ثبت آخرین زلزله مهم کلانشهر تهران با قدمت بیش از ۱۹۰ سال

زلزله تهران

مکان نیوز - بر اساس گزارش سازمان نقشه‌برداری آخرین زلزله بزرگ تهران در ۲۷ مارس ۱۸۳۰ میلادی (بیش از ۱۹۰ سال قبل) با بزرگی بیش از ۷ رخ داد که طی آن گزارش شد که مناطق «شمیرانات» و «دماوند» تقریبا به طور کامل ویران شدند و حدود ۷۰ روستا در شرق جاجرود از بین رفتند و اکثر زلزله‌های البرز مرکزی مربوط به گسل مشاء با درازای ۲۰۰ کیلومتر است.

به گزارش ایسنا، در روز شنبه ۲۸ مردادماه جاری زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۹ در دماوند استان تهران رخ داد که رومرکز آن در ۸ کیلومتری دماوند، ۱۴ کیلومتری رودهن و ۱۷ کیلومتری بومهن استان تهران بوده است. زلزله ۲.۵ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

منشأ این زمینلرزه بر روی گسل مشاء بوده است و بر اساس گزارش سازمان نقشه‌برداری بر روی این قطعه زلزله‌های تاریخی نیز به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش سازمان نقشه‌برداری کشور، از نقطه نظر لرزه زمین‌ساختی، ایران بخشی از کمربند زلزله‌خیز آلپ-هیمالیا را تشکیل می‌دهد و تهران به عنوان پایتخت ایران در کوهپایه‌های جنوبی کوه‌های البرز مرکزی و در منطقه‌ای بسیار فعال واقع شده است.

وجود گسل‌های فراوان فعال در منطقه ایران و همچنین زلزله‌های تاریخی و معاصر گویای پتانسیل بالای تغییر شکل در این منطقه است. از بین ساختارهای تکتونیکی فعال در ایران رشته کوه‌های البرز که در برگیرنده تعداد زیادی گسل فعال است، بسیار حائز اهمیت است.

ادامه مطلب

درباره‌ی