بازگشت تدریجی رونق به چرخه مبادلات بانکی ایران و اروپا

امضای نخستین قرارداد تامین اعتبار و همکاری مالی میان بانک های ایران و اروپا پس از اجرای برجام نویدبخش بازگشت تدریجی رونق به این عرصه و تسهیل مبادلات بانکی بین المللی و افزایش حضور سرمایه گذاران اروپایی در پروژه های زیرساختی کشورمان است.

برای نخستین بار پس از اجرای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ یک بانک‌ اروپایی خط اعتباری را برای تعامل با بانک های ایرانی اختصاص داد. به تازگی نیز میان ۱۴ بانک ایرانی با «اوبربانک» اتریش قراردادی یک میلیارد یورویی امضا شد که بر اساس آن برای بانک های اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، تجارت، توسعه صادرات، خاورمیانه، رفاه کارگران، سامان، سپه، صنعت و معدن، کارآفرین، کشاورزی، ملت و ملی ایران این تامین مالی انجام می شود.
در این توافق منابع بانک اتریشی برای تامین مالی پروژه های عمرانی و تولیدی‌ بخش خصوصی و دولتی هم استفاده می شود.
«اوبر بانک» بانکی منطقه ای است که عمده فعالیت آن در قاره سبز صورت می گیرد. این موسسه مالی هفتمین بانک بزرگ اتریش است که ترازنامه تجاری آن حدود ۲۰ میلیارد یورو (۲۴ میلیارد دلار) ارزش دارد.
در سال ۲۰۱۶ اوبر بانک سود خالص خود را نسبت به سال قبل ۸٫۹ درصد افزایش داد و به ۱۸۱ میلیون یورو رساند. اوبربانک ۲۶ درصد سهام «یونی کردیت بانک» ایتالیا را نیز در اختیار دارد.
این توافق میان ایران و بانک اتریشی در دفتر بانک در «لینز» و با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی ایران به امضا رسید.
تارنمای بانک مرکزی ایران اعلام کرد علاوه بر قرارداد گشایش خط اعتباری با این بانک اتریشی، قرارداد فاینانس دیگری به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو میان ۱۰ بانک ایرانی با «دانسکه بانک» دانمارک هم به امضا رسیده است.

**نخستین بانک اروپایی پس از برجام
رویترز در زمینه امضای این قرارداد نوشت: اوبربانک اتریش قرار داد ایجاد خط اعتباری را با بانک های ایرانی به امضا رساند تا منابع را برای برخی سرمایه گذاری های جدید در ایران تامین کند. از این جهت اوبر نخستین بانک اروپایی است که پس از کاهش تحریم ها با ایران وارد تعامل می شود.
به نوشته این خبرگزاری توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تحریم ها علیه ایران را برداشت اما بسیاری از بانک های اروپایی تاکنون به خاطر هراس از محدودیت و تحریم های ایالات متحده از ورود گسترده به بازار اقتصادی ایران خودداری کرده اند.
خبرگزاری ترند آذربایجان نیز نوشت این بانک اتریشی به فعالیت حرفه ای و حمایت از معامله ها با ایران ادامه می دهد؛ همین امر تاکنون موجب ارتقای جایگاه این بانک در روابط دوطرف شده است.
یکی از مقام های این بانک به خبرگزاری آذربایجانی اظهار داشت: به عنوان نخستین بانک اتریشی بر مبنای سه ارز دلار آمریکا، ین ژاپن و یورو فعالیت می کند و علاوه بر تضمین مالی صادرات در بخش مواد غذایی در برخی حوزه های زیرساختی نیز سرمایه گذاری هایی را در ایران انجام می دهد.
درگزارش تارنمای «آذرنیوز» نیز آمده است: این توافق به صادر کنندگان مهم اتریشی اجازه می دهد در تعدادی از پروژه های ایران مشارکت داشته باشند. در دوره تحریم ها هم اوبر در زمینه کمک های بشردوستانه همکاری نزدیکی را با ایران داشت و به همین دلیل این بانک اتریشی شناخت خوبی را از ایران دارد.
به گزارش برخی رسانه ها، «هلموت ادلباور» رئیس بخش بازارهای مالی بین‌المللی «اوبربانک» اعلام کرد این بانک برای پروژه هایی زیرساختی همچون خط آهن، نیروگاه ‌آبی و تولید انرژی پاک، پروژه‌ های بهداشت و سلامت این خط اعتباری را استفاده می کند.
ایران پیش از این قراردادهای مشابهی را با کشورهای غیراروپایی به امضا رسانده بود. خط اعتباری ۸ میلیارد یورویی با کره جنوبی و توافقات متعدد میلیاردی با چین از جمله این تفاهم نامه های مالی بود.اما اوبر نخستین بانک اروپایی بود که در تعامل گسترده مالی با ایران پیشقدم شد.
تارنمای اقتصادی تحلیلی Middle East North Africa Financial Network در گزارشی با اعلام امضای این توافق میان بانک های ایرانی با این بانک اتریشی نوشت: این قرارداد نخستین توافق تامین اعتبار مالی میان ایران و موسسه های مالی اروپایی از زمان اجرای برجام در سال گذشته است.
به نوشته این گزارش این خط اعتباری از اروپا به مفهوم آن است که این موسسه مالی در قاره سبز از بخش زیرساختی و تولید ایران به ویژه در حوزه هایی که بنگاه های خصوصی متولی آن هستند پشتیبانی می کند.
تارنمای TXFnews نیز نوشت بانک های اروپایی اوبر و دانسکه با بانک های ایرانی توافقی را امضا کردند تا اعتبار لازم برای پروژه ها را تامین نماید. تامین یک میلیارد یورویی اوبر ضمانت مالی ۹۹ درصدی را از صادرات برعهده می گیرد.

