اقلیم کردستان عراق به تعویق بیفتد. این موضوع سبب می شود تا گوران زمان کافی برای بحث درمورد این موضوع با احزاب حاکم را داشته باشد و اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق را متقاعد به عقب انداختن زمان برگزاری همه پرسی نماید.
این سایت در ادامه اشاره می کند اگر گوران با احزاب کردی دیگر به توافق نرسد اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان می توانند از نظر فنی برنامه های شان را پیش ببرند چرا که اکثریت کرسی ها یعنی ۸۱ کرسی از ۱۱۱ کرسی در دست آنان است. اعضای حزب جنبش گوران می گویند در دیدار با مک گورک گفته اند که این گزینه برای منطقه کردستان فاجعه بار خواهد بود.

درباره‌ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.