الزام دستگاه‌های اجرایی به تدوین نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی

وی تصریح کرد: بر اساس قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور فعالیت‌های مرتبط با نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی، عکسبرداری هوایی، تهیه و تولید نقشه‌های پوششی و شهری در مقیاس‌های مختلف و نظارت بر آن در حوزه غیرنظامی بر عهده سازمان نقشه‌برداری کشور است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: استانداردها و دستورالعمل‌های مربوط توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و با رعایت جهت‌گیری‌های کشوری از جمله آمایش سرزمین تهیه و ابلاغ می‌شود.

عبادی افزود: بر اساس دستورالعمل اجرای بودجه و تنظیم موافقت‌نامه‌های اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها در سال‌جاری مقرر شد تهیه برنامه‌های اطلاعات مکانی، به‌روز نگهداری و توسعه شبکه‌های مبنایی، به‌روزرسانی نقشه‌ها و پیاده‌سازی سامانه‌ها SDL استان با هماهنگی سازمان نقشه‌برداری کشور انجام شود.

اشتراک‌گذاری و مدیریت اطلاعات مکانی به‌روز

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در این جلسه دستورالعمل اجرای بودجه و تنظیم موافقت‌نامه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان اردبیل در سال‌جاری برای اعضا تشریح شده است.

عبادی اضافه کرد: از جمله اهداف تهیه و ابلاغ این ضوابط اجرایی توسعه خدمات مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی، بهینه‌سازی فرآیند تولید، بهنگام نگهداری، اشتراک‌گذاری و مدیریت اطلاعات مکانی به عنوان سرمایه استان، فراگیر کردن استانداردسازی و مدیریت کیفیت اطلاعات مکانی با هدف ایجاد فرصت‌های به‌کارگیری مکرر این اطلاعات است.

وی بیان کرد: جلوگیری از تداخل وظایف بین دستگاه‌های اجرایی استان در چارچوب دامنه این دستورالعمل، ساماندهی و هدایت اعتبارات و جلوگیری از به هدر رفتن منابع و بهبود کارآمدی زیرساخت‌های مکانی SDL با هدف تأمین نیازهای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بخش‌های مختلف استان اردبیل از دیگر رویکردها است.

نظارت و کنترل فنی بر قراردادها

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود یادآور شد: بر اساس ضوابط اجرایی این قانون دستگاه‌های استانی در انعقاد قراردادهای مرتبط با فعالیت‌های نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی مکلف هستند قبل از برگزاری مناقصه وجود و یا عدم وجود نقشه و اطلاعات مکانی مورد نظر را از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل استعلام کنند.

عبادی تصریح کرد: نظارت و کنترل فنی بر این قراردادها بر عهده سازمان نقشه‌برداری یا نماینده قانونی آن در استان اردبیل است و پرداخت صورت وضعیت‌های پیشرفت کار و یا قطعی صرفاً پس از دریافت تأیید سازمان نقشه‌برداری مجاز است.

تخصیص اعتبار و مبادله موافقت‌نامه با محوریت سازمان نقشه‌برداری

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: با هدف مدیریت بهینه و یکپارچه و ایجاد هماهنگی اجرایی و فنی بین دستگاه‌های استانی و هدفمندی اعتبارات مرتبط با فعالیت‌های نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی استان، تمامی دستگاه‌های استان اردبیل مکلف هستند برنامه‌های مرتبط با نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی خود را به تأیید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برسانند.

عبادی با بیان اینکه تخصیص اعتبار و مبادله موافقت‌نامه برای این برنامه‌ها با هماهنگی سازمان نقشه‌برداری و تصویب برنامه‌ها است، افزود: ضروری است بررسی‌های کارشناسی اولیه مربوط به فعالیت‌های نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی ابتدا در گروه کاری تأیید و برای بررسی و تصویب نهایی به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارجاع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر نوع فعالیت در زمینه ایجاد، نگهداری، توسعه و تغییر شبکه‌های مبنایی و ایستگاه‌های دائمی تعیین موقعیت و یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات مربوط توسط دستگاه‌های استان و بخش خصوصی منوط به هماهنگی و کسب مجوز از سازمان نقشه‌برداری است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل بیان کرد: قرار شد هماهنگی برای ارائه برنامه‌های نقشه و اطلاعات مکانی انجام و عملکردها و اقدامات دستگاه‌های اجرایی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ارائه شود.

درباره‌ی mehrafi