**اتریش پپش قراول مالی اروپا
نخستین اعتباردهنده اروپایی توافقی را با تهران امضا کرد تا ضمن افزایش صادرات به ایران در برخی پروژه های زیرساختی ایران نیز مشارکت داشته باشد.
تارنمای The New Arab نوشت چارچوب ساختاری نخستین توافق مالی بزرگ پس از امضای برجام بر مبنای تامین اعتبار مالی شرکت های اتریشی برای سرمایه گذاری در زیرساخت های ایران طراحی شده است.
«فرانز گسلزبرگر» مدیرکل منطقه ای اوبر بانک در بیانیه ای اعلام کرد: ما به عنوان نخستین بانک اروپایی افتخار می کنیم که پس از یک سال ونیم گفت وگوی سخت، به این توافق دست پیدا کردیم.
وی گفت که بنگاه های اتریشی به شدت بر انجام این توافق تاکید داشتند زیرا پروژه های زیادی از سوی آن ها به ویژه در زمینه خطوط انتقال انرژی دنبال می شد که اکنون می توان آنها را اجرایی کرد.
چندی قبل تارنمای روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی از آغاز بازگشت بانک های اروپایی به ایران خبر داده بود اما نوشت: هنوز بانک های بزرگ پس از جریمه های سنگینی که آمریکا به علت نقض تحریم ها وضع کرده بود از ورود به ایران هراس دارند.
به نوشته این روزنامه انگلیسی گرچه رژیم تحریم ها سال ها اقتصاد ایران را از مبادلات مالی دور کرده بود، با این حال بانک های اروپایی با کاهش تدریجی تحریم ها برای از سرگیری تعامل با ایران که دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است وارد عمل می شوند.
در دوره تحریم ها بانک ها بابت دورزدن تحریم ها بیش از ۱۵ میلیارد دلار جریمه به وزارت خزانه داری آمریکا پرداخت کردند که بزرگترین مبلغ به بانک بی.ان.پی پریباس در سال ۲۰۱۴ اختصاص داشت که مبلغ آن نزدیک به ۹ میلیارد دلار بود.

پژوهشم**۹۱۳۰ **۱۶۰۱**خبرنگار: حسین عباسی نسب** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

درباره‌ی مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.