نقشه جامع گسل‌های کشور آماده شده است

وی یادآورشد: با استفاده از تحلیل داده‌های جمع آوری شده، وضعیت جابه‌جایی گسل‌ها در کشور ارزیابی و نقشه جامع گسل‌های کشور تهیه شد که به طور دقیق وضعیت ژئودینامیک کشور را در زمینه جهت و میزان جابه‌جایی گسل‌ها نشان می‌دهد.

جاویدانه اظهار داشت: در قانون توسعه مسکن به ویژه طرح جهش ملی مسکن، یکی از مواردی که مورد تاکید قرار گرفت، ارزیابی مناطق و زمین‌های جدید پیش‌بینی شده برای پیرامون شهرها و توسعه مناطق مسکونی از نظر نزدیکی به گسل‌ها و فرونشست‌ها بود.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه این بررسی کمک کرد تا محدوده جدیدی در نزدیکی گسل‌ها و فرونشست‌ها قرار نگیرد، گفت: با همین رویکرد، مانع از الحاق چند پهنه شهری به دلیل قرارگیری در محدوده فرونشست یا گسل‌ها شدیم که بنا بود در همین قانون جهش ملی مسکن، به شهرها اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: نقشه جامع از گسل‌های کشور با توجه به امکانات موجود در سازمان نقشه برداری تهیه، اندازه و جابه‌جایی گسل‌ها اندازه‌گیری و رفتار آنها مدلسازی شده است و در وزارت راه و شهرسازی نیز هر کدام از نهادها که قصد ساخت و ساز در محدوده جدیدی از مناطق جمعیتی را داشته باشند، مکلف به استعلام وضعیت زمین های مورد نظر از نظر نزدیکی به محدوده فرونشست‌ها و گسل‌ها هستند.

جاویدانه ادامه داد: سازمان نقشه برداری وظیفه پایش هندسه زمین را بر عهده دارد و نحوه استفاده از اطلاعات تحلیلی این سازمان مانند نقشه جامع فرونشست و گسل بر عهده ندارد و دیگر نهادها باید از آن برای کاهش خطرپذیری طرح های خود بهره بگیرند.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام پژوهشکده لرزه‌نگاری کشور، مبنی بر تقسیم بندی گسل‌های بزرگ ایران ،سامانه گسلی زاگرس از مرز ایران و عراق یعنی مریوان آغاز می‌شود و تا شمال بندرعباس به طول مجموع هزار کیلومتر کشیده شده است که این سامانه گسلی، طولانی‌ترین سامانه گسلی ایران شناخته می‌شود.

بر اساس اعلام مرکز آمار کشور در سال ۹۴ نیز ، مهم‌ترین شهرهای ایران شامل تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز، قم، کرمانشاه و ارومیه است و بر اساس نقشه پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله در بستر گسل‌های بزرگ ایران در فهرست ۱۰ شهر اول، فقط شهر اصفهان است که در رده خطر نسبی بالای زلزله قرار نمی‌گیرد.

درباره‌ی mehrafi